Hoppa till innehåll

Ledarskap och hälsovårdarens professionella utvecklingPoäng (3 sp)

Kod: UHV20HV11

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:

Tillämpar i utvärderingen av hälsovårdararbetet kvalitetsrekommendationer och aktuella strategier och kan samarbeta både som medarbetare och ledare i interprofessionella arbetsgrupper

Identifierar och beaktar samhällets utmaningar och kan erbjuda ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet

Kan delta i nationella och internationella diskussioner om befolkningens hälsa och välbefinnande

Kan fungera som sakkunnig i olika medier

Utvecklar sitt professionella kunnande och följer etiska principer i hälsovårdararbetet

Studieperiodens (kursens) innehåll

Ledarskap inom hälsovårdararbetet, välfärdsstrategier, verksamhetsprogram

Olika serviceproducenter inom social- och hälsovård

Hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet, yrkesidentitet

Hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare

Utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet

Samarbete med olika medier: radio, TV, internet, press, sociala medier

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda

Anmälningstid

15.06.2024 - 31.12.2024

Tajmning

19.08.2024 - 31.07.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • UHV21D-Å
    Hälsovårdare (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Tillämpar i utvärderingen av hälsovårdararbetet kvalitetsrekommendationer och aktuella strategier och kan samarbeta både som medarbetare och ledare i interprofessionella arbetsgrupper

Identifierar och beaktar samhällets utmaningar och kan erbjuda ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet

Kan delta i nationella och internationella diskussioner om befolkningens hälsa och välbefinnande

Kan fungera som sakkunnig i olika medier

Utvecklar sitt professionella kunnande och följer etiska principer i hälsovårdararbetet

Innehåll

Ledarskap inom hälsovårdararbetet, välfärdsstrategier, verksamhetsprogram

Olika serviceproducenter inom social- och hälsovård

Hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet, yrkesidentitet

Hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare

Utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet

Samarbete med olika medier: radio, TV, internet, press, sociala medier

Tid och plats

Hösten 2024 konferensen 1,5 sp
Övriga lektioner och uppgifter våren 2025 1,5 sp

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ledarskap
Laaksonen, H; Laitinen. H; Hiilamo Heikki. 2020. Sosiaala- ja terveydenhuollon järjestelmä.
Russberg, A. & Angelis, J. 2018. Piska eller morot? Change management för hållbara beteendeförändringar. Studentlitteratur
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap. Att utveckla och förbättra framtidens vård och ledarskap. Studentlitteratur.
Nordström, G (red). 2014. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur.
Lueddeke, G.R. 2016. Global population health and well-being in the 21st century. Springer.
Lundqvist Coey, Å. 2018. Samspel och rävspel - ideal och verkligenhet på jobbet. Vulkan.se. Riga.
Tuominen, C. 2018. Johda tunteita. Menesty työelämässä. Tammi. Helsinki.
Puro, L. Painonne arvosta kultaa. Terveydenhoitajaliitto terveydenhoitajatyön puolustajana.
Karlsson, S., Sandelin, E. 2018. Sjuksköterskans ledarskap i kommunens hemsjukvård -
En litteraturstudie. Examensarbete - magisternivå. Vårdvetenskap vid akademin för vård, arbetsliv och välfärd 2018:40
Hommel, A., Andersson, Å. 2018. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Sjukskötarens professionella ansvar. Studentlitteratur
Peng, L. 2018. Transformational Leadership Research in China (2005-2015). Chinese Education & Society. Sep/Oct2018, Vol. 51 Issue 5, p372-409. 38p.
Jambawo, Sharon. 2018. Transformational leadership and ethical leadership: their significance in the mental healthcare system. British Journal of Nursing. 9/20/2018, Vol. 27 Issue 17, p998-1001. 4p.
Artiklar

Etik
Arlebrink, J. 2013. Grundläggande vårdetik- teori och praktik. Studentlitteratur
Christoffersen, S-A. (red) 2017. Professionsetik. Gleerups.
Henriksen, J-O & Vetlesen, A. 2013. Etik i arbete med människor. Studentlitteratur
Olivestam, C E& Thorsen Håkan. 2012. Etik och människans livsvillkor. Liber.
Ryynänen, O-P& Myllykangas, M. 2000. Terveydenhuollon etiikka:arvot monimutkaisuuden maailmassa. WSOY:
Sandman,L&Kjellström,S. 2018. Etikboken:etik för vårdande yrken. Studentlitteratur
Stryhn, H. 2007. Etik och omvårdnad. Studentlitteratur.
Verksamhetschefens etiska kompetens
Falkenström, E. 2012. Om identifiering och hantering av intressekonflikter i hälso- och sjukvården
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:545082/FULLTEXT01.pdf
Artiklar

Undervisningsmetoder

Kursintroduktion
Föreläsningar
Självstudier
Gruppuppgift, skriftlig rapport och seminarium
Planering och förverkligande av konferensen 2.10.2024
Simulering (obligatrisk närvaro)
Individuell skriftlig uppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

Utomstående föreläsning; kvalitetsledning, ledarskap, hälsovårdararbete, välfärdsområden ur hälsovårdarens perspektiv; karriärmöjligheter våren 2025
Planering och förverkligande av konferensen tilsammans med arbetslivsaktörer hösten 2024

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell skriftlig uppgift (1 sp) inl. 6.5.2025, skriftlig respons på Moodle 1-5
Etik workshop 0,5 sp GK/UK
Konferens-projektet hösten 2024; 1,5 sp 1-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, workshop, projektarbete (konferens) 54 h
Individuella arbeten och grupparbete 27 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

På svenska
1. Individuell uppgift 1-5
2. Projektet konferens 1-5
3. Workshop GK/UK
Kompletteringar enligt examinators anvisingar.

Underkänd (0)

På svenska
1 och 2. Studerande fyller inte krav för vitsord 1 eller gör inte arbeten, deltar inte i seminarium 3
3. Studerande deltar inte i workshop

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av uppgifterna:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering :
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda

Anmälningstid

01.12.2023 - 15.02.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.07.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Jaana-Sofia Tengström

Grupper
  • UHV20D-Å
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:

Tillämpar i utvärderingen av hälsovårdararbetet kvalitetsrekommendationer och aktuella strategier och kan samarbeta både som medarbetare och ledare i interprofessionella arbetsgrupper

Identifierar och beaktar samhällets utmaningar och kan erbjuda ändamålsenliga tjänster och säkerställa vårdkedjans kontinuitet

Kan delta i nationella och internationella diskussioner om befolkningens hälsa och välbefinnande

Kan fungera som sakkunnig i olika medier

Utvecklar sitt professionella kunnande och följer etiska principer i hälsovårdararbetet

Innehåll

Ledarskap inom hälsovårdararbetet, välfärdsstrategier, verksamhetsprogram

Olika serviceproducenter inom social- och hälsovård

Hälsovårdarens yrkesetiska verksamhet, yrkesidentitet

Hälsovårdaren som professionell samhällspåverkare

Utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet

Samarbete med olika medier: radio, TV, internet, press, sociala medier

Tid och plats

Våren 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Ledarskap
Laaksonen, H; Laitinen. H; Hiilamo Heikki. 2020. Sosiaala- ja terveydenhuollon järjestelmä.
Russberg, A. & Angelis, J. 2018. Piska eller morot? Change management för hållbara beteendeförändringar. Studentlitteratur
Rosengren, K. 2014. Vårdledarskap. Att utveckla och förbättra framtidens vård och ledarskap. Studentlitteratur.
Nordström, G (red). 2014. Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård. Studentlitteratur.
Lueddeke, G.R. 2016. Global population health and well-being in the 21st century. Springer.
Lundqvist Coey, Å. 2018. Samspel och rävspel - ideal och verkligenhet på jobbet. Vulkan.se. Riga.
Tuominen, C. 2018. Johda tunteita. Menesty työelämässä. Tammi. Helsinki.
Puro, L. Painonne arvosta kultaa. Terveydenhoitajaliitto terveydenhoitajatyön puolustajana.
Karlsson, S., Sandelin, E. 2018. Sjuksköterskans ledarskap i kommunens hemsjukvård -
En litteraturstudie. Examensarbete - magisternivå. Vårdvetenskap vid akademin för vård, arbetsliv och välfärd 2018:40
Hommel, A., Andersson, Å. 2018. Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. Sjukskötarens professionella ansvar. Studentlitteratur
Peng, L. 2018. Transformational Leadership Research in China (2005-2015). Chinese Education & Society. Sep/Oct2018, Vol. 51 Issue 5, p372-409. 38p.
Jambawo, Sharon. 2018. Transformational leadership and ethical leadership: their significance in the mental healthcare system. British Journal of Nursing. 9/20/2018, Vol. 27 Issue 17, p998-1001. 4p.
Artiklar

Etik
Arlebrink, J. 2013. Grundläggande vårdetik- teori och praktik. Studentlitteratur
Christoffersen, S-A. (red) 2017. Professionsetik. Gleerups.
Henriksen, J-O & Vetlesen, A. 2013. Etik i arbete med människor. Studentlitteratur
Olivestam, C E& Thorsen Håkan. 2012. Etik och människans livsvillkor. Liber.
Ryynänen, O-P& Myllykangas, M. 2000. Terveydenhuollon etiikka:arvot monimutkaisuuden maailmassa. WSOY:
Sandman,L&Kjellström,S. 2018. Etikboken:etik för vårdande yrken. Studentlitteratur
Stryhn, H. 2007. Etik och omvårdnad. Studentlitteratur.
Verksamhetschefens etiska kompetens
Falkenström, E. 2012. Om identifiering och hantering av intressekonflikter i hälso- och sjukvården
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:545082/FULLTEXT01.pdf
Artiklar

Undervisningsmetoder

Kursintroduktion
Föreläsningar
Självstudier
Gruppuppgift, skriftlig rapport och seminarium
Simulering (obligatrisk närvaro)
Grupparbete (obligatorisk närvaro)
Individuell skriftlig uppgift

Praktik- och arbetslivssamarbete

Utomstående föreläsning; kvalitetsledning, ledarskap, hälsovårdararbete, välfärdsområden ur hälsovårdarens perspektiv; karriärmöjligheter

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Simulering och workshop (0,5 sp) GK/UK
Workshop etik (0,5 sp) GK/ UK
Grupparbete (1 sp) om hälsostrategier framföranden och inlämning den 12.4.2024 respons under seminarium och på Moodle 1-5
Individuell skriftlig uppgift (1sp) inl. 10.5.2024, skriftlig respons på Moodle 1-5

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar, simuleringar, förberedelse 27 h
Individuella arbeten och självstudier 56 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1.Par/ gruppuppgift med seminarium 0-5
2. Verkstad, etik GK/UK
3. Individuell uppgift 1-5
4. Simulation GK/UK
Kompletteringar enligt examinators anvisingar.

Verkstad etik:
Förmåga att tillämpa etisk yrkeskunskap och ledarskap i analysen och beslutsfattningen vid ett yrkesetiskt dilemma; substanskunskap och informationssökning.
Förmåga att analysera förverkligandet av etiska principer i arbete som ledare, i arbetssamfundet och inom sjukvårdsarbetet
Förmåga att undersöka, utvärdera och utveckla det egna arbetet genom evidensbaserad kunskap.
Förmåga till tillämpning: kunna på basen av ett verklighetsbaserat eller fiktivt case sammanställa en beskrivning på en situation inom hälsovårdsarbete eller ledarskap, där de yrkesetiska principerna står mot varandra, analysera situationen och de faktorer som påverkat situationen samt med hjälp av relevant litteratur och forskningsresultat (minst 3 st.), ge förslag om hur situationen borde ha hanterats för att förebygga och för att lösa det etiska problemet.
Professionellt förhållningssätt: kunna analytiskt och kritiskt reflektera över sina egna och andras yrkeskunskap och professionellt förhållningssätt samt att ta emot och ge konstruktiv feedback.
Individuelluppgit
Par/ gruppuppgift

Underkänd (0)

1 och 3. Studerande fyller inte krav för vitsord 1 eller gör inte arbeten, deltar inte i seminarium (noggrannare insruktioner under kursen; individuell skriftlig uppgift och gruppuppgift))

2 och 4. Studerande deltar inte i simulation eller/ och i verkstad

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av uppgifterna:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering :
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

Rekommenderas att 180 sp är avlagda