SocialpsykologiPoäng (2 sp)
Kod: SOV19SP01
Poäng
2 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har en grundläggande förståelse för mellanmänskliga processer utgående från socialpsykologiska teorier
Studieperiodens (kursens) innehåll
Mellanmänskliga processer och människor i grupp
Förkunskapskrav
Utvecklingspsykologi
Pedagogik
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Av kursansvarig anvisat material
Anmälningstid
01.12.2022 - 09.04.2023
Tajmning
10.04.2023 - 31.05.2023
Antal studiepoäng
2 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO21D-VSocionom (YH), h21, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har en grundläggande förståelse för mellanmänskliga processer utgående från socialpsykologiska teorier
Innehåll
Mellanmänskliga processer och människor i grupp
Tid och plats
Kursen inleds vecka 15, första tillfället på kursen är obligatoriskt
13.04.2023 12.30 - 15.00 Auditorium Florence
Kursen avslutas med en workshop vecka 21/22 för den som valt alternativ närstudier
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteraturförslag för skriftliga uppgifter
Helkama, K.et al (2017). Socialpsykologi: En introduktion (Upplaga 2.). Liber AB.
Johansson, T., & Lalander, P. (2018). Vardagslivets socialpsykologi (Tredje upplagan.). Liber AB
Arvidson, M., & Johansson, S. (2017). Roll och identitet: En socialpsykologisk introduktion (Första upplagan.). Gleerups
Almér, E., Frisén, A. & Hwang, P. (2020). Ungdomar och identitet (Andra utgåvan.). Natur & Kultur.
Larsson, S. & Sohlberg, P. (2014). Socialpsykologi för socialt arbete (1. uppl.). Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Kursen kan avläggas enligt alternativ 1 eller 2
Alternativ 1: Närvarostudier - deltagande på föreläsningar, övningar och workshop
Alternativ 2. Distansuppgifter - ett antal skriftliga uppgifter som görs på egen hand och lämnas in till läraren. Uppgifterna bygger på egna litteraturstudier.
Den som väljer alternativ 2 deltar inte vid föreläsningarna, övningarna eller workshop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Alternativ 1 närvaro enligt kursens schema, förhanduppgifter
Alternativ 2. Inlämning av självstudieuppgift ungefär en gång i veckan medan kursen pågår
Kursen bör avläggas inom utsatt tid, om inte kursens delexaminationer är inlämnade senast 2.6.2023 kompletteras kursen genom allmän omtentamen med litteraturen Helkama, K.et al (2017). Socialpsykologi: En introduktion (Upplaga 2.). Liber AB.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen kan avläggas antingen genom närstudier som innebär deltagande på föreläsningar, övningar och presentationer enligt schema
eller som ett antal skriftliga uppgifter som görs på egen hand och lämnas in till läraren
Den som väljer att utföra skriftliga uppgifter deltar inte vid föreläsningarna
Studerandes tidsanvändning och belastning
Alternativ 1: Närstudier 21h + övrigt arbete 33 h
Alternativ 2. Självstudieuppgifter 54 h
Tilläggsuppgifter för studerande
kursansvarig Johanna Sigfrids
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms med vitsord 1-5
För en godkänd prestation skall den studerande ha inlämnat och godkänts i alla kursens delexaminationer inom utsatt tid samt uppfyllt gällande närvarokrav.
Prestationer bedöms enligt skalan 0-5 där
0 icke godkänt, prestationen uppfyller inte kraven för godkänt, är mycket briställig till omfattning och/eller innehåll
1-2 nöjaktiga - synnerligen nöjaktiga kunskaper
3-4 goda - synnerligen goda kunskaper
5 berömliga kunskaper
Förkunskapskrav
Utvecklingspsykologi
Pedagogik