Hälsovårdararbete med arbetsföra och äldrePoäng (5 sp)
Kod: HVV22HA06
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om arbetsföras hälsovård och beredskap att kunna tillämpa aktuell lagstiftning och aktuella styrdokument
- har kunskap om och beredskap för att kunna tillämpa god företaghälsovårdspraxis
- kan utföra hälsoundersökningar och stöda främjandet av arbetsföras hälsa och välbefinnande
- har grundläggande beredskap att utföra arbetsplatskartläggningar och riskbedömningar samt insikter i yrkesmedicinska frågor
- känner till särdragen för hälsofrämjande bland äldre och kan stöda främjandet av äldres hälsa och välbefinnande
- kan beakta klienternas/patienternas kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda arbetsföra och äldre och deras familjer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Lagstiftning och styrdokument inom företagshälsovård och arbetarskydd
Principer för god företagshälsovårdspraxis
Arbetsföras hälsoundersökningar, upprätthållande av arbets-och funktionsförmågan, uppföljning av den arbetsföra under arbetslivets olika skeden, bedömning av arbetsförmågan
Verksamhetsplaner, arbetsplatskartläggningar och uppföljning av arbetssamfundet
Yrkesmedicinska frågor
Hälsoundersökning och hälsorådgivning för äldre , resursförstärkande arbetssätt
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Förkunskapskrav
HVV22HA01
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
01.12.2022 - 15.03.2023
Tajmning
15.03.2023 - 26.06.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Christine Alm
- Jaana-Sofia Tengström
Lärare
Christine Alm
Grupper
-
UHV22F-VHälsovårdare (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om arbetsföras hälsovård och beredskap att kunna tillämpa aktuell lagstiftning och aktuella styrdokument
- har kunskap om och beredskap för att kunna tillämpa god företaghälsovårdspraxis
- kan utföra hälsoundersökningar och stöda främjandet av arbetsföras hälsa och välbefinnande
- har grundläggande beredskap att utföra arbetsplatskartläggningar och riskbedömningar samt insikter i yrkesmedicinska frågor
- känner till särdragen för hälsofrämjande bland äldre och kan stöda främjandet av äldres hälsa och välbefinnande
- kan beakta klienternas/patienternas kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda arbetsföra och äldre och deras familjer
Innehåll
Lagstiftning och styrdokument inom företagshälsovård och arbetarskydd
Principer för god företagshälsovårdspraxis
Arbetsföras hälsoundersökningar, upprätthållande av arbets-och funktionsförmågan, uppföljning av den arbetsföra under arbetslivets olika skeden, bedömning av arbetsförmågan
Verksamhetsplaner, arbetsplatskartläggningar och uppföljning av arbetssamfundet
Yrkesmedicinska frågor
Hälsoundersökning och hälsorådgivning för äldre , resursförstärkande arbetssätt
Interprofessionellt och interkulturellt hälsovårdararbete
Tid och plats
Våren 2023/ online och närstudier /Åbo och Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Vuxenhälsovård :
Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020-2023: Målet är ett åldersvänligt Finland , https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162456
Cancerföreningen,
https://www.cancerforeningen.fi/organisationen/cancerforeningen-i-finland
Nationellt åldersprogram fram till år 2030: För ett ålderskunnigt Finland
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162464
Plan för att stödja den äldre befolkningen 2015–2030 (Korsholm, pdf 2,4 Mt)
Vasa stads plan för att stöda seniorbefolkningen – Åldersvänligt åtgärdsprogram för åren 2020-2025 (pdf 3,4 Mt)
Työttömien terveystarkastukset,
https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/tulevaisuuden-sosiaali-ja-terveyskeskus/toimintamalleja-ja-menetelmia-tyon-tueksi/osallisuus/tyottoman-terveystarkastus,
Työttömien terveyspalvelut
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110751/URN_ISBN_978-952-302-049-8.pdf?sequence=1,
Hälsovårdstjänster för arbetslösa
https://stm.fi/sv/halsotjanster-for-arbetslosa,
Vuxenbefolkningens hälsa,
https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/forskning-och-utveckling/undersokningar-och-projekt/nationella-undersokningen-finsote/tidigare-undersokningar#EVTK,
Eide, H. 2009. Omvårdnadsorienterad kommunikation: relationsetik, samarbete och konfliktlösning.
Miehen terveys: https://www.miesklinikka.com/miesklinikka
Mannens hälsa: https://www.manshalsafordig.se/
Arbetshälsovård:
Edling, C. Mfl. (red.) 2019. Arbets- och miljömedicin. Studentlitteratur.
SHM. Publikation 2017:2. Hälsa i arbetet 2025-Arbetsförmåga och hälsa genom samarbete.
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79474/02_2017_SR_principbeslut_TT2025_ruotsi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Policy för arbetsmiljö och välbefinnande i arbetet till år 2030 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161452/STM_5_2019_Policy%20for%20arbetsmiljo.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Mobbning på jobbet,
http://fysioterapi.se/wp-content/uploads/TEMA_Mobbning_pa_jobbet_Fysioterapi_6-18_s20-25.pdf,
Härmä,M.mfl. 2017. Hyvinvointia vuorotyöhön. Työterveyslaitos.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135639/Hyvinvointia%20vuorotyohon.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
Arbete i skift:
https://www.ttl.fi/sv/arbetstagare/arbetstid/arbete-i-skift/
Rautio,M & Michelsen,T. 2013. AFM: så här använder du arbetsförmågeindex och enkäten. A Konflikter går att lösa https://www.suntarbetsliv.se/artiklar/kommunikation/konflikter-gar-att-losa/,
Uitti, J.(red.) 2016. God företagshälsovårdspraxis. Arbetshälsoinstitutet
Lagen om företagshälsovård 1383/2001 Lagen om företagshälsovård handbok för tillämpning SHM.
Arbetarskyddslagen 738/2002
Hälso- och sjukvårdslagen 1326/2010
Arbetarskyddsförvaltningen
www.tyosuojelu.fi
www.aluehallintovirasto.fi
kunnat.net
http://www.tyoelama2020.fi/sv,
https://www.thl.fi/fi/web/maahanmuuttajat-ja-monikulttuurisuus/maahanmuuttajien-osallisuus-ja-kotoutuminen/tyoelama,
Säkra och sunda arbetsförhållanden samt arbetsförmåga för alla.
Policy för arbetsmiljö och välbefinnandet i arbetet till år 2030. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161452/STM_5_2019_Policy%20for%20arbetsmiljo.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
Undervisningsmetoder
Självstudier
Föreläsningar
Basgruppsarbete , skriftlig rapport och seminarium i företagshälsovård
Seminarium vuxenhälsovård
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Individuell hemexamination inlämning 19.5 kl. 16
2. Skriftlig rapport och seminarium företagshälsovård 3.4
3 Seminarium vuxenhälsovård 4.4
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1. Individuell hemexamination inlämning
2. Skriftlig rapport och seminarium
3 Seminarium vuxenhälsovård
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vuxen hälsovård 1 sp = 27 timmar
Föreläsningar och workshop 8 (17.3)
Självstudier 4 timmar
Seminarium 15 timmar
Företagshälsovård 4sp= 108h
Föreläsning och seminarium 10h
Självstudier 98h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig Christine Alm
Hälsovårdararbete med arbetsföra ansvarig Christine Alm
Hälsovårdararbete med vuxna ansvarig Jaana-Sofia Tengström
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Hälsovårdararbete med vuxna:
seminarium 1-5 obligatorisk närvaro,
workshop obligatorisk närvaro GK/UK
Underkänd (0)
Bedömningskriterier för seminarium (vuxna)
Den studernade har inte lämnat in arbetet under angivna tiden/ studerande deltar inte i seminarium/ studerande har inte satt sig in i andras arbeten.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningskriterier för seminarium(vuxna)
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Bedömningskriterier för seminarium (Vuxna)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av seminarium (vuxna)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Förkunskapskrav
HVV22HA01