Beroendeproblematik och missbrukarvårdPoäng (5 sp)
Kod: SO20SAI4
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-har kunskaper i missbrukarvårdens
lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Medberoende
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
01.12.2022 - 24.01.2023
Tajmning
25.01.2023 - 17.03.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Luisa Tast
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Johanna Wikgren-Roelofs
Grupper
-
USO21D-ÅSocionom (YH), h21, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande
- kan identifiera risker och resurser i relation till beroendeproblematik
-har kunskaper i missbrukarvårdens
lagstiftning och kan handleda i missbrukarvårdens servicesystem
- kan tillämpa resursförstärkande metoder med individer, familjer och grupper
- kan reflektera kritiskt kring etiska aspekter i relation till beroendeproblematik och missbrukarvårdens klienter
Innehåll
- Beroendeproblematikens fysiska, psykiska och sociala risker
- Vändpunkter, motivation och sociala nätverk som resurs för förändringsarbetet
- Nationella och globala trender
- Missbrukarvårdens lagstiftning och serviceformer
- Medberoende
- Behandlingsmetoder, självhjälpsgrupper, digitala stödformer och interprofessionellt arbete
Tid och plats
Åbo 25.1-17.3.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Tips på litteratur:
Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3).
Förordning om missbrukarvård 1986/653
Lag om missbrukarvård 1986/41
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, förhandsuppgift, workshop med reflektionsuppgift, individuell skriftlig uppgift, studiebesök, interprofessionell temavecka med grupparbete.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Gästföreläsare under temadagarna
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Se kursens Moodle-sida och schemat i Peppi/Tuudo
Studerandes tidsanvändning och belastning
Temadagar 1 sp = 27h
Undervisning, workshop med tillhörande uppgifter 2 sp = 54h
Individuell skriftlig uppgift 2 sp = 54h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Individuell skriftlig uppgift (2 sp)
- Sakkunskap om riskbruk, missbruk, beroende, lagstiftning, serviceformer och behandling
- Förmåga att reflektera kring beroendeproblematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
- Professionellt förhållningssätt
Bedömning enligt skala 0-5
Workshop med tillhörande uppgifter och obligatorisk närvaro vid undervisning (2 sp), temadagar (1 sp). Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
- Aktivt deltagande i workshop, undervisning och temadagar
- Uppgifter följer givna instruktioner
- Professionellt förhållningssätt
Feedback på individuella skriftliga uppgiften fås i samband med onlineträffen i Teams den 17.3 (finns insatt i schemat).
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Johanna Wikgren-Roelofs
Undervisning och examinationer: Luisa Tast
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell skriftlig uppgift (2 sp):
Mera instruktioner för uppgiften finns på kursens sida i Moodle. Deadline 13.2.2023.
Uppgiften bedöms enligt skala 0-5.
Workshop med skriftliga uppgifter, obligatorisk närvaro vid all undervisning (2 sp)
- Uppgifter görs inför och efter verkstaden (se beskrivningar i Moodle)
- All undervisning har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter (se Moodle)
Bedömning: godkänt/underkänt.
Interprofessionella temadagar 7-9.3.2023 (1 sp)
Temadagarna förverkligas i samarbete med vårdstuderande och -lärare.
Studerande indelas i interprofessionella smågrupper som arbetar med varierande temaområden.
Obligatorisk närvaro. Bedömning: godkänt/underkänt.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav