Biomedicinsk laboratorievetenskap och etikPoäng (4 sp)
Kod: BAA22LV02
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- utvecklar ett etiskt förhållningssätt och verkar för en hållbar yrkesverksamhet
- har grundläggande insikter i kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet ur ett helhetsperspektiv
Studieperiodens (kursens) innehåll
Centala delar av biomedicinsk laboratorieverksamhet
Etiska aspekter och framtidsvisoner
Kvalitetsutveckling inom biomedicinsk laboratorieverksamhet
Hållbara aspekter på verksamheten
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Anmälningstid
01.12.2023 - 19.04.2024
Tajmning
20.04.2024 - 29.10.2024
Antal studiepoäng
4 op
Andel virtuell undervisning
4 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till bioanalytiker
Lärare
- Sanna Gunell
Lärare
Mikaela Engvall
Grupper
-
UBA22D-VBioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- utvecklar ett etiskt förhållningssätt och verkar för en hållbar yrkesverksamhet
- har grundläggande insikter i kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet ur ett helhetsperspektiv
Innehåll
Centala delar av biomedicinsk laboratorieverksamhet
Etiska aspekter och framtidsvisoner
Kvalitetsutveckling inom biomedicinsk laboratorieverksamhet
Hållbara aspekter på verksamheten
Tid och plats
Våren 2024
Undervisningsmetoder
Moodle kurs (inga föreläsningar)
Studerandes tidsanvändning och belastning
4 sp x 27h = 108h arbete
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursens syfte är att ge en inblick i etik kopplat till laboratorieverksamheten.
Kursen syftar även till att ge kunskap om patientnära verksamhet, preanalytiska, analytiska och postanalytiska faser samt provtagningsmetodik med betoning på hygien och smittspridning.
Kompetenser är att studerande:
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- har grundläggande beredskap för kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet
Kurs innehåll:
- Innehållet utgår från faserna och helheten i den kliniska laboratorieverksamheten på en mer abstrakt nivå och fokuserar på viktiga delar - utgångspunkter i verksamheten, kunskap inom och kring området.
- etisk reflektion
- kvalitetsöversikt
- framtidsvisoner
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet
Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel
Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper