Kirurgiskt och perioperativt vårdarbetePoäng (6 sp)
Kod: USS22KV01
Poäng
6 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner
Studieperiodens (kursens) innehåll
Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt
De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder
Personcentrerad vårdprocess
Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår
Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård
De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)
De centrala anestesi- och analgesiformer
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
21.04.2025 - 27.05.2025
Tajmning
28.05.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Hanna Limnell
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
USS24F-ÅSjukskötare (YH), h24, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner
Innehåll
Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt
De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder
Personcentrerad vårdprocess
Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår
Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård
De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)
De centrala anestesi- och analgesiformer
Tid och plats
Maj 2024-Ht 2025
Henriksgatan 7, Åbo (närstudier)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2020. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2021. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Ljungqvist, Olle (red.). Kirurgi. 2021 (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska)
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Aura, S., Kinnunen, T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö.
Hotus-hoitosuositus, 2022. Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2022/09/normotermia-hoitosuositus.pdf
Hovind, I. (red.) 2013. Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.
Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Undervisningsmetoder
Introduktion i kirurgiskt och perioperativt vårdarbete 28.5.2025
Introduktion och WS i sårvård
WS i kirurgiskt vårdarbete
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av instuderingsfrågor (kirurgi och anestesiologi) 24.8.
Work shop 1 (preoperativt vårdarbete) vecka 35 , work shop 2 (postoperativt vårdarbete) vecka 38 och work shop 3 (intraoperativt vårdarbete) vecka 44
Simulation vecka 44
Sårvård:
Intro + work shop vecka 35
Kunskapstest (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt), datum bestäms vid första närstudiedagar.
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 14.9, del 2 5.10. och del 3 26.10.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi
Work Shop och simulering
Quiz i sårvård
Inlärningsdagbok
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sårvård: 1sp = 27h
- WS: 3h
- Självstudier: 24h
Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete 5sp = 135h
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi 40 h
WS 9 h
Inlärningsdagbok 86 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instuderingsfrågor GK/UK
WS GK/UK
Sårvård GK/UK
Inlärningsdagbok 0-5
Underkänd (0)
Studerande har inte deltagit work shoppar.
Studerande har inte lämnat in instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi.
Kunskapstest i sårvård är UK.
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå och inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat. Inlärningsdagbok följer inte Novias skrivanvisningar.
Underkända delar kompletteras inte efter examinatorns respons.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt tillämpar dem ytligt i examination.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i viss mån i examination.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik, egna reflektioner är ytliga eller fattas.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material.
Arbetet följer Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har grundläggande kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examination.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examination.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examination.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examination.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och andra evidensbaserade källor som diskuterar med varandra.
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2024 - 18.08.2024
Tajmning
19.08.2024 - 10.11.2024
Antal studiepoäng
6 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
USS23D-ÅSjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
-
UHV23D-ÅHälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner
Innehåll
Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt
De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder
Personcentrerad vårdprocess
Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår
Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård
De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)
De centrala anestesi- och analgesiformer
Tid och plats
Hösten 2024 Campus Åbo, Henriksgatan
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kirurgiskt vårdarbete:
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2011. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2012. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Hamberger, B. & Haglund U. (red.) 2017. Kirurgi. (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska))
Hotus-hoitosuositus 2013: Aikuispotilaan kirurgisen toimenpiteen jälkeisen lyhytkestoisen kivun hoitotyö.
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kap. 20. Pre- och postoperativ omvårdnad.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022 (eller äldre). Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Hotus-hoitosuositus 2022: Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana
Hovind, I. (red.) 2013 . Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Karma, A., Kinnunen, T., Palovaara, M. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö.
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Lindwall, L.,Prost, I. 2008. Perioperativ vård : att förena teori och praxis.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.
Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Instuderingsfrågor
Föreläsningar
Work Shop
Case simulering
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av instuderingsfrågor 1.9.2024
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 22.9., del 2 13.10, del 3 10.11.
Obligatorisk WS 1 i preoperativt vårdarbete 5.9.
Obligatorisk WS 2 i postoperativt vårdarbete och sårvård 9.9.
Obligatorisk WS 3 i kirurgiskt vårdarbete (case) 21.10.
Obligatorisk case simulering 23.10.
Kunskapstest i sårvård vecka 38 (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt)
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Kursintroduktion 22.8. 2024
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi
Inlärningsdagbok
Obligatorisk work shop i kirurgiskt vårdarbete
Obligatorisk case simulering
Obligatorisk work shop i sårvård
Kunskapstest i sårvård
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27h 6 sp = 162h
Work shop x 3 + Simulation x1: 12 h
Självstudier i sårvård + kunskapstest 27 h
Självstudier med instuderingsfrågor 40 h
Självstudier med inlärningsdagbok 83 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Veckovis kursstruktur för kurs och inlärningsdagbok publiceras i Moodle i augusti.
Alla skriftliga inlämningar i Moodle plagiatkontrolleras (Ouriginal).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sårvård kunskapstest GK/UK. Självrättande tent.
Work shop i kirurgiskt vårdarbete GK/UK Muntlig feedback ges under tillfället.
Simulation i kirurgiskt vårdarbete GK/UK Muntlig feedback ges under tillfället.
Inlärningsdagbok del 1-3 0-5 Studerande får bedömning och skriftlig feedback om alla inlämnade delar i Moodle. Helhetsvitsord blir medeltal av de tre inlämnade delar. Alla delar ska vara godkända för att studerande är GK.
Underkänd (0)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredsställande nivå och inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat. Inlärningsdagboken följer inte Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varandra.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan ytligt tillämpa dem i examination.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i examination.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och men egna reflektioner fattas.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserade källor.
Inlärningsdagboken följer Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har grundläggande kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examination.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examination.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.
Inlärningsdagboken följer Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examination.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examination.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och evidensbaserade vårdvetenskapliga artiklar som diskuterar med varandra.
Inlärningsdagboken följer Novias skrivanvisningar.
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
01.12.2023 - 29.05.2024
Tajmning
20.05.2024 - 15.12.2024
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Hanna Limnell
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
USS23F-ÅSjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner
Innehåll
Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt
De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder
Personcentrerad vårdprocess
Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår
Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård
De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)
De centrala anestesi- och analgesiformer
Tid och plats
Maj 2024-Ht 2024
Henriksgatan 7, Åbo (närstudier)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2020. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2021. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Ljungqvist, Olle (red.). Kirurgi. 2021 (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska)
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Aura, S., Kinnunen, T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö.
Hotus-hoitosuositus, 2022. Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2022/09/normotermia-hoitosuositus.pdf
Hovind, I. (red.) 2013. Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.
Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Undervisningsmetoder
Introduktion i kirurgiskt och perioperativt vårdarbete
Introduktion i sårvård
WS i kirurgiskt vårdarbete
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Inlämning av instuderingsfrågor (kirurgi och anestesiologi) 18.8.
Work shop 1 vecka 35, work shop 2 vecka 38 och work shop 3 vecka 44
Sårvård: kunskapstest (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt), datum bestäms vid första närstudiedagar.
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 8.9, del 2 29.9. och del 3 3.11.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi
Work Shop
Quiz i sårvård
Inlärningsdagbok
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sårvård: 1sp = 27h
- WS: 3h
- Självstudier: 24h
Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete 5sp = 135h
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi 60 h
WS 9 h
Inlärningsdagbok 66 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instuderingsfrågor GK/UK
WS GK/UK
Sårvård GK/UK
Inlärningsdagbok 0-5
Underkänd (0)
Studerande har inte deltagit work shoppar.
Studerande har inte lämnat in instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi.
Kunskapstest i sårvård är UK.
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå och inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat. Inlärningsdagbok följer inte Novias skrivanvisningar.
Underkända delar kompletteras inte efter examinatorns respons.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt tillämpar dem ytligt i examination.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i viss mån i examination.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik, egna reflektioner är ytliga eller fattas.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material.
