Kundservice, försäljning och sociala medierPoäng (3 sp)
Kod: SKV24EE01
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande känner till och följer kundserviceprocessen i kundservicesituationer
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster inom skönhetsbranschen
• Studerande kan planera, skapa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kundserviceprocess
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 30.09.2024
Tajmning
24.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Vasa
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
- Johanna Nykamb
Lärare
Johanna Nykamb
Grupper
-
EST24D-VEstenom (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
• Studerande känner till och följer kundserviceprocessen i kundservicesituationer
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster inom skönhetsbranschen
• Studerande kan planera, skapa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier
Innehåll
Kundserviceprocess
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
Tid och plats
26.9.2024-31.12.2024, Campus Alere Vasa
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Eek. G, Feldt. M & Pihlsgård. A. (2022). Servicekunskap 1. Liber.
Erasmine. M & Pihlsgård. A. (2023) Personlig försäljning 1 Fakta och Uppgifter. Liber.
Skärvad, P., & Olsson, J. (2008). Företagsekonomi 100: Faktabok (14. uppl.). Liber ekonomi. 1, 2, 4,5, 12, 13
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar.
Workshops, test, inlämningsarbeten. Slutlig test.
Praktik- och arbetslivssamarbete
För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet
Studerandes tidsanvändning och belastning
Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 30 timmar
Eget arbete:51 timmar
Total: 81 timmar
Periodisering av innehållet
Studieperiodens (kursens) lärandemål
• Studerande känner till och följer kundserviceprocessen i kundservicesituationer
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster inom skönhetsbranschen
• Studerande kan planera, skapa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier
Studieperiodens (kursens) innehåll
Kundserviceprocess
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
Inga förkunskapskrav
Tilläggsuppgifter för studerande
Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.
Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.
Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.
Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänster
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämnade arbeten, test och tenter enligt anvisningar i Moodle.
Deadline för kursen November/ December 2024.
Mera information finns på Moodle under introduktion.
1. Kundservice och kundsituationer 1 kp
2. Kommunikation med olika kunder 0,5 kp
3. Behovsanalys och beaktande av kundens behov samt önskemål 0,5 kp
4. Försäljning av produkter och tjänster 0,5 kp
5. Sociala media 0,5 kp
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav