Hoppa till innehåll

Praktik: Gerontologiskt vårdarbete/mentalvård IIPoäng (8 sp)

Kod: USS22KL05

Poäng

8 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Studieperiodens (kursens) innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi

Anmälningstid

15.12.2024 - 27.04.2025

Tajmning

22.04.2025 - 01.06.2025

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Daniel Nenonen
Lärare

Daniel Nenonen

Grupper
  • USS23D-Å
    Sjukskötare (YH), h23, dagstudier, Åbo
  • UHV23D-Å
    Hälsovårdare (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare och pågående kurslitteratur

Undervisningsmetoder

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor

Periodisering av innehållet

Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi

Anmälningstid

01.12.2024 - 20.04.2025

Tajmning

21.04.2025 - 25.05.2025

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Daniel Nenonen
Lärare

Daniel Nenonen

Grupper
  • USS23F-Å
    Sjukskötare (YH), h23, flerformsstudier, Åbo

Lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare och pågående kurslitteratur

Undervisningsmetoder

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Våren 2025
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor

Periodisering av innehållet

Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi

Anmälningstid

21.03.2025 - 04.05.2025

Tajmning

21.04.2025 - 08.06.2025

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
Lärare

Minna Syrjäläinen-Lindberg

Grupper
  • USS25F-E
    Sjukskötare (YH), h25, flerformsstudier, Ekenäs

Lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

Våren 2025 eller enligt individuell plan
Praktikseminarium

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare och pågående kurslitteratur

Undervisningsmetoder

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Våren 2025 eller enligt individuell plan
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor

Periodisering av innehållet

Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi

Anmälningstid

01.12.2023 - 21.04.2024

Tajmning

22.04.2024 - 26.05.2024

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Minna Syrjäläinen-Lindberg
  • Michaela Jalava
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Gerontologiskt vårdarbete:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Mental- och missbrukarvård:
Studerande:
- kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, förverkliga och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad mental- och missbrukarvård
- kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala vårdmetoder
- kan dokumentera och rapportera
- kan professionellt bemöta patienten inom mental- och missbrukarvården
- kan identifiera patientens resurser och kan samarbeta med patienten och interprofessionella arbetsgrupper
- har ett reflektivt och etiskt förhållningssätt och beaktar patientens självbestämmanderätt och patient- och klientsäkerheten
- kan handleda patienten inom mental- och missbrukarvård
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

Våren 2024
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Tidigare och pågående kurslitteratur

Undervisningsmetoder

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studerande söker själv praktikplats och kursansvarig lärare godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet. Praktikhandledaren borde vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Våren 2024
Praktikinfo enligt schemat, obligatoriskt deltagande
Praktik veckor v 12- 16 eller 17 - 21
Praktikseminarium - enligt schemat, obligatoriskt deltagande

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Introduktion
Handledd praktik
Bearbetning av egna kompetenser/mål
Måldiskussion
Mellanutvärdering med självreflektion
Slututvärdering med självreflektion
Praktikseminarium

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik (8 sp). Totala arbetstiden är 40 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren. Praktiktimmar 190 h/5 veckor

Periodisering av innehållet

Kursansvarig och handledare inom gerontologiskt vårdarbete Michaela Jalava och inom mental- och missbrukarvården Minna Syrjäläinen-Lindberg (ev. anhållan om validering via eAhot i god tid före praktiken inleds)
Mer information finns på gruppens Teams samt på Moodle.

Vitsordsskala

Godkänd/Underkänd

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För att bli godkänd studerande ska uppnå följande kompetenser:

Kan under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund

Kan använda olika evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda hållbara och resursförstärkande vårdmetoder

Kan dokumentera och rapportera

Påvisar respekt för patienten/klienten och närstående samt kan identifiera etiska problem

Kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården

Kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling

Förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I och Läkemedelsbehandling II och farmakologi