Hoppa till innehåll

Leadership in a Diverse SocietyPoäng (5 sp)

Kod: SOV19ML05

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Studieperiodens (kursens) innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av kursansvarig anvisat material

Anmälningstid

01.12.2023 - 15.04.2024

Tajmning

15.04.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO21D-V
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Tid och plats

inleds 15.4
Kursens schema finns på Tuudo och även på kursens Moodle plattform

Studiematerial och rekommenderad litteratur

tasa-arvo.fi
syrjinta.fi
Yrkeshögskolan Novias plan för jämställdhet och likabehandling

Relevant litteratur och källor hittas även i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Studiebesök
Workshop

undervisningsspråk engelska
inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1 - Jämställdhetsplanering
Examination 2 - Främjande av mångfald
Examination 3 - workshop and presentation

Feedback och utvärdering av uppgifter erhålls inom tre veckor

Studerandes tidsanvändning och belastning

27x5 = 135 h
30 h närvarostudier
105 h övrigt arbete

Obligatorisk närvaro 70%
Studiebesök obligatorisk närvaro
Workshop obligatorisk närvaro

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Johanna Sigfrids
johanna.sigfrids@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

H5

kursen bedöms med vitsord 1-5
För en godkänd prestation
-uppgifterna mångfald och jämställdhetsplan vara godkända
-70% närvaro på lektionerna
-deltagade på studiebesök
-deltagande på workshop
- deltagit i en diskussion inom egen ämne som sker på engelska


Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.

Underkänd (0)

Studerande har inte inlämnat, fullgjort eller godkänts i kursens delexaminationer

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap

Anmälningstid

01.12.2022 - 25.04.2023

Tajmning

25.04.2023 - 04.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • SO20A
    SO20A
  • USO20D-V
    Socionom (YH), h20, dagstudier, Vasa
  • SO20B
    SO20B

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Tid och plats

inleds vecka 17
studiebesök vecka 21
workshop vecka 23

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

tasa-arvo.fi
syrjinta.fi

Relevant litteratur och källor hittas även i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Studiebesök
Workshop

undervisningsspråk engelska
inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

obligatoriskt studiebesök wecka 21
Examination 1 - mångfald 18.5
Examination 2 - Intervju 26.5
Examination 3 - workshop and presentation 2.6

Feedback och utvärdering av uppgifter erhålls inom tre veckor

Studerandes tidsanvändning och belastning

27x5 = 135 h
30 h närvarostudier
105 h övrigt arbete

Obligatorisk närvaro 70%
Studiebesök obligatorisk närvaro
Workshop obligatorisk närvaro

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Johanna Sigfrids
johanna.sigfrids@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

H5

kursen bedöms med vitsord 1-5
För en godkänd prestation
-uppgifterna mångfald och jämställdhetsplan vara godkända
-70% närvaro på lektionerna
-deltagade på studiebesök
-deltagande på workshop
- deltagit i en diskussion inom egen ämne som sker på engelska


Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.

Underkänd (0)

Studerande har inte inlämnat, fullgjort eller godkänts i kursens delexaminationer

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap

Anmälningstid

01.12.2022 - 20.04.2023

Tajmning

10.04.2023 - 04.06.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Luisa Tast
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO20F-V
    Socionom (YH), h20, flerform, Vasa

Lärandemål

Kursens inlärningsresultat är att den studerande:
-har fördjupade insikter i ledarskap och kultur i en mångkulturell och/eller internationell miljö
-har fördjupade insikter i betydelsen av diversitet i arbetslivet
-har grundläggande interkulturell kommunikationskompetens
-har insikter i och kan genomföra utvärdering av arbetslivsverksamhet (särskilt aspekter av diversitet)
-utvecklar sin värdegrund med avseende på diversitet i arbetslivet
-kan kommunicera på engelska i en mångkulturell arbetsmiljö

Innehåll

Ledarskap i en mångkulturell miljö
Diversitet
Interkulturell kommunikation

Tid och plats

Närstudier
29.4 kl 8.45-11.30
12.5 Workshop 8.30-16.30

Tider för handledning erbjuds enligt schema på Moodle

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Nardon, L. (2017). Working in a multicultural world: A guide to developing intercultural competence. Toronto: University of Toronto Press

tasa-arvo.fi
syrjinta.fi

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Övningar
Diskussioner
Litteraturstudier
Studiebesök/intervju
Handledning
workshop

undervisningsspråk engelska
inlämningsuppgifter kan göras på svenska engelska eller finska

Praktik- och arbetslivssamarbete

Planering/ presentation av jämställdhets- och likabehandlingsplan i samarbete med verksamheter inom sociala området.
Workshop i samarbete med arbetsplatsverksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationer
Förhandlsuppgift inför första närstudietillfället 20.4
Examination 1 - mångfald deadline 5.5
Examination 2 - workshop 12.5 (presentation och deltagande)
Examination 3 - Jämställdhetsplan 31.5

Studerandes tidsanvändning och belastning

27x5 = 135 h
9 h närvarostudier
126 h eget arbete

Periodisering av innehållet

På kursen ordnas två närstudietillfällen som är obligatoriska

Tilläggsuppgifter för studerande

kursansvarig Johanna Sigfrids
johanna.sigfrids@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

H5
För godkänd prestation skall studerande

- godkänts i examinationsdelarna mångfald och jämställdhetsplan samt deltagit i workshop och presenterat sitt arbete. Studerande har även visat att de kan föra en konversation i sitt ämne på det engelska språket.

Examinationsdelarna bedöms med vitsord 1-5 utgående från studerandes kunskap om ämnet, arbetets struktur och uppbyggnad, engagemang och teoretiska förankring. Vid presentation bedöms den visuella framställningen samt framförandets karaktär och innehåll samt överskådlighet. På kursen bedöms ej språkkunskaperna i engelska.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. Studerande medverkar i diskussioner under lektioner och examinationsuppgifter utförs enligt riktilinjer och tidsangivelser.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. Studerande medverkar aktivt i diskussioner under lektioner och visar i examinationsuppgifter och presentationer engagemang.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande kan tillämpa teoretisk kunskap i resonemang och reflektioner

Förkunskapskrav

Organisation och ledarskap