Hoppa till innehåll

Engelska för socionomerPoäng (3 sp)

Kod: SOV22SPR04

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation

Studieperiodens (kursens) innehåll

-arbetslivsrelaterade dokument
-branschspecifik kommunikation i arbetslivet

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet.

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Av kursansvarig anvisat material

Anmälningstid

02.12.2024 - 31.12.2024

Tajmning

06.01.2025 - 31.05.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Miranda Ekholm
Lärare

Terese Herrgård-Backlund

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation

Innehåll

-arbetslivsrelaterade dokument
-branschspecifik kommunikation i arbetslivet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Av kursansvarig anvisat material

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vitsordsskala 0-5 och i en del övningar godkänd/underkänd
Enligt den europeiska referensramen för språk.

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet.

Anmälningstid

15.06.2024 - 03.01.2025

Tajmning

06.01.2025 - 28.02.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Englanti
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Miranda Ekholm
Lärare

Miranda Ekholm

Grupper
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan på ett professionellt sätt kommunicera muntligt och skriftligt i de situationer som uppkommer i arbetslivet.
-behärskar central terminologi inom sitt eget område och kan tillgodogöra sig det huvudsakliga innehållet i facklitteratur i sin bransch
-förhåller sig positivt till att utveckla sina receptiva och produktiva språkkunskaper
-är medveten om kulturella skillnader i kommunikation

Innehåll

-arbetslivsrelaterade dokument
-branschspecifik kommunikation i arbetslivet

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Lärarens material

Undervisningsmetoder

Närundervisning

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Sluttentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

27h/sp = 81 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänd tentamen, godkända inlämningsuppgifter och muntlig presentation, deltagande i undervisningen

Underkänd (0)

Studerande har inte följt uppgiftens anvisningar och påvisar synnerligen svaga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifterna är bristfälliga eller saknas.
Studerande har inte visat större engagemang och har inte varit aktiv under kursens gång.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har delvis följt uppgiftens anvisningar och påvisar nöjaktiga kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är tillfredsställande.
Studerande har deltagit i kursen, men engagemanget och aktiviteten har varit låga eller tillfredsställande.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen.
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter.
Studerande har nästan eller har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar goda eller synnerligen goda kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är bra eller synnerligen bra.
Studerande har deltagit aktivt i kursen och påvisar engagemang för kursinnehållet och kursuppgifterna.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har fullföljt uppgiftens anvisningar och påvisar utmärkta kunskaper inom ämnet.
Inlämningsuppgifternas innehåll är utmärkt och uppgifterna utomordentligt väl gjorda.
Studerande har varit aktiv under hela kursen och påvisar extra engagemang och intresse för kursinnehållet och kursuppgifterna.
Studerande har fördjupade kunskaper och påvisar en djupare förståelse av ämnet i relation till det kommande yrket.

Förkunskapskrav

Examen från andra stadiet.