Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)

Kod: SO26SOC204

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- förstår utvecklingsarbetets grunder
- förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera akademiskt

Studieperiodens (kursens) innehåll

Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
Forskningsmetodiska grundbegrepp
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
Forskningsetiska principer
Akademiskt skrivande och resonemang

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Studerande påvisar en ytlig koppling till litteraturen

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket