Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med arbetsföra och äldrePoäng (5 sp)

Kod: HVV22HA06

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om arbetsföras hälsovård och beredskap att kunna tillämpa aktuell lagstiftning och aktuella styrdokument
- har kunskap om och beredskap för att kunna tillämpa god företaghälsovårdspraxis
- kan utföra hälsoundersökningar och stöda främjandet av arbetsföras hälsa och välbefinnande
- har grundläggande beredskap att utföra arbetsplatskartläggningar och riskbedömningar samt insikter i yrkesmedicinska frågor
- känner till särdragen för hälsofrämjande bland äldre och kan stöda främjandet av äldres hälsa och välbefinnande
- kan beakta klienternas/patienternas kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda arbetsföra och äldre och deras familjer

Studieperiodens (kursens) innehåll

Lagstiftning och styrdokument inom företagshälsovård och arbetarskydd
Principer för god företagshälsovårdspraxis
Arbetsföras hälsoundersökningar, upprätthållande av arbets-och funktionsförmågan, uppföljning av den arbetsföra under arbetslivets olika skeden, bedömning av arbetsförmågan
Verksamhetsplaner, arbetsplatskartläggningar och uppföljning av arbetssamfundet
Yrkesmedicinska frågor
Hälsoundersökning och hälsorådgivning för äldre , resursförstärkande arbetssätt
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete

Förkunskapskrav

HVV22HA01

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Anmälningstid

01.12.2022 - 15.03.2023

Tajmning

15.03.2023 - 26.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Christine Alm
  • Jaana-Sofia Tengström
Lärare

Christine Alm

Grupper
  • UHV22F-V
    Hälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om arbetsföras hälsovård och beredskap att kunna tillämpa aktuell lagstiftning och aktuella styrdokument
- har kunskap om och beredskap för att kunna tillämpa god företaghälsovårdspraxis
- kan utföra hälsoundersökningar och stöda främjandet av arbetsföras hälsa och välbefinnande
- har grundläggande beredskap att utföra arbetsplatskartläggningar och riskbedömningar samt insikter i yrkesmedicinska frågor
- känner till särdragen för hälsofrämjande bland äldre och kan stöda främjandet av äldres hälsa och välbefinnande
- kan beakta klienternas/patienternas kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda arbetsföra och äldre och deras familjer

Innehåll

Lagstiftning och styrdokument inom företagshälsovård och arbetarskydd
Principer för god företagshälsovårdspraxis
Arbetsföras hälsoundersökningar, upprätthållande av arbets-och funktionsförmågan, uppföljning av den arbetsföra under arbetslivets olika skeden, bedömning av arbetsförmågan
Verksamhetsplaner, arbetsplatskartläggningar och uppföljning av arbetssamfundet
Yrkesmedicinska frågor
Hälsoundersökning och hälsorådgivning för äldre , resursförstärkande arbetssätt
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete

Tid och plats

Våren 2023/ online och närstudier /Åbo och Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vuxenhälsovård :
Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020-2023: Målet är ett åldersvänligt Finland , https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162456
Cancerföreningen,
https://www.cancerforeningen.fi/organisationen/cancerforeningen-i-finland
Nationellt åldersprogram fram till år 2030: För ett ålderskunnigt Finland
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162464
Plan för att stödja den äldre befolkningen 2015–2030 (Korsholm, pdf 2,4 Mt)
Vasa stads plan för att stöda seniorbefolkningen – Åldersvänligt åtgärdsprogram för åren 2020-2025 (pdf 3,4 Mt)
Työttömien terveystarkastukset,
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/tulevaisuuden-sosiaali-ja-terveyskeskus/toimintamalleja-ja-menetelmia-tyon-tueksi/osallisuus/tyottoman-terveystarkastus,
Työttömien terveyspalvelut
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110751/URN_ISBN_978-952-302-049-8.pdf?sequence=1,
Hälsovårdstjänster för arbetslösa
https://stm.fi/sv/halsotjanster-for-arbetslosa,
Vuxenbefolkningens hälsa,
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/forskning-och-utveckling/undersokningar-och-projekt/nationella-undersokningen-finsote/tidigare-undersokningar#EVTK,
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Miehen terveys: https://www.miesklinikka.com/miesklinikka
Mannens hälsa: https://www.manshalsafordig.se/

Arbetshälsovård:
Edling, C. Mfl. (red.) 2019. Arbets- och miljömedicin. Studentlitteratur.
SHM. Publikation 2017:2. Hälsa i arbetet 2025-Arbetsförmåga och hälsa genom samarbete.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79474/02_2017_SR_principbeslut_TT2025_ruotsi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Policy för arbetsmiljö och välbefinnande i arbetet till år 2030 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161452/STM_5_2019_Policy%20for%20arbetsmiljo.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Mobbning på jobbet,
http://fysioterapi.se/wp-content/uploads/TEMA_Mobbning_pa_jobbet_Fysioterapi_6-18_s20-25.pdf,
Härmä,M.mfl. 2017. Hyvinvointia vuorotyöhön. Työterveyslaitos.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135639/Hyvinvointia%20vuorotyohon.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
Arbete i skift:
https://www.ttl.fi/sv/arbetstagare/arbetstid/arbete-i-skift/
Rautio,M & Michelsen,T. 2013. AFM: så här använder du arbetsförmågeindex och enkäten. A Konflikter går att lösa https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/kommunikation/konflikter-gar-att-losa/,
Uitti, J.(red.) 2016. God företagshälsovårdspraxis. Arbetshälsoinstitutet
Lagen om företagshälsovård 1383/2001 Lagen om företagshälsovård handbok för tillämpning SHM.
Arbetarskyddslagen 738/2002
Hälso- och sjukvårdslagen 1326/2010
Arbetarskyddsförvaltningen
www.tyosuojelu.fi
www.aluehallintovirasto.fi
kunnat.net
http://www.tyoelama2020.fi/sv,
https://www.thl.fi/fi/web/maahanmuuttajat-ja-monikulttuurisuus/maahanmuuttajien-osallisuus-ja-kotoutuminen/tyoelama,
Säkra och sunda arbetsförhållanden samt arbetsförmåga för alla.
Policy för arbetsmiljö och välbefinnandet i arbetet till år 2030. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161452/STM_5_2019_Policy%20for%20arbetsmiljo.pdf?sequence=1&isAllowed=y,

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Basgruppsarbete , skriftlig rapport och seminarium i företagshälsovård
Seminarium vuxenhälsovård

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1. Individuell hemexamination inlämning 19.5 kl. 16
2. Skriftlig rapport och seminarium företagshälsovård 3.4
3 Seminarium vuxenhälsovård 4.4

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1. Individuell hemexamination inlämning
2. Skriftlig rapport och seminarium
3 Seminarium vuxenhälsovård

Studerandes tidsanvändning och belastning

Vuxen hälsovård 1 sp = 27 timmar
Föreläsningar och workshop 8 (17.3)
Självstudier 4 timmar
Seminarium 15 timmar

Företagshälsovård 4sp= 108h
Föreläsning och seminarium 10h
Självstudier 98h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig Christine Alm
Hälsovårdararbete med arbetsföra ansvarig Christine Alm
Hälsovårdararbete med vuxna ansvarig Jaana-Sofia Tengström

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Hälsovårdararbete med vuxna:
seminarium 1-5 obligatorisk närvaro,
workshop obligatorisk närvaro GK/UK

Underkänd (0)

Bedömningskriterier för seminarium (vuxna)
Den studernade har inte lämnat in arbetet under angivna tiden/ studerande deltar inte i seminarium/ studerande har inte satt sig in i andras arbeten.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Bedömningskriterier för seminarium(vuxna)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Bedömningskriterier för seminarium (Vuxna)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av seminarium (vuxna)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Förkunskapskrav

HVV22HA01