Utgångspunkter inom evidensbaserad barnmorskekunskapPoäng (2 sp)
Kod: BM26BK01
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har insikter i frågor som rör barnmorskans historia och dess inverkan på barnmorskekunskapen idag
- är förtrogen med barnmorskeyrkets etik och värden samt förstår betydelsen av att skapa en god vårdrelation
- känner till och kan använda sig av den lagstiftning som styr barnmorskans arbete
- är förtrogen med barnmorskekunskapens kvinno- och familjecentrerade arbete
- har förståelse för barnmorskans roll i samhället och världen och har ett professionellt tankesätt att inom sexuell och reproduktiv hälsa uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- har full insikt i betydelsen av evidens inom barnmorskekunskapen och utgår från evidensbaserad kunskap i sitt förhållningssätt
- har förmåga att självständigt förvärva nya forskningsresultat inom barnmorskekunskapen
Studieperiodens (kursens) innehåll
Barnmorskans historia
Barnmorskeutbildningen i Finland idag
Barnmorskans arbetsområde
Barnmorskeyrkets etik
Lagstiftning
Statistik
Barnmorskans roll i samhället (nationellt och internationellt)
Hållbarhetsfrågor från ett barnmorskeperspektiv
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅ26GV
VÅ26KV
VÅ26PR
Kurserna:
VÅ26UV01-UV03
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.