StilPoäng (5 sp)
Kod: SKV24GE03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande har kunskap om anatomiska förutsättningar och kan tillämpa stilkonsultation
• Studerande har kunskap om formlära som grund för stilkonsultation samt har kunskap om stilteorier
• Studerande har kunskap om kroppens former från ett kroppspositivt perspektiv
• Studerande kan utföra analys och planering inom stilkonsultation
• Studerande har kunskap om underkläder och dess betydelse för helheten
• Studerande har kunskap om klädplaggens olika former
• Studerande känner till grundläggande klädstilar och kan skapa olika klädstilar
• Studerande känner till olika accessoarer och kan använda dem
• Studerande känner till säsongens mode och trender
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för skapandet av stilhelheter
Studieperiodens (kursens) innehåll
Formlära
Stilkonsultation
Klädernas passform och kroppens former
Kroppspositivism
Kvinnan och mannens underkläder
Säsongens mode och trender
Klädplagg och klädstilar
Accessoarer
Stilhelheter för kunden
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
01.12.2024 - 06.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 28.02.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Johanna Nykamb
- Valeria Simonova
Lärare
Johanna Nykamb
Grupper
-
EST24D-VEstenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande har kunskap om anatomiska förutsättningar och kan tillämpa stilkonsultation
• Studerande har kunskap om formlära som grund för stilkonsultation samt har kunskap om stilteorier
• Studerande har kunskap om kroppens former från ett kroppspositivt perspektiv
• Studerande kan utföra analys och planering inom stilkonsultation
• Studerande har kunskap om underkläder och dess betydelse för helheten
• Studerande har kunskap om klädplaggens olika former
• Studerande känner till grundläggande klädstilar och kan skapa olika klädstilar
• Studerande känner till olika accessoarer och kan använda dem
• Studerande känner till säsongens mode och trender
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion för skapandet av stilhelheter
Innehåll
Formlära
Stilkonsultation
Klädernas passform och kroppens former
Kroppspositivism
Kvinnan och mannens underkläder
Säsongens mode och trender
Klädplagg och klädstilar
Accessoarer
Stilhelheter för kunden
Tid och plats
7.1-28.2.2015 vid Campus Alere, Vasa
Detaljerat program finns på Moodle.
Kontaktundervisning
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar och prov.
Workshops, test, inlämningsarbeten.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade arbeten, test och tenter enligt anvisningar i Moodle.
Deadline för kursen Januari/februari 2025.
Mera information finns på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 50 timmar
Eget arbete: 85 timmar
Total: 135 timmar
Tilläggsuppgifter för studerande
I denna kurs används speciellt hållbarhetsmålet g 4. God utbildning för alla från de globala hållbarhetsmålen.
Utbildning är en grundläggande mänsklig rättighet. Trots det beräknas fortfarande 774 miljoner människor i världen inte kunna skriva och läsa, varav två tredjedelar är kvinnor. Forskning visar att inkluderande utbildning av god kvalitet för alla är en av de viktigaste grunderna för välstånd, hälsa och jämställdhet i varje samhälle.
Utbildningssystem världen över måste möta människors behov under hela livet – från förskola, grundskola, gymnasium och högre utbildning, samt alla människors lika möjlighet till livslångt lärande som gynnar deltagande i arbets- och samhällsliv. Utbildning är nyckeln till välstånd och öppnar en värld av möjligheter som gör det möjligt för var och en av oss att bidra till ett hållbart samhälle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade övningar och test/ tent.
Feedback fås efter avslutad kurs via Moodle.
Övriga anvisningar finns på Moodle.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav