Ledarskap och entreprenörskapPoäng (5 sp)
Kod: VÅ26UV03
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till grunder i ledarskap
- förstår arbetshälsans betydelse och metoder för hållbart arbetsliv
- kan redogöra för arbetskollektivavtal och arbetarskydd
- förstår och kan delta i kvalitetsutveckling av vårdarbetet
- förstår medarbetarkompetensen och arbetsgemenskapens betydelse
- kan prioritera arbetsuppgifter och har kunskap om konflikthanteringen
- kan använda vårdvetenskaplig- och tvärvetenskaplig kunskap i beslutsfattande som teamledare
- förstår betydelsen av välfärdsekonomi, kostnadseffektivitet och hållbar utvecklingen
- kan handleda arbetskollegor och studerande samt har kunskap om arbetshandledning och känner till debriefingens betydelse
- känner till sjukskötarens karriärmöjligheter
- kan fungera enligt principerna för inre ledarskap i en interprofessionell verksamhetsmiljö
- har kännedom om entreprenörskap och företagande inom social- och hälsovården
Studieperiodens (kursens) innehåll
Organisationsmodeller, ledarskapsteorier och kvalitetssäkring
Strategier för implementering av hållbar utveckling
Medarbetarskap, teambildning, självledarskap och konflikthantering
Kostnadseffektivitet
Karriärutveckling och kontinuerligt lärande
Handledning av personal och studerande och arbetshandledning
Entreprenörskap och företagande
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.