Sjukskötarens professionPoäng (6 sp)
Kod: VÅV22GV01
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Anmälningstid
15.06.2024 - 14.09.2024
Tajmning
03.09.2024 - 01.11.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
4 op
FUI-andel
1 op
Prestationssätt
34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Ann-Louise Glasberg
- Camilla Mattjus
- Carina Gädda
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
USS24F-VSjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
Alere + virtuellt
Hösten 2024
v.37-44
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
del 1-3, 5= tentlitteratur
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2018 (2024). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ekblad, S, (red.). 2022. Hälsa och mångfald: ett kliniskt perspektiv. Stockholm: Liber.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä Espoo: T:mi Eija Wellman.
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, virtuella tester och seminarium.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Sjukskötarföreningen
Välfärdsområdet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetik: individuella online tester + uppgifter online
Vårdvetenskap tentamen
Interkulturell vård obligatorisk närvaro
Hälsovårdsorganisation: Sote + lagstiftning: uppgift
Egen profession och hållbar utveckling: uppgifter och workshop (obligatorisk närvaro)
Se deadline för uppgifterna i Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdvetenskap (1sp): inbandat material på Moodle + egen läsning + tentamen = 27h.
Interkulturel lvård (1sp) obligatorisk närvaro på interkulturell kommunikation + transkulturella teorier online lektion med övningar,
Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter, samt workshop.
Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h
Den egna professionen och hållbar utveckling (1sp): föreläsningar och självstudier, samt genomförande av individuella uppgifter och workshop = 27h
Periodisering av innehållet
--
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursstart, workshops och seminarier har obligatoriska närvaro.
Innehåll och material hittas i Moodle.
AI är inte tillåtet att använda ifall inte läraren specifikt uppmanar till det och då skall refernser användas.
Novia skrivanvisningar ska användas i arbeten.
Feedback ges för hela gruppen, och på begäran individuellt.
Tentamenslitteratur: Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber. del 1-3, 5.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
interkulturell vård närvaro = GK
Tentamen i vårdvetenskap bedöms med vitsord 0-5
0-50% av poängen= vitsord 0= underkänd
51-60% av poängen= virsord1
61-70% =vitsord 2
71-80% = virtsord 3
81-90%= vitsord 4
91-100%= vitsord 5
Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.
Uppgifter i den egna professionen och hållbar utveckling bedöms gk/uk.
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterier för 1.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se ovan
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se ovan
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se ovan
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2024 - 15.09.2024
Tajmning
02.09.2024 - 19.12.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
2 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 50
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Carina Gädda
- Marice Nedergård
- Anita Wikberg
Lärare
Marice Nedergård
Grupper
-
USS24D-VSjukskötare (YH), h24, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
På campus Alere
Hösten 2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Kapitel 4. Stockholm: Liber.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ekblad, S, (red.).Hälsa och mångfald: ett kliniskt perspektiv. Stockholm: Liber.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Undervisningsmetoder
Kursstarten sker vecka 36
Föreläsningar, grupparbete, individuella arbeten
Workshop/seminarier (obligatorisk närvaro)
Praktik- och arbetslivssamarbete
Sjukskötarföreningen
Välfärdsområdet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetik: individuella online tester + uppgifter.
Vårdvetenskap + interkulturell vård, gruppuppgifter,
Sote, lagstiftning: deadline 4.11.2024 och feedback 11.11.2024. Examinator Carina Gädda.
Egen profession och hållbar utveckling, eget arbete deadline 13.11.2023. Examinator Marice Nedergård
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdvetenskap och interkulturell vård (2sp): föreläsningar, material övrigt egen läsning och teamarbete med övningsuppgift 1 + diskussion = 54h.
Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter
Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h
Den egna professionen och hållbar utveckling (1sp): föreläsningar och material övrigt egen läsning och genomförande + individuell uppgift = 27h
Periodisering av innehållet
--
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursstart, workshops och seminariet är obligatoriska och obligatorisk närvaro.
I övrigt studerar ni på egen hand och lämnar in olika uppgifter enligt givet deadline,
Innehåll och material hittar ni i Moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsuppgiften 1 (Vårdvetenskap + interkulturell vård) bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering Max poäng 40:
- Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 10
- Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och
interkulturell vård 2
- Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
- Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser. Berättat om resultatet 3
- Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
- Reflektion 3
- Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
- 9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
- Extra litteratur 1
- Något annat extra utöver det som krävdes, t.ex. PP, film, teori 2
- Kommentarer om andras arbeten på Moodle 3
- Lämnat in på överenskommet datum 1
Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.
Eget arbete om professionen och hållbar utveckling bedöms GK/UK
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterier för 1.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se ovan
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se ovan
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se ovan
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 07.09.2023
Tajmning
04.09.2023 - 30.11.2023
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 46
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Carina Gädda
- Marica Hinders
- Maria Berg
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 3 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS23F-VSjukskötare (YH), h23, flerform, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
- Grupp 3
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
Online delvis
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Undervisningsmetoder
Kursstarten sker på distans
Studierna sker på egen hand online
Workshop som närstudier (obligatorisk närvaro)
Seminariet online
Onlinehandledningen är insatta i schema
Praktik- och arbetslivssamarbete
Sjukskötarföreningen
Välfärdsområdet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetik: individuella online tester + uppgifter deadline 18.11.2023. Examinator Minna Syrjäläinen-Lindberg
Vårdvetenskap + interkulturell vård, gruppuppgifter, deadline: 15.10.2023 och feedback 22.10.2023. Examinator Minna Syrjäläinen-Lindberg och Carina Gädda. Uppgiften kommer att användas även av Ellinor Gransholm.
Sote, lagstiftning: deadline 4.11.2023 och feedback 11.11.2023. Examinator Maria Berg. Presentation 16.11.2023 vid seminariet.
Egen profession och hållbar utveckling , eget arbete deadline 13.11.2023. Examinator Marica Hinders.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar. Anhållan skickas till Minna Syrjäläinen-Lindberg via eAhot/Peppi
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdvetenskap och interkulturell vård (2sp): föreläsningar, material övrigt egen läsning och teamarbete med övningsuppgift 1 + diskussion = 54h.
Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter
Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h
Den egna professionen och hållbar utveckling (1sp): föreläsningar och material övrigt egen läsning och genomförande + individuell uppgift = 27h
Periodisering av innehållet
--
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursstart, workshops och seminariet är obligatoriska och obligatorisk närvaro.
I övrigt studerar ni på egen hand och lämnar in olika uppgifter enligt givet deadline,
Innehåll och material hittar ni i Moodle.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsuppgiften 1 (Vårdvetenskap + interkulturell vård) bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering Max poäng 40:
- Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 10
- Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och
interkulturell vård 2
- Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
- Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser. Berättat om resultatet 3
- Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
- Reflektion 3
- Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
- 9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
- Extra litteratur 1
- Något annat extra utöver det som krävdes, t.ex. PP, film, teori 2
- Kommentarer om andras arbeten på Moodle 3
- Lämnat in på överenskommet datum 1
Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.
Eget arbete om professionenoch hållbar utveckling bedöms gk/uk
Underkänd (0)
Uppnår inte kriterier för 1.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Se ovan
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Se ovan
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Se ovan
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
28.08.2023 - 26.11.2023
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
3 op
Prestationssätt
50 % Kontaktundervisning, 50 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
Lärare
- Minna Syrjäläinen-Lindberg
- Anita Ståhl-Levón
Lärare
Minna Syrjäläinen-Lindberg
Grupper
- Grupp 1 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
- Grupp 2 (Storlek: 15. Öppet universitet: 0.)
Grupper
-
USS23D-VSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Vasa
Smågrupper
- Grupp 1
- Grupp 2
Lärandemål
Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa
Innehåll
Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket
Tid och plats
Novia Vasa, Alere + online
Hösten 2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
VÅRDVETENSKAP
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 1-3, 5
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.
Willman, A., Bahtsevani, C., Nilsson, R. & Sandström, B. 2016. Evidensbaserad omvårdnad en bro mellan forskning och klinisk verksamhet.
VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2013. Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.
INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
+ länkar på Moodle
Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, diskussioner, övningar, självstudier, intervjuer, seminarier, virtuellt arbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Intervjuer
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetik: online tester deadline 11.11.2023
Vårdvetenskap + interkulturell vård: teamarbete och övningsuppgifter deadline 15.10.2023. Uppgiften kommer att användas även av Anita Kvist inom kursen VÅV22IN01-3008.
Sote -lagstiftning, vårdformer + lagar: deadline 5.11 för gruppuppgiften och deadline för feedback: 12.11.2023
Egen profession, eget arbete: deadline 12.11.2023
Tystnadsplikt
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Validering enligt Novias anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Vårdetik 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester =27h
Vårdvetenskap, interkulturell vård och evidensbaserad vård: 16h föreläsningar och grupp övningar och diskussioner + 30h eget arbete och teamarbete med övningsarbetet + 8h seminarium = 54h.
Hälsovårdsorganisationen och Sote föreläsningar och grupparbete 9h, egen läsning och genomförande av grupparbeten 41h + seminarium 4h= 54h
Den egna professionen, hållbarhet och interprofessionellt arbete föreläsning, gruppdiskussioner 4h 23h eget arbete= 27h
Periodisering av innehållet
--
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig lärare: Minna Syrjäläinen-Lindberg.
Innehåll hittar ni i Moodle.
Introduktioner och seminarium har obligatoriska närvaro, närvaro vid alla andra lektioner rekommenderas.
Använd Novias skrivanvisningar i alla arbeten.
Allmän feedback på arbeten fås gemensamt för hela gruppen via Moodles meddelanden eller i klass.
Individuell feedback fås på begäran av läraren.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.
Övningsarbete 1 bedöms med vitsorden 0-5
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering (uppdaterat) Max poäng 40
Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 12
Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och interkulturell vård 4
Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser.
Berättat om resultatet 3
Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
Reflektion, inklusive evidensbaserad vård 4
Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
Extra litteratur 1
Lämnat in på överenskommet datum 1
Sote reformen (lagstiftning) bedöms 0-5:
21-24=1
25-28=2
29-32=3
33-36=4
37-40=5
Kriterier för utvärdering (uppdaterat) Max poäng 40
Har valt ett relevant begrepp och beskrivit det 12
Refererat till en av de rekommenderade böckerna på vardera ämnet vårdvetenskaplig och interkulturell vård 4
Beskrivit kulturen, etniska gruppen 10
Refererat till en vetenskaplig artikel/studie (peer reviewed) om den valda kulturen och det valda begreppet t.ex. hälsa hos vietnameser.
Berättat om resultatet 3
Intervjuat en person från en annan kultur än den egna. Berättat om resultatet. Frågorna i bilaga. 2
Reflektion, inklusive evidensbaserad vård 4
Följt Novias anvisningar före examensarbete speciellt referenserna 2
9 sidor text om 3 stud., 5-6 om 2 stud. 1
Extra litteratur 1
Lämnat in på överenskommet datum 1
Eget arbete om professionen bedöms gk/uk
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav