Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)
Kod: SO26SOC204
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- förstår utvecklingsarbetets grunder
- förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera akademiskt
Studieperiodens (kursens) innehåll
Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
Forskningsmetodiska grundbegrepp
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
Forskningsetiska principer
Akademiskt skrivande och resonemang
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Studerande påvisar en ytlig koppling till litteraturen
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket