Sjukskötarens och hälsovårdarens professionPoäng (6 sp)
Kod: HVV22GV01
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötar -och hälsovårdarprofessionen
Sjukskötarens och hälsovårdarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
15.06.2024 - 15.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 25.10.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
2 op
FUI-andel
2 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 30
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Carina Gädda
- Frida Gädda
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UHV24D-VHälsovårdare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötar -och hälsovårdarprofessionen
Sjukskötarens och hälsovårdarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
Alere
Hösten 2024
v. 36-43
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ekblad, S, (red.).Hälsa och mångfald: ett kliniskt perspektiv. Stockholm: Liber.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, online tester och seminarium,
Praktik- och arbetslivssamarbete
Sjukskötar och barnmorskeföreningen
Välfärdsområdet
Intervjuer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetik: individuella online tester + uppgifter virtuellt
Vårdvetenskap + interkulturell vård: uppgift
Hälsovårdsorganisation: Sote + lagstiftning: uppgift
Egen profession och hållbar utveckling: uppgift
Internationella kontakter
intervju
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdvetenskap och interkulturell vård (2sp): föreläsningar, material övrigt egen läsning och teamarbete med övningsuppgift 1 + diskussion = 54h.
Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter
Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h
Den egna professionen och hållbar utveckling (1sp): föreläsningar och material övrigt egen läsning och genomförande + individuell uppgift = 27h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursstart, workshops och seminarier har obligatoriska närvaro.
Grupp feedback, på begäran individuell feedback på uppgifter.
Kursen har uppdaterats utgående från tidigare kursers utvärdering.
Alla arbeten böe följa Novias skrivanvisningar.
AI är inte tillåtet att använda.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsuppgiften 1 (Vårdvetenskap + interkulturell vård) bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering Max poäng 40:
- Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 10
- Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och
interkulturell vård 2
- Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
- Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser. Berättat om resultatet 3
- Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
- Reflektion 3
- Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
- 9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
- Extra litteratur 1
- Något annat extra utöver det som krävdes, t.ex. PP, film, teori 2
- Kommentarer om andras arbeten på Moodle 3
- Lämnat in på överenskommet datum 1
Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.
Eget arbete om professionenoch hållbar utveckling bedöms gk/uk
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterier för vitsord1.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se ovan
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se ovan
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se ovan
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 29.10.2023
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Carina Gädda
- Åsa Lågland
- Anita Wikberg
- Marie Hjortell
Lärare
Marie Hjortell
Grupper
-
UHV23D-VHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötar -och hälsovårdarprofessionen
Sjukskötarens och hälsovårdarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
Novia Vasa, Alere + online
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
HÄLSOVÅRDARENS PROFESSION
länkar på moodle
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Eriksson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
länkar på Moodle
SOTE, Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen,
lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
INRE HÅLLBARHET
länkar på moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, övningar, självstudier, intervjuer, seminarier, virtuellt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
intervjuer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
6sp 6x27h=162h:
Vårdvetenskap och interkulturell vård: skriftlig uppgift+ seminarium
Case om hälsovårdsorganisation, Sote + lagar seminarium 26.10. Obligatorisk närvaro.
Vårdetiken 8 korta onlinetester
Deadline för vårdetikdelen 30.10.2023
Internationella kontakter
intervju
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar
Studerandes tidsanvändning och belastning
6sp 6x27h=162h:
Vårdetik 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter =27h
Interkulturell vård 10 h
Vårdvetenskap, evidensbaserad vård, SOTE och lagstiftning:
närstudier i klass 28 h
seminarium 4 +6 h
självstudier, skriftliga arbeten 53 h
Den egna professionen 9 h
Inre hållbarhet 25 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Innehåll hittar ni i Moodle på kursen BM22GV01 Sjukskötarens och barnmorskans profession.
Ni läser tillsammans allt med barnmorskegruppen utom den egna professionen ( Hälsovårdare)
Introduktioner till alla kursdelar och till seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Om arbeten inte lämnas in, presenteras eller inte är godkänt kan 2 omtentamina göras.
Omtentamen på allmänna tentamensdagar
Anmälan i god tid krävs. Omtentamina är alltid kl 12.00-16.00.
Tentlitteratur:
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
+ material på Moodle
Etikdelen kan inte tenteras om, eftersom den redan innehåller 3 omtagningar per test.
Allmän feedback på tenter och arbeten fås gemensamt för hela gruppen via Moodles meddelanden eller i klass.
Individuell feedback fås på begäran av läraren.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hälsovårdarems profession bedöms som Godkänd/Underkänd i enlighet med närvaro och aktivitet
Vårdetiken bedöms Godkänd/Underkänd
Övningsarbetet om vårdvetenskap och interkulturell vård bedöms med vitsorden 0-5
Hälsovårdsorganisationen bedöms 0-5
Inre hållbarhet bedöms Godkänd/Underkänd i enlighet med närvaro och aktivitet
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav