Hoppa till innehåll

Forskningsmetodik och projektverksamhetPoäng (3 sp)

Kod: SOV22UVR106

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Studieperiodens (kursens) innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Anmälningstid

15.06.2024 - 31.12.2024

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Susanne Jungerstam
Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper
  • USO24F-V
    Socionom (YH), h24, flerformstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.10.2024 - 11.11.2024

Tajmning

11.11.2024 - 31.01.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper
  • USO24D-V
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.12.2023

Tajmning

02.01.2024 - 30.04.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Susanne Jungerstam
Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

01.12.2023 - 31.07.2024

Tajmning

01.01.2024 - 03.03.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Susanne Jungerstam
Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 29.10.2023

Tajmning

30.10.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Susanne Jungerstam
Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper
  • SO22B
    SO22B
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • SO22A
    SO22A

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter, alternativt skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik,vetenskaplig kritik och källkritik och projekthantering.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering, vetenskaplig kritik och källkritik
.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

02.12.2022 - 31.03.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.03.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Susanne Jungerstam
Lärare

Ralf Lillbacka

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-har grundläggande insikter i kunskapsteori, vetenskapsteori, forsknings- och utvecklingsmetodik
-förstår forskningsprocessen och hur de olika delarna samverkar med varandra
-har grundläggande färdigheter i genomförande av projekt-, forsknings- och utvecklingsarbeten
-studerande förstår och kan beskriva i kvalitativa och kvantitativa närmandesätt och kunskapsintressen

Innehåll

-grundläggande vetenskapsteoretiska och forsknings- och utvecklingsmetodologiska begrepp
-allmänna logiska regler och metodiska principer och metoder för datainsamling och analys
-projektverksamhetens grunder

Tid och plats

Se veckoschema

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Rekommenderad litteratur:
Ahnlund, P. & Sauer, L. 2021. Att forska i socialt arbete. Utmaningar, förhållningssätt och metoder. Lund: Studentlitteratur. Enligt anvisning.
Denscombe, M. 2016. Forskningshandboken - för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Eklund, S. 2010. Arbeta i projekt - individen, gruppen, ledaren. Lund: Studentlitteratur.
Patel, R. & Davidson, R. (1994 eller senare upplaga). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Lund: Studentlitteratur. 2. upplagan.
Rosing, H. (1984 eller tidigare upplaga) Vetenskapens logiska grunder. Hangö: Schildts.
Övrig litterature enligt examinators anvisning.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och småskaliga övningar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämning av uppgifter bör ske före kursens slutdatum, alternativt hålls första tentamenstillfället före kursens slutdatum.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlämningsuppgifter och skriftlig tentamen.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats motsvarar ca 27 h per studiepoäng, 81 h totalt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningskriterier, godkänt/underkänt

Studerande innehar en grundläggande kompetens i ämnet / Studerande visar inte tillräcklig kompetens i ämnet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Studerande ska genom inlämningsuppgift och/eller skriftlig tentamen visa grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Underkänd (0)

Studerande saknar grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har begränsade kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar goda kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar utmärkta kunskaper om vetenskapsteori, forskningsmetodik, projekthantering samt vetenskaplig kritik och källkritik

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav