Hoppa till innehåll

SocialpsykologiPoäng (2 sp)

Kod: SOV19SP01

Poäng

2 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- har en grundläggande förståelse för mellanmänskliga processer utgående från socialpsykologiska teorier

Studieperiodens (kursens) innehåll

Mellanmänskliga processer och människor i grupp

Förkunskapskrav

Utvecklingspsykologi
Pedagogik

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av kursansvarig anvisat material

Anmälningstid

01.12.2022 - 09.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 31.05.2023

Antal studiepoäng

2 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har en grundläggande förståelse för mellanmänskliga processer utgående från socialpsykologiska teorier

Innehåll

Mellanmänskliga processer och människor i grupp

Tid och plats

Kursen inleds vecka 15, första tillfället på kursen är obligatoriskt

13.04.2023 12.30 - 15.00 Auditorium Florence

Kursen avslutas med en workshop vecka 21/22 för den som valt alternativ närstudier

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Litteraturförslag för skriftliga uppgifter
Helkama, K.et al (2017). Socialpsykologi: En introduktion (Upplaga 2.). Liber AB.
Johansson, T., & Lalander, P. (2018). Vardagslivets socialpsykologi (Tredje upplagan.). Liber AB
Arvidson, M., & Johansson, S. (2017). Roll och identitet: En socialpsykologisk introduktion (Första upplagan.). Gleerups
Almér, E., Frisén, A. & Hwang, P. (2020). Ungdomar och identitet (Andra utgåvan.). Natur & Kultur.
Larsson, S. & Sohlberg, P. (2014). Socialpsykologi för socialt arbete (1. uppl.). Studentlitteratur.

Undervisningsmetoder

Kursen kan avläggas enligt alternativ 1 eller 2

Alternativ 1: Närvarostudier - deltagande på föreläsningar, övningar och workshop

Alternativ 2. Distansuppgifter - ett antal skriftliga uppgifter som görs på egen hand och lämnas in till läraren. Uppgifterna bygger på egna litteraturstudier.

Den som väljer alternativ 2 deltar inte vid föreläsningarna, övningarna eller workshop

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Alternativ 1 närvaro enligt kursens schema, förhanduppgifter
Alternativ 2. Inlämning av självstudieuppgift ungefär en gång i veckan medan kursen pågår


Kursen bör avläggas inom utsatt tid, om inte kursens delexaminationer är inlämnade senast 2.6.2023 kompletteras kursen genom allmän omtentamen med litteraturen Helkama, K.et al (2017). Socialpsykologi: En introduktion (Upplaga 2.). Liber AB.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen kan avläggas antingen genom närstudier som innebär deltagande på föreläsningar, övningar och presentationer enligt schema

eller som ett antal skriftliga uppgifter som görs på egen hand och lämnas in till läraren

Den som väljer att utföra skriftliga uppgifter deltar inte vid föreläsningarna

Studerandes tidsanvändning och belastning

Alternativ 1: Närstudier 21h + övrigt arbete 33 h
Alternativ 2. Självstudieuppgifter 54 h

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Johanna Sigfrids

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

• Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursen bedöms med vitsord 1-5

För en godkänd prestation skall den studerande ha inlämnat och godkänts i alla kursens delexaminationer inom utsatt tid samt uppfyllt gällande närvarokrav.

Prestationer bedöms enligt skalan 0-5 där
0 icke godkänt, prestationen uppfyller inte kraven för godkänt, är mycket briställig till omfattning och/eller innehåll
1-2 nöjaktiga - synnerligen nöjaktiga kunskaper
3-4 goda - synnerligen goda kunskaper
5 berömliga kunskaper

Förkunskapskrav

Utvecklingspsykologi
Pedagogik