Ledarskap och utvecklingsarbetePoäng (5 sp)
Kod: SO22LED3
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.07.2025 - 01.09.2025
Tajmning
01.09.2025 - 17.10.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Sociala området
Lärare
- Lilian Nordell
- Sofia Saloranta
- Tommy Björklund
Lärare
Sofia Saloranta
Grupper
-
UT2526USO-ÅInkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.
Innehåll
- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Referenslitteratur:
Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice (8th ed.) Thousand Oaks. Sage Publications
Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations (7th ed.) Boston. Pearson
Kouzes, James M and Barry Z. Posner (2017) The Leadership Challenge. San Francisco
Nikula Susa and Malkki Eva (2023). Leadership promises. Ansumaa oy. Helsinki
E-böcker:
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Material på internet:
Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst:
https://tyosuojelu.fi/en/safety-and-health-in-workplace/cooperation/occupational-safety-and-health-personnel/representative
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
https://valvira.fi/en/frontpage
Institutet för hälsa och välfärd
https://thl.fi/en/research-and-development/programmes
Suomi.fi – information och tjänster i livets olika skeden
https://www.suomi.fi/company/developing-the-business/quality-management/guide/quality-development
Megatrender, Sitra
https://www.sitra.fi/en/topics/megatrends/#tools-to-use-1
Undervisningsmetoder
Självstudier, föreläsningar, smågruppsarbete, konferens och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Konferens
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examiation 1: Obligatorisk närvaro vid planering av och deltagande i konferensen (2 sp), Examinatorer Lilian Nordell och Tommy Björklund
Examination 2: Obligatorisk närvaro vid föreläsningarna och smågruppsarbete (2 sp) Examinator Sofia Saloranta
Examination 3: Portfolio (1 sp) deadline 17.10.2025 Examinator Sofia Saloranta
Tilläggsuppgifter för studerande
AI:Resultatet måste skapas utan hjälp av artificiell intelligens. Studenten ska endast använda sin egen kunskap, förståelse och färdigheter. Användning av AI är förbjuden av grundad anledning och kommer att tolkas som fusk.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier för examination 1 (GK/UK):
- närvaro vid planering av och deltagande i konferensen
Bedömningskriterier för examination 2 (GK/UK):
- närvaro vid föreläsaningarna och deltagande i smågruppsarbetet
Bedömningskriterier för examination 3 (0-5)
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum
Underkänd (0)
- brister i den tekniska utformningen
- kurslitteraturen används inte
- koppling mellan teori och praktisk tillämpning saknas
- inlärningsresultat saknas
- reflektioner saknas
- brister i det professionella förhållningssättet och självstyrdheten
- uppgiften innehåller inte alla krävda delar
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- nöjaktig teknisk utformning
- kurslitteraturen används ytligt
- ytlig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- otydligt framställda inlärningsresultat
- ytliga reflektioner
- nöjaktigt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- god teknisk utformning
- kurslitteraturen används mångsidigt
- god koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- goda reflektioner
- gott professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- berömlig teknisk utformning
- kurslitteraturen används uttömmande och mångsidigt
- mångsidig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- berömligt framställda inlärningsresultat
- vetenskaplig och analytisk reflektion
- berömligt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet
Förkunskapskrav
Inga