Hoppa till innehåll

Examensarbete, idé och kunskapsbasPoäng (3 sp)

Kod: RAD22EX01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har förmågan att producera en ide för sitt lärdomsprov och kan framföra och argumentera för sina val

Studieperiodens (kursens) innehåll

Examensarbetets ide
Forskningsprocessen inkluderande idepresentation

Förkunskapskrav

Studiehelheten Forskningsprocessen

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment  kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.10.2024

Tajmning

21.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Antal studerande (min. - max.)

6 - 12

Utbildning
  • Utbildning till röntgenskötare
Lärare
  • Camilla Ribacka
Grupper
  • URS22D-V
    Röntgenskötare (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har förmågan att producera en ide för sitt lärdomsprov och kan framföra och argumentera för sina val

Innehåll

Examensarbetets ide
Forskningsprocessen inkluderande idepresentation

Tid och plats

Hösten 2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

I enlighet med tema för examensarbetet

Rekommenderad litteratur: Maria Henricson (red.) (2023). Vetenskaplig teori och metod - från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. Studentlitteratur, Lund.

Undervisningsmetoder

Introduktion till examensarbete därefter självständigt arbete med möjlighet till handledning. Studerande skriver plan för sitt ea.
Presentation av plan för examensarbete är examination

Praktik- och arbetslivssamarbete

Examensarbetet kan vara ett beställningsarbete från arbetslivet men behöver nödvändigtvis inte vara det.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Presentation av plan för examensarbete hösten 2024 och presentation av examensarbete i maj 2025

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inga alternativa prestationssätt

Studerandes tidsanvändning och belastning

Kursen är 3 sp vilket innebär 81 timmar arbete för studerande

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Om planen innehåller de ovan stipulerade kraven är planen och kursen godkänd.

Tilläggsuppgifter för studerande

Arbetsplan för examensarbetet bör innehålla:
Novia pärmblad
Innehållsförteckning
Introduktion
Bakgrund (beskrivning av ämnet, minst 5-6 vetenskapliga studier)
Syfte och frågeställningar
Metod (datainsamlingsmetod baseras på 2 referenser/källor, diskutera urval)
Etiska överväganden (baserat på referenser)
Tidsplan
Källförteckning
Omfattning min 6 sidor och max 10 sidor (exl. Pärmblad och innehållsförteckning)
Följ Novias skrivanvisningar.

1. Examensarbete-titelsida, se Moodle
2. Innehållsförteckningen görs i Wordprogrammet, om du inte vet hur du skall göra, välj ? (hjälp) högst upp till hö i översta balken och skriv in innehållsförteckning i sökrutan.
3. Introduktionen skall vara ca 1 sida, här introducerar du ämnet och ditt eget intresse.
4. Bakgrunden skall vara 3-5 sidor lång, indelad i kapitel där beskrivning av begrepp och ämnesområdet ingår. I bakgrunden beskrivs också vilken tidigare forskning som har gjorts inom ämnesområdet
5. Syftet och frågeställningarna kan vara kort, ca ½ sida.
6. Metodkapitlet skall vara 2-3 sidor. Det innefattar en beskrivning av närmelsesätt (kvalitativ/kvantitativ design), motiveringen till närmelsesättet, datamaterial, urval och insamlingsmetod.Ska innehålla referenser.
7. Etiska överväganden beskrivs på ca 1 sida, och med hjälp av litteratur diskuteras vilka etiska principer som bör beaktas. Referera till relevanta dokument på forsknignsetiska delegationens hemsida tenk.fi
8. Tidsplanen skall sträcka sig över den period som du/ni avser att använda för ditt/ert EA. Gör en så realistisk tidsplan som möjligt och kom ihåg att också skriva in den in din/er kalender
9. Källförteckning

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande har ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Har bristfällig kunskap i substansen och är inte insatt samt har bristfällig kunskap i andras skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande kan redogöra för litteraturen, reflekterar och motiverar sina åsikter 

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad. Har otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen 
Studerande visar fördjupad kunskap och mognad inom ämnet

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp 
Studerande har följt anvisningarna för skriftligt arbete och visar att hon behärskar substansen. Är påläst i de övriga deltagarnas skriftliga arbeten, kan ställa relevanta frågor samt leda en seminariediskussion. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på utmärkta kunskaper. (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Kan ta emot feedback och visar vilja att utveckla yrkesskickligheten
Följer arbetslistan och håller överenskomna tider
Kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment
Arbetar för det mesta planmässigt och har en grundläggande noggrannhet i viktiga arbetsmoment
Kan utföra arbetsuppgifter under handledning
Har grundläggande kunskaper och kan ställa frågor som är relevanta för att lära sig ett arbetsmoment  kan följa direktiv och anvisningar och tar ansvar för uppgifter
Kan fatta beslut som rör arbetsuppgifter på grundläggande nivå
Känner till värdegrunden och beaktar de yrkesetiska principerna
Kan kommunicera och bemöta patienter/klienter/kunder
Kan samarbeta med andra inom arbetsteamet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Arbetsplan för examensarbete bedöms underkänd/godkänd

Planen skall innehålla följande delar (för gk):
• Novia titelblad
• Innehållsförteckning
• Inledning (minst 1 sida): skall innehålla minst 2 källor
• Syfte och frågeställningar
• Bakgrund (minst 4 sidor). Skall innehålla: om det är en stud. minst 6 källor, varav minst 2 vetenskapliga och om det är två stud. minst 9 källor, varav minst 4 vetenskapliga
• Metod (minst 1 sida): Urval; Datainsamling; Dataanalysmetod; Etiska överväganden och Tidsplan
• Källförteckning (över de källor som används i planen)
Omfattning min 6 sidor och max 9 sidor (exkl. titelblad, innehållsförteckning och källförteckning)
Skall följa Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensarbete/skrivanvisningar/

Underkänd (0)

Om planen innehåller de ovan stipulerade kraven är planen och kursen godkänd.

Förkunskapskrav

Studiehelheten Forskningsprocessen