Utveckling och lärandePoäng (5 sp)
Kod: SO22SOP2
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
01.01.2025 - 31.07.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Övriga källor: Omaperhe.fi/sv
Ovan nämnda källor samt instruktioner till uppgiften finns på moodle
Undervisningsmetoder
Beräknad arbetsbelastning 5x27=135 timmar
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är öpppen fr.o.m v. 7. Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen examineras genom individuellt arbete, pararbete eller genom validering. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
Studerandes tidsanvändning och belastning
Introducerande TEAMS-tillfälle 10.2.2025 kl. 13.15-14.30 - 2 timmar samt
Studerandes egen tidsanvändning är 133 timmar = 135 timmar
Periodisering av innehållet
Introducerande TEAMS-tillfälle ordnas 10.2.2025 kl. 13.15-14.30. Vi tillfället presenteras kursinnehållet samt
grunden för examinationen. Tillfället kräver obligatorisk närvaro för dej som har för avsikt att avlägga kursen.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar
Studerande får utvärderande kommentar i mail inom 3 veckor efter inlämning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte göra egen reflektion kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och, hänvisar inte till källan på det sätt som efterfrågas i uppgiften.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt. Studerande använder sej av giltiga skrivanvisningar
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande använder sej av giltiga skrivanvisningar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engegemang och hög ambitionsnivå. Studerande använder sej av giltiga skrivanvisningar.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 05.02.2024
Tajmning
05.02.2024 - 05.04.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Tetzcher, v. Stephen. (2016) Utvecklingspsykologi
Ovan nämnda källor finns på moodle
Undervisningsmetoder
Beräknad arbetsbelastning 5x27=135 timmar
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är öpppen fr.o.m 5.2 - 14.3.2024 Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen examineras genom individuellt arbete, pararbete eller genom validering. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes egen tidsanvändning är 135 timmar
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar
Studerande får utvärderande kommentar i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle. Utvärderande kommentar fås av kursansvarige inom 3 veckor efter inlämning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte göra egen reflektion kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till källan på det sätt som efterfrågas i uppgiften.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 02.01.2024
Tajmning
02.01.2024 - 05.06.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Appelgren, Alva (2021)Nya perspektiv på lärande. Liber s.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
Tetzchner, v. Stephen (2016) Utvecklingspsykologi
Ovan nämnda källor och material finns på moodle
Undervisningsmetoder
Beräknad arbetsbelastning 5x27=135 timmar
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen är öpppen fr.o.m 2.1 - 05.06. 2024. Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursen examineras genom individuellt arbete eller genom validering. Material till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes egen tidsanvändning är 135 timmar
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar
Studerande får utvärderande kommentar i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle. Utvärderande kommentar fås av kursansvarige inom 3 veckor efter inlämning.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap och förmår inte göra egen reflektion kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till källan på det sätt som efterfrågas i uppgiften.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2022 - 05.02.2023
Tajmning
06.02.2023 - 23.04.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Höglund-Ingo
Lärare
Pia Höglund-Ingo
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har förståelse för människans utveckling och lärande under hela livsloppet.
- kan främja lärande bland olika målgrupper i olika miljöer.
- har grunder i pedagogisk planering.
- utvecklar ett livslångt och livsbrett perspektiv på lärande.
Innehåll
- människans utveckling
- llvscykelperspektiv
- perspektiv på lärandet
- pedagogisk verksamhet: planering, förverkligande, utvärdering och dokumentering
- pedagogiska miljöer
- positiv syn på människans resurser och möjligheter till lärande
Tid och plats
se ovan
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi (3:e rev.utg.) Natur och Kultur
s. 35-75 ELLER (!!)
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur, s. 39-85
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
s. 130-171
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
s. 29-53 samt s. 89-107
Undervisningsmetoder
Kursen på 5 sp förverkligas som pararbete på egen hand och tid och enligt egen tidtabell och kan inlämnas så länge som kursen står öppen.
Kursen inleds 6.2 med ett två timmars Teamsmöte där Kursansvarige informerar kring ämnet och kursen och därefter kan pararbetet påbörjas och moodle öppnas. På moodle finns material och alla behövliga instruktioner för genomförandet av paruppgiften
Beräknad arbetsbelastning 5x27-2=133 timmar eget arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen avläggs enligt studerandes egen tidtabell och kan avläggas så länge som kursen är öppen och pågår. Försenad inlämning sänker ett vitsord
Internationella kontakter
-
Studerandes tidsanvändning och belastning
Föreläsning 2 timmar (6.2 kl. 10-12)
Periodisering av innehållet
Kursen förverkligas av den studerande som pararbete och enligt egen tidtabell
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar
Studerande får utvärderande kommentar i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5.
En uppgift bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord.
Underkänd (0)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå.
Förkunskapskrav
Inga