DatortomografiPoäng (5 sp)
Kod: RAD26RA01
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan förklara principerna för datortomografi och procedurer
- förstår vikten av förberedelser som en del av högkvalitativ forskning
- vet hur man förklarar säker användning av kontrastmedel och vet hur man behandlar läkemedelsreaktioner
- kan förklara principerna för strålningsexponeringsoptimering vid datortomografiundersökningar och -procedurer
Studieperiodens (kursens) innehåll
Datortomografi apparatens funktion och principer
CBCT och lågdos CT
Handledning och vård av patienten/klienten vid datortomografiundersökningar och procedurer
Optimering av strålningsexponering och strålsäkerhet vid datortomografiundersökningar
Kontrastmedel och behandling av reaktioner orsakade av dem
Anatomi och patologi
Förkunskapskrav
Nativundersökningar och ultraljud
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.