Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)

Kod: VÅ26UV02

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskap om forskningsmetodologins grundläggande begrepp
- kan beskriva forsknings- och utvecklingsprocessen och tillämpa dess olika faser
- förstår och kan analysera vetenskapliga artiklar
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- har kunskap om olika forsknings- och utvecklingsmodeller inom vårdforskning och deras tillämpning.
- kan tillämpa de centrala datainsamlings- och analysmetoderna inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt
- har beredskap att under handledning och gradvis alltmer självständigt utföra ett examensarbete på kandidatnivå (YH)

Studieperiodens (kursens) innehåll

Forsknings och utvecklingsprocessen
Forsknings- och utvecklingsmodeller
Forskningsetiska principer
Kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder inom vårdforskning
Vetenskapligt skrivande och resonemang

Förkunskapskrav

VÅV26IN01 Introduktion till högskolestudier och professionen

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter.

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella.

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.