Hoppa till innehåll

Sjukskötarens profession (6 sp)

Kod: VÅV22GV01-3009

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2024 - 14.09.2024

Tajmning

03.09.2024 - 01.11.2024

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

4 op

FUI-andel

1 op

Prestationssätt

34 % Kontaktundervisning, 66 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Antal studerande (min. - max.)

10 - 50

Utbildning

  • Utbildning till sjukskötare

Lärare

  • Ann-Louise Glasberg
  • Camilla Mattjus
  • Carina Gädda
  • Anita Wikberg

Lärare

Anita Wikberg

Grupper

  • USS24F-V
    Sjukskötare (YH), h24, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
- har kunskap om det egna yrkesområdet, vårdvetenskapens historia och utveckling
- har kunskap om och kan reflektera kring vårdvetenskapliga grundbegrepp  
- känner till de grundläggande kompetenskraven för den egna professionen
- förstår betydelsen av evidensbaserad vård
- kan redogöra för social- och hälsovårdens organisation i Finland och den lagstiftning som styr verksamheten
- har kunskap om servicesystem och patientens/klientens sociala förmåner
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete
- förstår och kan reflektera kring etiska riktlinjer och yrkesspecifika etiska koder och kan i sitt kommande yrke verka utgående från dessa
- förstår kulturens betydelse i vården och kan bemöta klienter/patienter från olika kulturer
- har kunskap om Agendan för hållbar utveckling 2030 och dess implementering vid Novia
- är medveten om vikten av inre hållbarhet utifrån de krav som ställs på professionen och kan upprätthålla en god hälsa

Innehåll

Vårdvetenskaplig kunskap och evidens som grund för vårdandet
Betydelsen av sjukskötarprofessionen
Sjukskötarens arbetsområden
Hälso- och sjukvård i Finland
Förvaltningsstrukturer, olika hållbara servicemiljöer och servicesystem
Allmänna lagar inom social- och hälsovården
Interprofessionellt arbete
Klientens/patientens ställning och rättigheter
Etiska riktlinjer och koder
Professionellt bemötande
Personcentrerad vård
Interkulturell vård
Inre hållbarhet i yrket

Tid och plats

Alere + virtuellt
Hösten 2024
v.37-44

Studiematerial och rekommenderad litteratur

VÅRDVETENSKAP
Alligood, M. R. (2014). Nursing theorists and their work (Eighth edition.). Elsevier.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
del 1-3, 5= tentlitteratur
Erikssson, K. m.fl. 2012. Hoitotiede, Helsinki: Sanoma pro OY.
Eriksson, K. 2018. Vårdvetenskap. Vetenskapen om vårdandet - om dettidlösa i tiden. (Samlingsverk.) Stockhom: Liber AB.
Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (red.). 2020. Klinisk vårdvetenskap. Vårdande på teoretisk grund. Stockholm: Liber Ab.
Wiklund, L. 2003. Vårdvetenskap i klinisk praxis. Stockholm: Natur och kultur.

VÅRDETIK
Sandman.L. & Kjellström.S. 2018 (2024). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.
Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2015. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
kapitel 4.

INTERKULTURELL VÅRD
Abdelhamid, P., Juntunen, A. & Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYpro.
Ahmadi, F. 2008. Kultur och hälsa. Lund: Studentlitteratur.
Ekblad, S, (red.). 2022. Hälsa och mångfald: ett kliniskt perspektiv. Stockholm: Liber.
Hanssen, I. 2007. Omvårdnad i ett mångkulturellt samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Herlitz, G. 2006. Kulturgrammatik - hur du ökar din förmåga att umgås över kulturgränserna. Malmö: Liber.
Hofstede, G., Hofstede, G.J. & Minkov, M. 2011. Organisationer och kulturer. Lund: Studentlitteratur.
Holland, K. & Hogg, C. 2010. Cultural awareness in nursing and health care: an introductory text. London: Hodder Arnold.
Kersey-Matusiak,G. 2015. Kulturkompetent omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Ritter, L.A. & Graham, D.H. 2017. Multicultural Health. Burlington, MA, USA: Jones & Bartlett Learning.
Sorajjakool, S., Carr, M.F. & Bursey, E. (Eds.) 2017. World religions for healthcare professionals. 2nd ed. Routledge: Oxon.
Wellman, E. 2017. Eri kulttuurien tuntemus hoitotyössä Espoo: T:mi Eija Wellman.
+ länkar på Moodle

Social och hälsovårdsorganisation och Social och hälsovårdsreformen, lagar www.finlex.fi
länkar på Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, grupparbeten, självstudier, virtuella tester och seminarium.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Sjukskötarföreningen
Välfärdsområdet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vårdetik: individuella online tester + uppgifter online

Vårdvetenskap tentamen

Interkulturell vård obligatorisk närvaro

Hälsovårdsorganisation: Sote + lagstiftning: uppgift

Egen profession och hållbar utveckling: uppgifter och workshop (obligatorisk närvaro)

Se deadline för uppgifterna i Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Validering enligt Novias anvisningar.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Vårdvetenskap (1sp): inbandat material på Moodle + egen läsning + tentamen = 27h.

Interkulturel lvård (1sp) obligatorisk närvaro på interkulturell kommunikation + transkulturella teorier online lektion med övningar,

Vårdetik (1sp) 2h introduktion, 25h egen läsning och genomförande av tester och uppgifter, samt workshop.

Sote och lagstiftning (2sp): föreläsningar + grupparbete och -diskussioner = 54h

Den egna professionen och hållbar utveckling (1sp): föreläsningar och självstudier, samt genomförande av individuella uppgifter och workshop = 27h

Periodisering av innehållet

--

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursstart, workshops och seminarier har obligatoriska närvaro.

Innehåll och material hittas i Moodle.

AI är inte tillåtet att använda ifall inte läraren specifikt uppmanar till det och då skall refernser användas.
Novia skrivanvisningar ska användas i arbeten.
Feedback ges för hela gruppen, och på begäran individuellt.

Tentamenslitteratur: Arman, M., Dahlberg, K. & Ekebergh, M., red. 2022. Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber. del 1-3, 5.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella

Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Vårdetiken bedöms GK /UK. Då studerande fått minst 4/5 (80%) godkänt har studerande klarat testet.

interkulturell vård närvaro = GK

Tentamen i vårdvetenskap bedöms med vitsord 0-5
0-50% av poängen= vitsord 0= underkänd
51-60% av poängen= virsord1
61-70% =vitsord 2
71-80% = virtsord 3
81-90%= vitsord 4
91-100%= vitsord 5

Övningsuppgiften 2 (Sote och lagstiftning) bedöms 0-5:
1-2: Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga. Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga.
3-4:
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
5: Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt). Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen.

Uppgifter i den egna professionen och hållbar utveckling bedöms gk/uk.

Underkänd (0)

Uppnår inte kriterier för 1.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Se ovan

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se ovan

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se ovan

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav