Introduktion till högskolestudierPoäng (5 sp)
Kod: SO22SAP1
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till högskolan och den egna utbildningen.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- vet vad som förväntas av en högskolestuderande.
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera.
- kan förverkliga småskaliga projekt.
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- studiestil, läs- och anteckningsteknik
- tidsplanering och stresshantering
- textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
- ljud- och videoinspelning samt editering
- olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
- projektmetodik
- sökning av vetenskaplig information i olika databaser
- Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
- Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 02.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 04.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
0.5 op
Prestationssätt
90 % Kontaktundervisning, 10 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Johanna Wikgren-Roelofs
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till högskolan och den egna utbildningen.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- vet vad som förväntas av en högskolestuderande.
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera.
- kan förverkliga småskaliga projekt.
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
Innehåll
- högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- studiestil, läs- och anteckningsteknik
- tidsplanering och stresshantering
- textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
- ljud- och videoinspelning samt editering
- olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
- projektmetodik
- sökning av vetenskaplig information i olika databaser
- Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
- Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Henriksgatan och Gripen 2.9-4.11.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Boktips för videoprojektet:
Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm: Natur och Miljö
Bergman, M. & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur
Drew, S. & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. 2010. Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm:Svenska studieteknikförlaget
Klawitter Beusch, K. 2018. Alla kan lyckas med sina studier. Lund: Kakao
Liljeqvist, B. 2006. Plugga smart och lär dig mer! Lund:Studentlitteratur
Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
Studera smart. Praktiska handböcker (ca 6 olika) som hjälper dig att förbättra din studieteknik
Referenslitteratur för Evidensbaserat arbetssätt:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. (2020). Socialstyrelsen. (Online)
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Patel, R. & Davidsson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
.
Kunskap om att studera på en yrkeshögskola:
- Föreläsningar
- Informationstillfällen
- Tre dialogträffar, obligatorisk närvaro
- Ett utvecklingssamtal, obligatorisk närvaro
Video och projekthantering:
- Verkstäder
- Videopresentation, obligatorisk närvaro
Evidensbaserat arbetssätt:
- Föreläsningar, obligatorisk närvaro
- Två workshoppar, obligatorisk närvaro
- Handledning inför grupprapport, grupprapport
- Självstudier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
.
Examination 1, Projektplan för videoprojektet, 1 sp
- Projektplanen skrivs i projektgrupper på 3-4 studerande. Bilda grupper så att alla medlemmarna hör till samma smågrupp eller enligt principen att medlemmar ur grupp A-C kan bilda projektgrupper och medlemmar ur D-F kan bilda projektgrupper
- Projektplanen för videoprojektet ska skrivas i en mall som finns på Moodle
- Alla projektgruppens medlemmar ska tillsammans skriva projektplanen
- Möjliga teman för videon: tidsplanering, lästeknik, anteckningsteknik, att skriva vetenskapliga uppsatser eller stresshantering
- Planen ska innehålla filmens tema, projektets syfte, mål, delmål, åtgärder, tidtabell, ansvarsfördelning, teoretisk förankring
- Teoretisk förankring innebär att projektgruppen berättar kort vilka teorier den kommer att utgå ifrån och nämner vilka böcker och publikationer den kommer att använda för att skapa relevant innehåll i videon
- AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Använd radavstånd 1,5
- Omfattningen: 3-4 sidor
- Projektplanen ska lämnas in senast den 20.9 kl. 21.00 på Moodle.
- Feedbacken meddelas i Moodle
Examination 2, Video, 2 sp
- Studerande gör gruppvis videon på temat studieteknik. Studerande jobbar i samma 3-4 personers projektgrupper som tidigare under kursen.
- Gruppen väljer ett ämne inom studieteknik som den fokuserar på.
- De som ser videon ska lära sig mer om en aspekt av studieteknik t.ex. tidsplanering, lästeknik, anteckningsteknik eller stresshantering
- Gruppen ska använda minst fyra tillförlitliga, böcker eller vetenskapliga artiklar som underlag för videon. Dessutom kan gruppen använda en intervju med en professionell som är insatt i studieteknik som en källa.
- Videon ska bestå av rörlig bild, berättarröst, texter, animeringar och musik
- AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i videon. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Videons längd ska vara 4-5 minuter
- Länken till videon laddas upp på Moodle senast den 11.10
- Gruppen presenterar kort och visar sin video den 22.10. Presentationstillfället är obligatoriskt
- Carolina Silin ger muntlig feedback under presentationstillfället
- Den som eventuellt är frånvarande från videopresentationen ska göra en kompensationsuppgift innan kursen tar slut
- Bedömning GK/UK
Examination 3, Kunskap om att studera på en yrkeshögskola, 1 sp
- Studerande visa att hen har kunskaper om att studier på en yrkeshögskola genom att delta i tre dialogträffar och genom att avlägga ett quiz
- Till examinationen hör också att studerande deltar i ett utvecklingssamtal med Carolina Silin
- Det är obligatoriskt att delta i dialogträffarna. Om studerande är frånvarande från en träff så ska frånvaron kompenseras genom deltagande i en extra träff 9.10
- Studerande avlägger quizet individuellt den 1.11 på Moodle
- I quizet ska studerande ta ställning till påståenden som kopplar till följande teman: att studera på en högskolan, de virtuella plattformar som Novia använder, studieteknik och hållbar utveckling
- Maxtid 30 min, quizet ska avläggas mellan kl. 8.00-22.00
- Minst 70 % av svaren behöver vara rätt för att examinationen ska bli godkänd
- Bedömning GK/UK
Examination 4, Evidensbaserat arbetssätt, 1sp
- Obligatorisk närvaro vid föreläsningar och workshoppar
- Föreläsningar: Att skriva fackuppsats, leta, välja och hänvisa till källor, att ha ett etiskt förhållningssätt.
- Två workshoppar med obligatorisk närvaro där studerande gör uppgifter individuellt och i grupp.
- Under workshopparna letar studerande fram relevant facklitteratur och olika forskningsartiklar, bygger upp en struktur för fackuppsatser, hänvisar till källor, samt reflekterar kring etiska frågor i relation till skrivprocessen.
- I samband med föreläsningar och workshoppar deltar studerande i olika quiz och test om evidensbaserat arbetssätt.
- Skriftlig grupprapport som följer givna instruktioner (se kursens Moodle-sida) och Novias skrivanvsiningar.
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
.
Examination 1, Projektplan för videoprojektet
För godkänt arbete krävs:
- Texten är tydlig
- Gruppen har följt anvisningarna
- Projektplanens innehåll är täckande i förhållande till de ämnen som nämns i mallen
- Projektplanens innehåll är relevant i förhållande till projektuppdraget och videons syfte
Bedöms som GK/UK
Examination 2, Video
För godkänt arbete krävs:
- att projektgruppen har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den med ett videoediteringsprogram, samt tillfogat berättarröst, texter, animeringar och musik.
- att ljudet är av sådan kvalitet att det är lätt att uppfatta vad alla säger i videon
- att gruppen har exporterat videon i lämpligt format till en online plattform och lagt länken på Moodle
- att videons innehåll är relevant för det valda temat och informativt för målgruppen
- budskapet är tydligt
- att källorna är tillförlitliga och tillräckligt fördjupade
Bedöms som GK/UK
Examination 3, Kunskap om att studera på en yrkeshögskola
- För godkänt i dialogträff och utvecklingssamtal krävs aktivt deltagande
- För godkänd quiz krävs att minst 70 % av svaren ska vara rätt
Bedöms som GK/UK
Examination 4, Evidensbaserat arbetssätt:
Delatagande i workshops och grupprapport
- förmåga att hitta och sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att uppgiftsinstruktioner och Novias skrivanvisningar följs
Bedöms som GK/UK
AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i gruppuppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 31.08.2023
Tajmning
31.08.2023 - 21.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Sebastian Lindgren
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till högskolan och den egna utbildningen.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- vet vad som förväntas av en högskolestuderande.
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera.
- kan förverkliga småskaliga projekt.
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
Innehåll
- högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- studiestil, läs- och anteckningsteknik
- tidsplanering och stresshantering
- textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
- ljud- och videoinspelning samt editering
- olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
- projektmetodik
- sökning av vetenskaplig information i olika databaser
- Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
- Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Hösten 2023, Åbo
Närstudier:
31.8 kl 9.15-17
1.9 kl 8.15-10
5.10 kl 8.15-10
7.10 kl 9-16
9.11 kl 16.15-17
7.12 kl 9.15-17
8.12 kl 8.15-9
Mentoreringstillfällen på distans:
18.10 kl 18.15-19.45
25.10 kl 18.15-19.45
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm:Natur och Miljö.
Bergman, M & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur.
Drew, S & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
Läroplan Utbildning till socionom, Åbo, flerform https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF23-%C3%85-USO/year/2023
Socionom, Åbo-Information (Moodle)
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf https://www.talentia.fi/
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Referenslitteratur för delen Evidensbaserat arbetssätt 1 sp:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. 2020. Socialstyrelsen.
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar.
Larsen, A.K. (2018). Metod helt enkelt – En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups
Övrigt material enligt lärarnas anvisningar på moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, obligatorisk närvaro
Workshoppar, obligatorisk närvaro
Självstudier
Artikelsökning
Mentoreringstillfällen som leds av flerformsgruppen USO21F-Å
Karriärvägledningssamtal
Soc-Info via Teams 26.9 kl 15-16
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på moodle i handledningsforumet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examinationer:
1. Förhandsuppgifter 2 sp
Del a) inlämnas senast den 28.8.2023 på moodle.
Del b) inlämnas senast den 15.9.2023 på moodle.
Förhandsuppgifterna sänds till studerande per epost innan den första närstudieperioden.
2. Deltagande i undervisningen och karriärvägledningssamtal 1 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Eventuell frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som sätts in på moodle efter att undervisningen har hållits.
Studerande deltar under hösten 2023 i ett karriärvägledningssamtal. Mer information sätts in på moodle av kursansvarig.
3. Evidensbaserat arbetssätt 1 sp
Denna del består av:
- Två föreläsningar + workshoppar med obligatorisk närvaro där studerande gör gruppuppgifter
- Skriftlig grupprapport som ska struktureras enligt IMRaD-modellen och följa Novias skrivanvsiningar och krav (gällande IT-examination) som specificeras i uppgiftsbeskrivningen på Moodle.
- Individuell quiz på moodle. Deadline senast 7.12.2023.
- Skriftlig grupprapport, deadline 15.1.2024.
Examinator: Pia Liljeroth, skrivanvisningar Sebastian Lindgren.
4. Video 1 sp
- Studerande gör gruppvis en video med temat "Studier till socionom". Videon görs i grupper på 3-4 studerande. Gruppindelningen görs av studerande enligt eget val i samband med att undervisning ges i innehållet. Videon ska bestå av rörlig bild, berättarröst, text, och eventuellt musik. Videons längd ska vara maximalt 5 minuter. Fokus i uppgiften är inte på innehållet i videon utan på att studerande ska öva sig i att använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler. Länken till videon laddas upp på Moodle senast den 19.12.2023.
Examinator Sebastian Lindgren sätter in kort sammanfattande handledande feedback på kursens moodlesida.
Bedömning enligt skala Godkänd/Underkänd.
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135 h
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Bedömningskriterier:
Förhandsuppgifter 2 sp
-förmåga att kunna definiera personliga utvecklingsbehov
-förmåga att planera en hållbar studiestrategi
-professionellt förhållningssätt
Examinator: Susanne Davidsson
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
.
Deltagande i undervisningen och karriärvägledningssamtal 1 sp
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
Examinator: Susanne Davidsson
.
Evidensbaserat arbetssätt 1 sp
Individuell quiz:
- för godkänt krävs minst 60 % av de totala poängen i quizen.
Studerande har rätt att komplettera quizen två gånger enligt med examinator överenskommen tidtabell.
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs
Examinatorer: Pia Liljeroth och Sebastian Lindgren
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
.
4. Video 1 sp
För godkänt arbete krävs:
- att gruppen har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den med ett videoediteringsprogram, samt tillfogat berättarröst, text och eventuellt musik.
- att gruppen har exporterat videon i lämpligt format till Stream och laddat upp länken i Moodle
Examinator: Sebastian Lindgren
Bedömning enligt skala godkänd/Underkänd
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 28.08.2023
Tajmning
28.08.2023 - 03.11.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Liljeroth
- Carolina Silin
- Sebastian Lindgren
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till högskolan och den egna utbildningen.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- vet vad som förväntas av en högskolestuderande.
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera.
- kan förverkliga småskaliga projekt.
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
Innehåll
- högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- studiestil, läs- och anteckningsteknik
- tidsplanering och stresshantering
- textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
- ljud- och videoinspelning samt editering
- olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
- projektmetodik
- sökning av vetenskaplig information i olika databaser
- Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
- Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
28.8-3.11.2023 Henriksgatan och Gripen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Referenslitteratur för Evidensbaserat arbetssätt:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. (2020). Socialstyrelsen.
Backman, J. 2016. Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Kristensson, J. 2014. Handbok i uppsatsskrivandet och forskningsmetodik för studerande inom hälso- och vårdvetenskap. Stockholm: Natur & Kultur. Valda delar.
Larsen, A.K. (2018). Metod helt enkelt – En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups.
Boktips för examination 2, videon om studieteknik
Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm: Natur och Miljö
Bergman, M. & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur
Drew, S. & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
Kellquist, M. & Eneroth, M. 2010. Studieteknik för universitet/högskola. Stockholm:Svenska studieteknikförlaget
Klawitter Beusch, K. 2018. Alla kan lyckas med sina studier. Lund: Kakao
Liljeqvist, B. 2006. Plugga smart och lär dig mer! Lund:Studentlitteratur
Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
Studera smart. Praktiska handböcker (ca 6 olika) som hjälper dig att förbättra din studieteknik
Undervisningsmetoder
Projektmetodik och IKT:
Infotillfällen
Föreläsningar
Wokshops
Videopresentationer, obligatorisk närvaro
Självstudier
Evidensbaserat arbetssätt:
Självstudier
Föreläsningar, obligatorisk närvaro
Workshoppar, obligatorisk närvaro
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Projektplan i finsk standard, deadline 14.9
Examination 2, Video, deadlinen 5.10
Examination 3, Quiz om att studera på YH Novia, avläggs 13.10
Examination 4, Deltagande i karriärvägledningssamtal 1, studerande bokar tid till CS under kursen, deadline 3.11
Examination 5, Utdrag ur straffregistret, deadline 3.11
Examination 6, Quiz inom evidensbaserat arbetsätt, deadline 27.10.2023
Examination 7, Grupprapport, deadline 3.11.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, Projektplan i finsk standard
- Projektplanen för videoprojektet ska skrivas i finsk standard
- Alla projektgruppens medlemmar ska tillsammans skriva projektplanen
- Planen ska innehålla projektets syfte, mål, delmål, åtgärdsplan, tidtabell, ansvarsfördelning, teoretisk förankring (berätta kort vilka teorier ni kommer att utgå ifrån och nämn vilka böcker och publikationer ni kommer att använda för att skapa relevant innehåll i videon)
- Omfattningen: 4-5 sidor text
- Projektplanen ska lämnas in senast den 14.9 på Moodle.
- IKT-läraren bedömer det tekniska utförandet dvs att planen följer anvisningarna för finsk standard och Carolina Silin bedömer innehållet dvs att projektplanen innehåller nödvändig information
- Feedbacken meddelas i Moodle
Examination 2, Video
- Studerande gör gruppvis videon på temat studieteknik. Gruppen väljer ett ämne inom studieteknik som den fokuserar på. Grupperna bildas inom smågrupperna A-C och D-F
- De som ser videon ska lära sig mer om en aspekt av studieteknik t.ex. tidsplanering, lästeknik, anteckningsteknik eller stresshantering
- Videon görs i grupper på 3-4 studerande
- Gruppen ska använda minst fyra tillförlitliga, skriftliga källor som underlag för videon. Dessutom kan gruppen använda en intervju med en professionell som är insatt i studieteknik som en källa.
- Videon ska bestå av rörlig bild, berättarröst, texter, animeringar och musik
- Videons längd ska vara 4-5 minuter
- Länken till videon laddas upp på Moodle senast den 5.10
- Gruppen presenterar kort bakgrunden till videon och visar sin video den 6.10 (grupp D-F) eller 9.10 (grupp A-C), obligatorisk närvaro
- Carolina Silin ger muntlig feedback under presentationstillfället
- Bedömning GK/UK
Examination 3, Quiz om att studera på YH Novia
- Quiz om studier på högskolan, de virtuella plattformar som Novia använder, studieteknik, projektmetodik och sådant som har behandlats under ITK timmarna
- Individuellt
- Avläggs den 13.10 på Moodle
- Gemensam examination för läraren i IKT och för Carolina
- Bedömning GK/UK
Examination 4, Deltagande i karriärvägledningssamtal 1
Examination 5, Utdrag ur straffregistret
Evidensbaserat arbetssätt består av:
- Två föreläsningar + workshoppar med obligatorisk närvaro där studerande gör gruppuppgifter
- Skriftlig grupprapport som ska struktureras enligt IMRaD-modellen och följa Novias skrivanvsiningar och krav (gällande IT-examination) som specificeras i uppgiftsbeskrivningen på Moodle.
- Individuell quiz
Examination 6, Quiz inom evidensbaserat arbetsätt, deadline 27.10.2023
Examination 7, Grupprapport, deadline 3.11.2023
Studerandes tidsanvändning och belastning
Examination 1, Projektplan i finsk standard
- 0,5 sp motsvarar en arbetsmängd på 14 h för den enskilda studerande
Examination 2, Video
- 2 sp motsvarar en arbetsmängd på 54 h för den enskilda studerande
Examination 3, Quiz om att studera på YH Novia
- 1,5 sp motsvarar en arbetsmängd på 40 h för den enskilda studerande
- här ingår deltagande i föreläsningar och presentationer samt bekantning med information på intranet
Evidensbaserat arbetssätt:
1 sp = 27 h
Föreläsningar: 2 h (obligatorisk närvaro)
Workshoppar: 4 h (obligatorisk närvaro)
Självstudier: 10 h
Grupparbete: 11 h
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Projektplan i finsk standard
För godkänt arbete krävs:
- Att arbetet följer finsk standarduppställning
- Att strukturen och texten är tydlig
- Att alla relevanta delarna ingår
Bedöms som GK/UK
Examination 2, Video
För godkänt arbete krävs:
- att gruppen har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den med ett videoediteringsprogram, samt tillfogat berättarröst, texter, animeringar och musik.
- att gruppen har exporterat videon i lämpligt format till en passlig plattform och laddat upp länken i Moodle
- videons innehåll är relevant för det valda temat och informativt
- budskapet är tydligt
Bedömning GK/UK
Examination 3, Quiz om att studera på YH Novia
För godkänd quiz krävs att minst 70 % av svaren ska vara rätt
Bedömning GK/UK
Bedömning av Evidensbaserat arbetssätt
Examination 6, Quiz inom evidensbaserat arbetsätt
För godkänt krävs 60 % av totalpoäng
Bedöms som GK/UK
Examination 7, Grupprapport
Skriftlig grupprapport:
- förmåga att kunna sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att Novias skrivanvisningar följs
Bedöms som GK/UK
Studerande har rätt att komplettera examinationerna 3 gånger enligt överenskommen tidtabell.
Förkunskapskrav
Inga