Arbetet följer Novias skrivanvisningar.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har grundläggande kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examination.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examination.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examination.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examination.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och andra evidensbaserade källor som diskuterar med varandra.
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
01.12.2023 - 07.01.2024
Tajmning
08.01.2024 - 09.06.2024
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Daniel Nenonen
- Hanna Limnell
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
ÖH23REGUSS-ÅÖppna YH, Regionalt till sjukskötare, 120 sp
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner
Innehåll
Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt
De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder
Personcentrerad vårdprocess
Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår
Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård
De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)
De centrala anestesi- och analgesiformer
Tid och plats
Vårtermin 2024
Novia, Raseborg (närstudier)
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2020. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2021. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022. Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Ljungqvist, Olle (red.). Kirurgi. 2021 (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska)
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Aura, S., Kinnunen, T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö.
Hotus-hoitosuositus, 2022. Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana https://www.hotus.fi/wp-content/uploads/2022/09/normotermia-hoitosuositus.pdf
Hovind, I. (red.) 2013. Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.
Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Undervisningsmetoder
Introduktion i kirurgiskt och perioperativt vårdarbete
WS i kirurgiskt vårdarbete, i perioperativt vårdarbete och i sårvård
Handledning i inlärningsdagbok
Självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sårvård: kunskapstest (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt), datum bestäms vid första närstudiedagar.
Inlämning av inlärningsdagbok del 1, del 2 och del 3. Datum för inlämningar se Moodle/kursstruktur.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi
Work shoppar
Inlärningsdagbok
Studerandes tidsanvändning och belastning
Sårvård: 1sp = 27h
- WS: 3h
- Självstudier: 24h
Kirurgiskt och perioperativt vårdarbete 5sp = 135h
Instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi 60 h
WS 9 h
Inlärningsdagbok 66 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Instuderingsfrågor GK/UK
Work shop GK/UK
Sårvård GK/UK
Inlärningsdagbok 0-5
Underkänd (0)
Studerande har inte deltagit work shoppar.
Studerande har inte lämnat in instuderingsfrågor i kirurgi och anestesiologi.
Kunskapstest i sårvård är UK.
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå och inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat. Underkända delar kompletteras inte efter examinatorns respons.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varande.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan ytligt tillämpa dem i viss mån i examinaton.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i viss mån i examinaton.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserat och mångsidigt material.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har goda kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidensbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examination.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examination.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.
På engelska
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerandehar djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och andra evidensbaserade källor.
Förkunskapskrav
Inget
Anmälningstid
15.06.2023 - 31.08.2023
Tajmning
21.08.2023 - 05.11.2023
Antal studiepoäng
6 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
0 - 40
Utbildning
- Utbildning till sjukskötare
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Emilia Kielo-Viljamaa
- Hanna Limnell
- Åbo - timlärare Vård
Lärare
Hanna Limnell
Grupper
-
UHV22D-ÅHälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
-
USS22D-ÅSjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan i ett interprofessionellt team planera, utföra, utvärdera, dokumentera och rapportera personcentrerad/klientcentrerad vård i den pre-, peri- och postoperativa vården och påvisar ett reflektivt och etiskt förhållningssätt i vården
- har kompetens i kirurgisk och perioperativ vård och behärskar centrala evidensbaserade och hållbara vårdmetoder och kan utföra kliniska undersökningar, funktionsmätningar och behandlingar samt kan förebygga komplikationer
- kan handleda patienten pre- peri- och postoperativt och känner till vårdkedjan
- behärskar aseptiken i den pre-, peri-, och postoperativa vården och förstår sjukskötarens ansvar i förebyggande av smittspridning
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet
- kan redogöra för olika kirurgiska hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar
- kan redogöra för olika anestesi- och analgesiformer och förklarar hur de inverkar på patientens vitala funktioner
Innehåll
Vården av patienter med de centrala kirurgiska hälsohinder/sjukdomar pre-, intra-, och postoperativt
De centrala kliniska undersökningar och funktionsmätningar, evidensbaserade hållbara patientcentrerade vård- och rehabiliteringsmetoder
Personcentrerad vårdprocess
Patientsäkerhet och aseptik vid pre-, peri-, och postoperativvård
Vård av akuta sår
Läkemedelsbehandling inom pre-peri-och postoperativvård
De centrala kirurgiska sjukdomar (gastrokirurgi, ortopedi, urologi, gynekologi, thorax –och kärlkirurgi)
De centrala anestesi- och analgesiformer
Tid och plats
Hösten 2023 Campus Åbo, Henriksgatan
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Kirurgiskt vårdarbete:
Ahonen, Blek-Vehkaluoto, Buure, Ekola, Partamies, Sulosaari, 2019. Kliininen hoitotyö. (Tillämpliga delar)
Almås, H. et al (red.) 2011. Klinisk omvårdnad 1 & 2. (Tillämpliga delar)
Andersson, R. et al. (red.) 2012. Kirurgiska sjukdomar.
