Mental- och missbrukarvårdPoäng (5 sp)
Kod: VÅ26KV12
Poäng
5 sp
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande: 
- kan tillämpa den centrala lagstiftningen och de nationella strategierna 
- har kunskap om de vanligaste formerna av psykisk ohälsa  
- kan beakta hur klimat- och världsrelaterade händelser påverkar den mentala hälsan    
- har kunskap om mental- och missbrukarvårdens vårdens olika behandlings- och vårdmetoder inkluderande läkemedelsbehandling  
- kan bedöma vårdbehovet vid akut psykiatrisk ohälsa 
- kan utvärdera handledningsbehov och resurser samt kan stöda och handleda klienten/patienten och närstående att engagera sig i vården  
- känner till vårdkedjan och servicesystemet 
- kan identifiera riskbruk, skadligt bruk, olika former av missbruk, beroende och medberoende
Studieperiodens (kursens) innehåll
Patientens vårdkedja, servicesystem samt mental- och missbrukarvårdens lagstiftning 
De centrala psykiatriska sjukdomarna 
Professionellt bemötande av personen som lider av psykiatriska sjukdomar eller beroende 
Personcentrerade/klientcentrerade och familjecentrerade vård- och handledningsmetoder 
Motivering till egenvård 
Vårdrelation, familjearbete, nätverksarbete 
Hälsofrämjande och förebyggande arbete samt rehabilitering 
De vanligaste psykoterapierna   
Klimat- och världsrelaterad stress och oro 
Uppskattning av självmordsrisk 
Alkohol- och missbrukskultur och -politik i Finland, nationella strategierna  
Bedömning av vårdbehovet av personer med psykisk ohälsa, missbruk och annan beroende  
Alkohol-, narkotika- och spelberoende  
Modeller för tidig intervention, mini-intervention 
Etik och självbestämmanderätt 
Dokumentation enligt finländska klassifikationshelheten
Förkunskapskrav
Inga förskunskapskrav
Bedömningskriterier, nöjaktig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.