Hoppa till innehåll

PersonlighetsutvecklingPoäng (3 sp)

Kod: SOV10ML06

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har en solid självkännedom, förmåga till självreflektion och ett positivt förhållningssätt till den egna utvecklingspotentialen
-inser kommunikationens betydelse för ökad själv- och mänskokännedom
-har kunskap om mellanmänskliga processer och vilken betydelse det egna agerandet har för dessa

Studieperiodens (kursens) innehåll

- kommunikation och samspel
- personlighet, självkännedom och yrkesidentitet

Förkunskapskrav

Minst två års studier avklarade

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

• Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av kursansvarig anvisat material

Anmälningstid

15.06.2023 - 22.09.2023

Tajmning

18.09.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har en solid självkännedom, förmåga till självreflektion och ett positivt förhållningssätt till den egna utvecklingspotentialen
-inser kommunikationens betydelse för ökad själv- och mänskokännedom
-har kunskap om mellanmänskliga processer och vilken betydelse det egna agerandet har för dessa

Innehåll

- kommunikation och samspel
- personlighet, självkännedom och yrkesidentitet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av lärare angivet material

(En lista över litteraturtips publiceras på kursens Moodle-sida)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Deluppgifter
gruppdiskussioner
Presentationer individuellt eller i par

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av två inlämningsuppgifter och en presentationsuppgift

- Varje deluppgift bedöms enligt skalan GK/UK

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Under kursens gång får studerande två deluppgifter och en presentationsuppgift.

Deluppgifterna är till sin karaktär reflektiva och syftet är att ge studerande utrymme för mycket självreflektion gällande den egna professionella personlighetsutvecklingen.

Närmare information om varje specifik deluppgift presenteras på kursens Moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar för 27h/sp.

Obligatorisk närvaro vid närstudier: 8h
Självstudier: 73h
Totalt: 81

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

GODKÄND: Studerande har följt kursens / lärandeuppgiftens anvisningar och påvisar kunskaper inom ämnet. Båda deluppgifterna är inlämnade inom utsatt tid. Studerande har presenterat egen lärandeuppgift. Vid frånvaro är kompensationsuppgiften utförd.

UNDERKÄND: Studerande har inte följt kursens / lärandeuppgiftens anvisningar och påvisar inga eller synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Deluppgifterna och eventuella kompensationsuppgifter är bristfälliga eller saknas. Studerande har inte deltagit i presentation av egen lärandeuppgift.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen är inte öppen för första årets studerande

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

• Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen samt kursexaminationerna utvärderas enligt vitsord GK/UK

Förkunskapskrav

Minst två års studier avklarade

Anmälningstid

15.06.2022 - 29.09.2022

Tajmning

05.10.2022 - 31.01.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
Lärare

Luisa Tast

Grupper
  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har en solid självkännedom, förmåga till självreflektion och ett positivt förhållningssätt till den egna utvecklingspotentialen
-inser kommunikationens betydelse för ökad själv- och mänskokännedom
-har kunskap om mellanmänskliga processer och vilken betydelse det egna agerandet har för dessa

Innehåll

- kommunikation och samspel
- personlighet, självkännedom och yrkesidentitet

Tid och plats

19.11.2022 09.30 - 12.00 W31-D109
16.12.2022 12.30 - 16.30

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av lärare angivet material

(En lista över litteraturtips publiceras på kursens Moodle-sida)

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, deluppgifter, diskussioner.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination består av två inlämningsuppgifter.

- Varje deluppgift bedöms enligt skalan GK/UK

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Under kursens gång får studerande två deluppgifter.

Deluppgifterna är till sin karaktär reflektiva och syftet är att ge studerande utrymme för mycket självreflektion gällande den egna professionella personlighetsutvecklingen.

Närmare information om varje specifik deluppgift presenteras på kursens Moodle-sida.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerande arbetar för 27h/sp.

Obligatorisk närvaro vid närstudier: 8h
Självstudier: 73h
Totalt: 81

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

GODKÄND: Studerande har följt kursens / lärandeuppgiftens anvisningar och påvisar kunskaper inom ämnet. Båda deluppgifterna är inlämnade inom utsatt tid. Studerande har presenterat egen lärandeuppgift. Vid frånvaro är kompensationsuppgiften utförd.

UNDERKÄND: Studerande har inte följt kursens / lärandeuppgiftens anvisningar och påvisar inga eller synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Deluppgifterna och eventuella kompensationsuppgifter är bristfälliga eller saknas. Studerande har inte deltagit i presentation av egen lärandeuppgift.

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen är inte öppen för första årets studerande

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

• Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen samt kursexaminationerna utvärderas enligt vitsord godkänd / underkänd.

Förkunskapskrav

Minst två års studier avklarade