Anttila, V-J. et al (red.) 2019. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. Del III, kap. 14-19.
Boman, L. &Wikström, C. 2020. Medicinsk teknik.
Cox, C.L. (red.). 2015. Klinisk undersökningsmetodik för sjuksköterskor.
Ellergård, L. 2019. Klinisk nutrition. Kap. 4 Bedömning av nutritionsstatus och Kap. 6 Kirurgi
Hamberger, B. & Haglund U. (red.) 2017. Kirurgi. (Eller motsvarande bok i kirurgi(svenska/finska/engelska))
Hotus-hoitosuositus 2013: Aikuispotilaan kirurgisen toimenpiteen jälkeisen lyhytkestoisen kivun hoitotyö.
Järhult, J., Offenbartl, K. & Andersson, M. 2019. Kirurgiboken : vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar.
Klang, B. et al. 2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnande. En praktisk och teoretisk grundbok. Kap. 20. Pre- och postoperativ omvårdnad.
Kumlien, C. & Rystedt, J. (red.) 2022 (eller äldre). Omvårdnad & kirurgi.
Lindwall L. (red.) 2012. Omvårdnad vid kirurgiska sjukdomar.
Saano & Taam-Ukkonen, 2020. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro. Kivun lääkehoito Kap 5 s. 477-493
Svensen, C. &Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5
Läkemedelsboken https://lakemedelsboken.se/
Medibas (Databas) --> Kirurgi, Gynekologi
Terveysportti: Anestesiahoitotyön käsikirja och Sairaanhoitajan käsikirja
Material i Moodle samt aktuella evidensbaserade artiklar.
Perioperativt vårdarbete:
Alahuhta, S. et.al (red.) 2016. Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito. Kap. 11.05-11.15 Perioperatiivinen nestehoito.
Anttila, V-J. et. al. (red.)2019. Kap III Leikkaustoimintaan liittyvien infektioiden torjunta och kap. IV/28 Anestesiaan ja puudutuksiin liittyvät infektiot.
Hotus-hoitosuositus 2022: Aikuispotilaan normotermian ylläpito perioperatiivisen hoitoprosessin aikana
Hovind, I. (red.) 2013 . Anestesiologisk omvårdnad. DEL II-III.
Ilola, T. et.al (red.) 2013. Anestesiahoitotyön käsikirja. (Terveysportti/Sairaanhoitajan tietokannat.)
Karma, A., Kinnunen, T., Palovaara, M. 2016. Perioperatiivinen hoitotyö.
Lindahl, S. (red.) 2016 Anestesi eller motsvarande bok i anestesiologi på svenska finska eller engelska.
Lindwall, L.,Prost, I. 2008. Perioperativ vård : att förena teori och praxis.
Myklestul Dåvoy G., Hege Eide, P. & Hansen, I. (red.) 2013. Operationssjukvård. Operationssjuksköterskans perioperativa omvårdnad.
Svensén, C. & Hjelmqvist, H. 2014. Vätsketerapi. Kap. 5 Perioperativ vätskebehandling.
Terveysportti, Anestesiahoitotyön käsikirja, 2013.
- Happeutuminen ja ventilaatio
- Sydämen toiminta ja verenkierto
- Luvun Kanyloinnit ja invasiivinen monitorointi osat Kanyloinnin perusteet ja ääreislaskimon kanylointi
- Luvun Kivun hoito osat Leikkauspotilaan kivunhoidon periaatteet, Kivun arviointi, Kivun
lääkehoito
Medibas (Databas), Kirurgi --> Anestesi
Material i Moodle.
Aktuella artiklar.
Sårvård:
Lindholm, C. (2018). Sår (Fjärde upplagan.). Studentlitteratur AB.
Juutilainen, V., & Hietanen, H.(2018). Haavanhoidon periaatteet (4., uudistettu painos.). Sanoma Pro Oy.
Undervisningsmetoder
Självstudier
Instuderingsfrågor
Föreläsningar
Work Shop
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk work shop 7.12.
Kunskapstest i sårvård, 5.11 (GK/UK, minst 60 % måste vara rätt)
Inlämning av inlärningsdagbok del 1 17.9., del 2 15.10. och del 3 12.11.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Inlärningsdagbok
Obligatorisk work shop
Test i sårvård
Studerandes tidsanvändning och belastning
1 sp = 27h 6 sp = 162h
Föreläsningar i kirurgiskt och perioperativt vårdarbete samt work shop: 28 h
Föreläsningar och självstudier i sårvård + kunskapstest 27 h
Självstudier med instuderingsfrågor 40 h
Självstudier med inlärningsdagbok 67 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursstruktur för inlärningsdagbok finns i Moodle.
Alla skriftliga inlämningar i Moodle plagiatkontrolleras (Ouriginal).
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Sårvård GK/UK Självrättande tent.
Work shop GK/UK Muntlig feedback ges under tillfället.
Inlärningsdagbok 0-5 Studerande får bedömning och skriftlig feedback om alla inlämnade delar i Moodle. Helhetsvitsord blir medeltal av de tre inlämnade delar. Alla delar ska vara godkända för att studerande är GK.
Underkänd (0)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå och Inlärningsdagbokens delar är inte inlämnade i utsatta tider eller delarna innehåller plagiat.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar, men delarna relateras inte till varandra.
Studerande har ytliga kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan ytligt tillämpa dem i examinaton.
Studerande har ytliga kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan ytligt beakta dem i examinaton.
Studerande kan bristfälligt beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har ytliga kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och men egna reflektioner fattas.
Studerande använder litteratur men har inte förmåga att använda evidensbaserade källor.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande svarar på alla uppgiftens delar och kan i viss mån relatera dem till varandra.
Studerande har grundläggande kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i viss mån i examinaton.
Studerande har grundläggande kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan beakta dem i examinaton.
Studerande kan beskriva den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande påvisar kunnandet i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och kan göra i viss mån egna reflektioner.
Studerande använder kurslitteratur och har förmåga att använda andra evidensbaserade källor.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande svarar på djupgående nivå alla uppgiftens delar och kan relatera dem till varandra.
Studerande har djupa kunskaper i person/klientcentrerad kirurgiskt och perioperativt vårdarbete, centrala evidesbaserade vårdmetoder, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, behandlingar och i förebyggande av komplikationer samt kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande har djupa kunskaper i kirurgiska sjukdomar/hälsohinder, hälsoresurser, sjukdomar, undersökningar och behandlingar samt i anestesi- och analgesiformer och kan tillämpa dem i examinaton.
Studerande kan beskriva utförligt den kirurgiska patientens vårdprocess under pre- peri och postoperativa vården i relation med patient handledning och sjukskötarens andra uppgifter.
Studerande har djupa kunskaper i säker läkemedelsbehandling i det kirurgiska och perioperativa vårdarbetet.
Studerande beaktar etik och aseptik och gör mångsidiga egna reflektioner.
Studerande använder mångsidigt litteratur och evidensbaserade vårdvetenskapliga artiklar som diskuterar med varandra.
Förkunskapskrav
Inget