Vård vid gynekologisk ohälsaPoäng (3 sp)
Kod: BM22BK08
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har evidensabserad fördjupad kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
- har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård
- har kunskap att med ett etiskt och professionellt förhållningssätt vårda patienter inom den gynekologiska vården
- kan tillämpa patienthandledning samt ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt
har ett professionellt tankesätt att inom den gynekologiska vården uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten
Studieperiodens (kursens) innehåll
Akut gynekologi och blödningsrubbningar
Abort
Tidiga graviditetskomplikationer
Gynekologiska infektioner
Gynekologisk cancer
Prolaps och inkontinens
Klimakteriet
Infertilitet
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen;
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Anmälningstid
15.06.2025 - 31.07.2025
Tajmning
01.09.2025 - 26.09.2025
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
FUI-andel
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
5 - 15
Utbildning
- Utbildning till barnmorska
Lärare
- Terese Österberg
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UBM22D-VBarnmorska (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har evidensabserad fördjupad kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
- har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård
- har kunskap att med ett etiskt och professionellt förhållningssätt vårda patienter inom den gynekologiska vården
- kan tillämpa patienthandledning samt ett rehabiliterande och hälsofrämjande arbetssätt
har ett professionellt tankesätt att inom den gynekologiska vården uppmärksamma alla former och dimensioner av fattigdom och ojämlikhet
- har insikter i betydelsen av kulturell sensitivitet inom barnmorskeverksamheten
Innehåll
Akut gynekologi och blödningsrubbningar
Abort
Tidiga graviditetskomplikationer
Gynekologiska infektioner
Gynekologisk cancer
Prolaps och inkontinens
Klimakteriet
Infertilitet
Tid och plats
Hösten 2025
Novia, Alere + virtuellt
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Botha, E. & Ryttyläinen-Korhonen, K. (2016). Naisen hoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro.
Bäckström, T., Kjølhede, P. & Landgren, B-M. (red.). (2022). Gynekologi. Lund: Studentlitteratur.
Lindgren et al. 2022. Reproduktiv hälsa. Barnmorksans kompetensområde. Lund: Studentlitteratur.
Lundgren, I, Blix, E, Gottfredsdottir, H., Wikberg, A. & Aagard Nohr, E. 2022. Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
Oscarsson M. & Georgsson S. (red.). (2021). Etik för barnmorskor. Lund: Studentlitteratur.
Harvala m.fl., 2021, Kätilötyö. Edita, Helsingfors.
Tapanainen,J., Heikinheimo, O.& Kaarin Mäkikallio, K. (toim.) 2019 (eller 2011). Naistentaudit ja synnytykset. Duodecim. (kap. 1-17, 20-31)(kap. 2-12, 14-28 i 2011)
www.terveysportti.fi
Enligt föreläsarnas anvisningar
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, diskussion, video, demonstration, praktiska övningar, eget arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Validering enligt Novias allmänna anvisningar
Tentamen datum i Moodle
Omtentamen på två allmänna tentamensdagar, se Moodle och Peppi
Vid omtentamen krävs registrering i god tid senast samma måndag som tenten hålls på Peppi.
I omtentamen ingår Bäckström et al. se ovan + material i Moodle både föreläsningar och grupparbeten.
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Föreläsningar
Obligatoriska övningar och grupparbeten
Tentamen i klass på egen dator
Aktivt deltagande i diskussioner
Studerandes tidsanvändning och belastning
3sp = 3x27h= 81h
Gynekologisk vård (3 sp):
föreläsningar 12 h
praktiska övningar 4 h
presentationer av grupparbeten 12 h
självstudier 51 h
tentamen 2 h
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
teman för 3 grupparbeten finns på Moodle
Praktiska övningar är obligatoriska
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen;
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen:
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen 40p
21-24poäng = vitsord 1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Underkänd (0)
Når inte upp till 21 poäng
Deltar inte i och presenterar inte assignment
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
se ovan
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
se ovan
Bedömningskriterier, berömliga (5)
se ovan
Förkunskapskrav
Studiehelheterna:
VÅV22GV
VÅV22HF
VÅV22KV
VÅV22PR