Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)

Kod: SO20SAII1

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Studieperiodens (kursens) innehåll

- Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- Forskningsmetodiska grundbegrepp
- Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- Vetenskaplig rapportering
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande och resonemang

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 26.11.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Ludvig Kihlman
  • Carolina Silin
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USO21F-Å
    Socionom (YH), h21, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Innehåll

- Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- Forskningsmetodiska grundbegrepp
- Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- Vetenskaplig rapportering
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Åbo, 28.8-26.11.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshoppar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 12.9.2023
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 12.9.2023
Quiz 3a & 3b: Tillförlitlighet (granskning av artiklar), deadline 5.11.2023

Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 12.11.2023
Grupprapport, deadline 26.11.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshoppar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp = 135 h

Föreläsningar: 7 h
Workshoppar: 12 h
Självstudier: 70 h
Grupparbete: 45 h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Workshoppar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizarna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet

Bedömning av quizarna: 6p = 1, 7p = 2, 8p = 3, 9p = 4, 10p = 5

Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Quizar: < 6 p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras och kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 28.08.2023

Tajmning

28.08.2023 - 08.10.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Pia Liljeroth
  • Ralf Lillbacka
  • Emilia Kielo-Viljamaa
  • Ludvig Kihlman
  • Carolina Silin
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USO21D-Å
    Socionom (YH), h21, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt

Innehåll

- Utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- Forskningsmetodiska grundbegrepp
- Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- Vetenskaplig rapportering
- Forskningsetiska principer
- Vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

Åbo, 28.8.2023 - 8.10.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.

Henricson, M. (2017). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad (Upplaga 2:1.). Studentlitteratur

Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4.). Liber AB.

Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1.). Studentlitteratur.

Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar
Workshoppar

Kursen förverkligas interprofessionellt med vårdstuderandegrupperna USS21D-Å och UHV21D-Å - kursens Moodlesida är gemensam för alla grupper och finns här: Forskningsmetodik [USS20KÅ03-3002] (UHV21D-Å, USS21D-Å): https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=8637

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quiz 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design, deadline 10.09.2023
Quiz 2: Etik och dataskydd, deadline 10.09.2023
Quiz 3a & 3b: Tillförlitlighet (granskning av artiklar), deadline 24.09.2023

Individuell uppgift (artikelanalys), deadline 1.10.2023
Grupprapport, deadline 8.10.2023

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Föreläsningar och självstudier
Grupparbete (Workshoppar)

Studerandes tidsanvändning och belastning

5s p = 135h

Föreläsningar: 7 h
Workshoppar: 12 h
Självstudier: 70 h
Grupparbete: 45 h

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design
Modul 2: Etik och dataskydd
Modul 3: Datainsamlingsmetoder
Modul 4: Dataanalys
Modul 5: Tillförlitlighet
Modul 6: Funktionellt arbete

Tilläggsuppgifter för studerande

Workshoppar: obligatorisk närvaro
Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quizarna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet
Individuell uppgift (artikelanalys) bedöms enligt skalan 0-5, ger 30 % av vitsordet
Grupprapport bedöms enligt skalan 0-5, ger 50 % av vitsordet

Bedömning av quizarna: 6p = 1, 7p = 2, 8p = 3, 9p = 4, 10p = 5

Bedömning av gruppuppgiften och individuell uppgiften baseras på:
- Självstyrdhet, förmåga att samarbeta och ta ansvar
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

Bedömningen av examinationsuppgift i kvantitativ metod (modul 4) kommer att finnas på Moodle

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända. Uppgifter ska lämnas in/göras inom utsatt tid. Försenade inlämningar kan sänka vitsordet.

Underkänd (0)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar
- Studerande har inte tagit ansvar och enbart i liten grad deltagit i grupparbete

Quizar: < 6 p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar och lämnas in enligt överenskommelse

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig
- Studerande har tagit lite ansvar för grupparbete

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god
- Studerande har varit ansvarstagande och bidragit till grupparbete framskridit enligt instruktioner
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Skriftliga uppgifter (grupp- och individuella uppgifter):
- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk
- Den tekniska utformningen är berömlig
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav