Introduktion till högskolestudier (5 sp)
Kod: SO22SAP1-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.06.2025 - 21.08.2025
Tajmning
21.08.2025 - 11.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Lilian Nordell
- Susanne Davidsson
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO25F-ÅSocionom (YH), h25, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till högskolan och den egna utbildningen.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- vet vad som förväntas av en högskolestuderande.
- kan använda allmänna digitala program för att producera text, film och ljudfiler samt för att kommunicera.
- kan förverkliga småskaliga projekt.
- har kunskap om det egna vetenskapsområdets centrala nationella och internationella databaser.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
Innehåll
- högskolans och utbildningens centrala dokument och virtuella plattformar
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- studiestil, läs- och anteckningsteknik
- tidsplanering och stresshantering
- textbehandling och tillämpning av YH Novias skrivanvisningar
- ljud- och videoinspelning samt editering
- olika former av kommunikation men hjälp av digitala program
- projektmetodik
- sökning av vetenskaplig information i olika databaser
- Kunskapssyner i olika vetenskapsområden
- Bedömning av informationens tillförlitlighet och vetenskaplighet
Tid och plats
Hösten 2025, Åbo
Närstudietillfällen (obligatoriska):
28.8.2025
9.10.2025
10.10.2025
8.11.2025
11.12.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Angelöw, B. 2003. Konsten med att lyckas med sina studier. Stockholm:Natur och Miljö.
Bergman, M & Israelsson, B-M. 2018. Att studera på högskolan - studieteknik och motivation på vägen. Lund:Studentlitteratur.
Drew, S & Bingham, R. 2010. The guide to learning and study skills for higher education and work, Farnham:Gower
Liljeqvist, B. 2019. Plugga smartare - Handbok i modern studieteknik. Lund:Studentlitteratur
Nehls, E. 2020. Hur blir högre studier högre? : om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan. Lund:Studentlitteratur
Läroplan Utbildning till socionom, Åbo, flerform https://studieguide.novia.fi/13624/sv/13619/13654
Socionom, Åbo-Information (Moodle) https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3142
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf https://www.talentia.fi/
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Referenslitteratur för Evidensbaserat arbetssätt:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. (2020). Socialstyrelsen. (Online)
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Patel, R. & Davidsson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och workshoppar, obligatorisk närvaro i närstudietilfällena
Självstudier
Artikelsökning
Karriärvägledningssamtal
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på Moodle i handledningsforumet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1) Förhandsuppgifter deadlines 26.8.2025, 5.11.2025, 5.12.2025
Den första förhandsuppgiften sänds till studerande per e-post. Alla förhandsuppgifter hittas på Moodle.
2) Gruppuppsats deadline 23.11.2025
Studerandes tidsanvändning och belastning
5 sp = 135 h (1 sp = 27 h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig Lilian Nordell
Undervisande lärare Susanne Davidsson, Johanna Wikgren-Roelofs
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förhandsuppgifter A-C 3 sp
Uppgift A och C bedöms enligt
-förmåga att kunna definiera personliga utvecklingsbehov
-förmåga att planera en hållbar studiestrategi
-professionellt förhållningssätt
Uppgift B bedöms enligt:
- att studerande har skapat en video genom att filma rörlig bild med lämpligt videofilmningsprogram och redigerat den enligt givna instruktioner
- att studerande har laddat upp länken i Moodle enligt instruktioner
2. Deltagande i undervisningen och karriärvägledningssamtal 1 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt.
Studerande deltar under hösten 2025 i ett karriärvägledningssamtal. Mer information på Moodle.
3. Evidensbaserat arbetssätt 1 sp
Delatagande i workshops och grupprapport
- förmåga att hitta och sammanfatta relevant data
- kritisk reflektion
- användning av metodlitteratur
- tydlig redogörelse för sökprocessen
- att uppgiftsinstruktioner och Novias skrivanvisningar följs
AI: Det är inte tillåtet att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i gruppuppsatsen. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Alla delexaminationer bedöms enligt Godkänd/Underkänd.
Förkunskapskrav
Inga