Hoppa till innehåll

Biomedicinsk laboratorievetenskap och etikPoäng (4 sp)

Kod: BAA22LV02

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- utvecklar ett etiskt förhållningssätt och verkar för en hållbar yrkesverksamhet
- har grundläggande insikter i kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet ur ett helhetsperspektiv

Studieperiodens (kursens) innehåll

Centala delar av biomedicinsk laboratorieverksamhet
Etiska aspekter och framtidsvisoner
Kvalitetsutveckling inom biomedicinsk laboratorieverksamhet
Hållbara aspekter på verksamheten

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Anmälningstid

01.12.2023 - 19.04.2024

Tajmning

20.04.2024 - 29.10.2024

Antal studiepoäng

4 op

Andel virtuell undervisning

4 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till bioanalytiker
Lärare
  • Sanna Gunell
Lärare

Mikaela Engvall

Grupper
  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- utvecklar ett etiskt förhållningssätt och verkar för en hållbar yrkesverksamhet
- har grundläggande insikter i kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet ur ett helhetsperspektiv

Innehåll

Centala delar av biomedicinsk laboratorieverksamhet
Etiska aspekter och framtidsvisoner
Kvalitetsutveckling inom biomedicinsk laboratorieverksamhet
Hållbara aspekter på verksamheten

Tid och plats

Våren 2024

Undervisningsmetoder

Moodle kurs (inga föreläsningar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

4 sp x 27h = 108h arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursens syfte är att ge en inblick i etik kopplat till laboratorieverksamheten.
Kursen syftar även till att ge kunskap om patientnära verksamhet, preanalytiska, analytiska och postanalytiska faser samt provtagningsmetodik med betoning på hygien och smittspridning.

Kompetenser är att studerande:
- har grundläggande insikter i biomedicinsk laboratorievetenskap och dess relation till andra vetenskaper
- har insikter i professionell och juridisk etik
- har grundläggande beredskap för kvalitetsutveckling inom det egna verksamhetsområdet

Kurs innehåll:
- Innehållet utgår från faserna och helheten i den kliniska laboratorieverksamheten på en mer abstrakt nivå och fokuserar på viktiga delar - utgångspunkter i verksamheten, kunskap inom och kring området.
- etisk reflektion
- kvalitetsöversikt
- framtidsvisoner

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper