Hoppa till innehåll

Kundservice, försäljning och sociala medierPoäng (3 sp)

Kod: SKV24EE01

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande känner till och följer kundserviceprocessen i kundservicesituationer
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster inom skönhetsbranschen
• Studerande kan planera, skapa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier

Studieperiodens (kursens) innehåll

Kundserviceprocess
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

15.06.2024 - 30.09.2024

Tajmning

24.09.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Vasa

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning inom skönhetsbranschen
Lärare
  • Johanna Nykamb
Lärare

Johanna Nykamb

Grupper
  • EST24D-V
    Estenom (YH), h24, dagstudier, Vasa

Lärandemål

• Studerande känner till och följer kundserviceprocessen i kundservicesituationer
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster inom skönhetsbranschen
• Studerande kan planera, skapa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier

Innehåll

Kundserviceprocess
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen

Tid och plats

26.9.2024-31.12.2024, Campus Alere Vasa

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Eek. G, Feldt. M & Pihlsgård. A. (2022). Servicekunskap 1. Liber.
Erasmine. M & Pihlsgård. A. (2023) Personlig försäljning 1 Fakta och Uppgifter. Liber.
Skärvad, P., & Olsson, J. (2008). Företagsekonomi 100: Faktabok (14. uppl.). Liber ekonomi. 1, 2, 4,5, 12, 13​




Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar.
Workshops, test, inlämningsarbeten. Slutlig test.

Praktik- och arbetslivssamarbete

För inlämningsuppgifter är tanken att samverka med arbetslivet

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandes insats 27 timmar/sp.
I klass: ca 30 timmar
Eget arbete:51 timmar
Total: 81 timmar

Periodisering av innehållet

Studieperiodens (kursens) lärandemål

• Studerande känner till och följer kundserviceprocessen i kundservicesituationer
• Studerande förstår och kan kommunicera med olika typer av kundpersonligheter
• Studerande kan göra en behovsanalys och beaktar kundens behov och önskemål
• Studerande förstår betydelsen av och vårdar kundkontakten
• Studerande har kunskap om försäljningsarbete för produkter och tjänster inom skönhetsbranschen
• Studerande kan planera, skapa och analysera innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen
• Studerande kan tillämpa, analysera och utveckla arbetssätt som främjar ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet och konsumtion genom försäljningsarbete av produkter och tjänster samt innehåll på sociala medier

Studieperiodens (kursens) innehåll
Kundserviceprocess
Kundservice och relation
Kundpersonligheter
Försäljningsarbete av produkter och tjänster
Innehåll för sociala medier inom skönhetsbranschen


Inga förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter för studerande

Denna kurs fokuserar på hållbarhetsmål nummer 8 Anständiga arbetsvillkor och ekonomisk tillväxt. Verka för varaktig, inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, full och produktiv sysselsättning med anständiga arbetsvillkor för alla.

Idag befinner sig mer än hälften av världens arbetstagare i osäkra anställningar, ofta med dålig lön och begränsad tillgång till både utbildning och socialförsäkringar. Under de kommande 20 åren väntas dessutom den globala arbetskraften öka med 800 miljoner människor vilket kräver stora ansträngningar för att skapa nya jobb som också är hållbara för människa och miljö.

Anständiga arbetsvillkor främjar en hållbar ekonomisk tillväxt och är en positiv kraft för hela planeten. Vi måste skydda arbetstagarnas rättigheter och en gång för alla stoppa modernt slaveri, människohandel och barnarbete. Genom att skapa goda förutsättningar för innovation och entreprenörskap samt säkerställa anständiga arbetsvillkor för alla gynnas en hållbar ekonomisk tillväxt som inkluderar hela samhället.

Speciellt 8.3 FRÄMJA POLITIK FÖR NYA ARBETSTILLFÄLLEN OCH ÖKAD FÖRETAGSAMHET
Främja utvecklingsinriktad politik som stödjer produktiv verksamhet, skapande av anständiga arbetstillfällen, företagande, kreativitet och innovation samt uppmuntra att mikroföretag liksom små och medelstora företag växer och blir en del av den formella ekonomin, bland annat genom tillgång till finansiella tjänster

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inlämnade arbeten, test och tenter enligt anvisningar i Moodle.
Deadline för kursen November/ December 2024.

Mera information finns på Moodle under introduktion.

1. Kundservice och kundsituationer 1 kp
2. Kommunikation med olika kunder 0,5 kp
3. Behovsanalys och beaktande av kundens behov samt önskemål 0,5 kp
4. Försäljning av produkter och tjänster 0,5 kp
5. Sociala media 0,5 kp

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav