Hoppa till innehåll

LäkemedelsbehandlingPoäng (5 sp)

Kod: RBA26LÄ01

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har förståelse hur människans anatomi, fysiologi, och patologi påverkar administreringen av läkemedel, läkemedlets skeden och effekt i organismen vid planering, förverkligande och utvärdering av säker läkemedelsbehandling för olika patientgrupper
- har grundläggande kunskap i hur läkemedel påverkar människokroppen
- kan redogöra för läkemedelsbehandlingens juridiska grunder
- behärskar läkemedelsbehandlingens aseptik
- behärskar läkemedelsformer och deras vanligaste administreringssätt
- har färdigheter i injektionsgivning
- kan observera och utvärdera läkemedelsbehandlingens verkningar hos patienten
- har förståelse för läkemedelsbehandlingens betydelse inom patientsäkerheten
- behärskar patienthandledning och dokumentation i samband med läkemedelsbehandling
- behärskar läkemedelsräkning på grundläggande nivå

Studieperiodens (kursens) innehåll

Lagar, styrande dokument och säker läkemedelsbehandling
Roll, uppgifter och ansvar
Plan för läkemedelsbehandling
Farmakologi
Hållbar utveckling: användning av material, återanvändning och förstörning av läkemedel i social- och hälsovård
De vanligaste läkemedelsgrupperna dess användningsområden, verkningsmekanismer och administreringssätt
Ordination av läkemedel samt recept
Läkemedelbehandlingens tio-rätt
Säker läkemedelsdosering
Subkutan och intramuskulär injektion
Självmedicinering
Läkemedelsräkning: grundräknesätt, avrundning, ekvationslösning, omvandlingar, doseringar
Beräkning av verksamma substanser (tabletter, lösningar)
Dosering med beaktande av patientens kroppsvikt och storlek
Användning av Terveysportti

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.