Praktik: Barnsjukvård/hemsjukvård eller primärvård IPoäng (8 sp)
Kod: USS22KÅ04
Poäng
8 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Barnsjukvård:
Studerande:
- kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbar helhetsvård med barn och unga
- utför under handledning centrala, hållbara vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
- kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker, hållbar läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
- beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
- tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt
Primärvård:
Studerande:
- bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
- kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbart resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
- handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
- kan planera, utföra och utvärdera säker och hållbar läkemedelsbehandling
Hemsjukvård:
Studerande:
- kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera hållbar personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika hållbara evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Studieperiodens (kursens) innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II
Anmälningstid
15.06.2024 - 06.09.2024
Tajmning
01.08.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
8 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Michaela Jalava
- Hanna Limnell
Lärare
Michaela Jalava
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Barnsjukvård:
Studerande:
- kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbar helhetsvård med barn och unga
- utför under handledning centrala, hållbara vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
- kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker, hållbar läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
- beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
- tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt
Primärvård:
Studerande:
- bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
- kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbart resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
- handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
- kan planera, utföra och utvärdera säker och hållbar läkemedelsbehandling
Hemsjukvård:
Studerande:
- kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera hållbar personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika hållbara evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården
Innehåll
Praktikinformation
Praktikanvisningar
Tystnadsplikt
Handledning
Utvärdering
Praktikseminarium
Tid och plats
7.10-8.11.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Bökberg, C. (2013). Omvårdnad i primärvården (1. uppl.). Studentlitteratur.
Aaltonen, J., Heikkilä, T. I., Larivaara, P., Manninen, I., Lindroos, S. & Heikkilä, T. (2009). Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim.
Hälsovårdscentaler: https://stm.fi/sv/halsovardscentraler
Edwinson Månsson, M. & Enskär, K. (2008). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad (Andra upplagan.). Studentlitteratur.
Hallström, I. & Lindberg, T. (2009). Pediatrisk omvårdnad (1. uppl.). Liber.
Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. & Alfvén, G. (2020). Barnmedicin (Femte upplagan.). Studentlitteratur AB.
Rajantie, J., Heikinheimo, M., Renko, M. & Alapulli, H. (2016). Lastentaudit (6. uudistettu painos.). Duodecim.
Undervisningsmetoder
Introduktion till kursen (obligatorisk).
Studerande söker själv praktikplats, fördelning enligt lista på Teams och Hanna Limnell eller Michaela Jalava godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet beroende på vilken praktik det är frågan om.
Praktikhandledaren bör vara sjukskötare eller hälsovårdare.
Praktikanvisningar på Teams, Praktikbro
Praktikseminarium i december 2024
1) Studerande formulerar sina individuella kompetenser/mål.
En måldiskussion sker tillsammans med praktikhandledaren och studerande. Studerande laddar upp på kursens Moodle-sida sina individuella skriftliga kompetenser/mål till kursansvarig lärare för godkännande i slutet av den första praktikveckan.
2) Mellanutvärdering hålls i mitten av praktikperioden. Studerande, praktikhandledare och lärare deltar
3) Studerande skriver under den sista praktikveckan en självutvärdering i relation till kursens kompetenser/mål och de individuella målen.
4) Det ifyllda arbetstidsschemat med praktikhandledarens underskrift och den ifyllda utvärderingsblanketten laddas upp på moodle före praktikseminariet.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Handledd praktik inom primärhälsovården eller hemsjukvård(8 sp) eller praktik inom barnsjukvård eller motsvarande (8sp)
Totala arbetstiden är 38 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren.
Tilläggsuppgifter för studerande
Mer information och anvisningar finns i Praktikanvisningarna på Teams i Praktikbron.
Studerande introducerar och handleder praktikhandledaren i användning av Praktikbron
Tystnadsplikt
Vaccineringar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro under praktiken (38 h /vecka)
Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes individuella kompetenser/mål.
Förkunskapskrav
Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II