Hoppa till innehåll

Marknadsföring och försäljningPoäng (5 sp)

Kod: SKV22EP03

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande förstår innebörden av marknadsföringsbegreppet
• Studerande känner till faktorer som påverkar konsumenters köpbeteende
• Studerande känner till struktur och innehåll i marknadsplaner
• Studerande kan planera, genomföra och analysera olika marknadsföringsåtgärder inom sitt eget yrkesområde
• Studerande känner till grundbegreppen i tjänsteinriktad marknadsföring
• Studerande har fått öva sig i olika tillvägagångssätt att marknadsföra tjänster och service inom eget yrkesområde
• Studerande förstår och har kunskap om försäljningsprocessen samt omgivningens betydelse i försäljningsarbetet
• Studerande känner till grunderna för försäljningsteknik inom produkt- och tjänsteinriktad verksamhet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet inom marknadsföring och försäljning

Studieperiodens (kursens) innehåll

Marknadsföring och tjänsteinriktad marknadsföring
Köpbeteende
Struktur och innehåll för marknadsplaner
Marknadsföringsåtgärder
Innehåll för tjänsteinriktad marknadsföring
Försäljningsprocessen
Försäljningsteknik inom produkt- och tjänsteinriktad verksamhet

Förkunskapskrav

SKV22EP01, SKV22EP02

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Läromaterial

Enligt föreläsarens anvisningar

Mer information

-

Anmälningstid

01.12.2024 - 06.01.2025

Tajmning

07.01.2025 - 28.02.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Johanna Nykamb
Lärare

Jaana Ylimartimo-Nybäck

Grupper
  • EST22D-V
    Estenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande förstår innebörden av marknadsföringsbegreppet
• Studerande känner till faktorer som påverkar konsumenters köpbeteende
• Studerande känner till struktur och innehåll i marknadsplaner
• Studerande kan planera, genomföra och analysera olika marknadsföringsåtgärder inom sitt eget yrkesområde
• Studerande känner till grundbegreppen i tjänsteinriktad marknadsföring
• Studerande har fått öva sig i olika tillvägagångssätt att marknadsföra tjänster och service inom eget yrkesområde
• Studerande förstår och har kunskap om försäljningsprocessen samt omgivningens betydelse i försäljningsarbetet
• Studerande känner till grunderna för försäljningsteknik inom produkt- och tjänsteinriktad verksamhet
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet inom marknadsföring och försäljning

Innehåll

Marknadsföring och tjänsteinriktad marknadsföring
Köpbeteende
Struktur och innehåll för marknadsplaner
Marknadsföringsåtgärder
Innehåll för tjänsteinriktad marknadsföring
Försäljningsprocessen
Försäljningsteknik inom produkt- och tjänsteinriktad verksamhet

Tid och plats

07.01.2025 - 28.02.2025, Campus Alere, Vasa
Denna kurs utförs endast online.
Tester och sluttent via Moodle.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Course based on the following literature:
Skärvad, P., & Olsson, J. (2011). Företagsekonomi 100: Lösningar (13. uppl.). Liber.
Chaffey, D., & Chadwick, F. (2022). Digital marketing (Eighth edition.). Pearson.


Open Book Literature. Need to be borrowed and read:
Johnson, G., Whittington, R., Scholes, K., Angwin, D., & Regnér, P. (2018). Fundamentals of strategy. Pearson. Chap: 2, 3, 4, 5

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar.
Workshops, öppenbok test, inlämningsarbeten. Slutligt arbete.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Öppen bok test
SWOT Analys
Business model canvas
Analys av ett företag

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 50 timmar
Eget arbete: 85 timmar
Total: 135 timmar

Tilläggsuppgifter för studerande

Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.

Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.

Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänster

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade arbeten, test och öppenbok tester enligt anvisningar i Moodle.

Mera information finns på Moodle under introduktion.

1. Marknadsförings och försäljnings processer 1 cp 10 p
2. Marknadsanalyss 1 cp 30 p
3. Marknadsplan 1 cp 10 p
4. Service koncept i marknadsföring 0,5 cp
5. Försäljningstekniker 0,5 cp
6. Praktisk marknadsföring 1 cp 50 p
_____________________________________________
100 p

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

SKV22EP01, SKV22EP02

Tilläggsuppgifter

-