Hoppa till innehåll

Praktik: Barnsjukvård/hemsjukvård eller primärvård IPoäng (8 sp)

Kod: USS22KÅ04

Poäng

8 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Barnsjukvård:
Studerande:
- kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbar helhetsvård med barn och unga
- utför under handledning centrala, hållbara vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
- kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker, hållbar läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
- beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
- tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt

Primärvård:
Studerande:
- bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
- kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbart resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
- handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
- kan planera, utföra och utvärdera säker och hållbar läkemedelsbehandling

Hemsjukvård:
Studerande:
- kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera hållbar personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika hållbara evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Studieperiodens (kursens) innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II

Anmälningstid

15.06.2024 - 06.09.2024

Tajmning

01.08.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

8 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till sjukskötare
  • Utbildning till hälsovårdare
Lärare
  • Michaela Jalava
  • Hanna Limnell
Lärare

Michaela Jalava

Grupper
  • UHV22D-Å
    Hälsovårdare (YH), h22, dagstudier, Åbo
  • USS22D-Å
    Sjukskötare (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Barnsjukvård:
Studerande:
- kan under handledning planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbar helhetsvård med barn och unga
- utför under handledning centrala, hållbara vårdmetoder, kliniska undersökningar och funktionsmätningar i vården av barn och unga
- kan under handledning planera, förverkliga och utvärdera en säker, hållbar läkemedelsbehandling i vården av barn och unga
- beaktar patient- och klientsäkerheten i vården av barn och unga
- tillämpar evidensbaserade metoder i hälsofrämjande arbete med barn, unga och familjer och handleder till ett hälsofrämjande levnadssätt

Primärvård:
Studerande:
- bekantar sig med nationella och internationella verksamhetsprogram, strategier och resursförstärkande metoder i hälsofrämjande arbete med olika åldersgrupper
- kan under handledning i interprofessionellt samarbete planera, förverkliga, utvärdera och dokumentera hållbart resursförstärkande arbete på individ-, grupp-, och samfundsnivå
- handleder individer och grupper till ett hälsofrämjande levnadssätt
- kan planera, utföra och utvärdera säker och hållbar läkemedelsbehandling

Hemsjukvård:
Studerande:
- kan i hemmiljö under handledning i det interprofessionella samarbetet planera, utföra och utvärdera hållbar personcentrerad/klientcentrerad vård och beaktar patientens och närståendes kulturella bakgrund
- kan använda olika hållbara evidensbaserade vårdrekommendationer i planering av vård och kan använda centrala resursförstärkande vårdmetoder i hemmiljö
- kan dokumentera och rapportera
- påvisar respekt för patienten/klienten och närstående i hemmiljö och kan identifiera etiska problem
- kan bedöma och stöda patientens/klientens funktionsförmåga samt patientens och närståendes delaktighet i vården
- kan planera, utföra och utvärdera säker läkemedelsbehandling
- förstår betydelsen av patient- och klientsäkerhet och tillämpar aseptiska principer i patientvården

Innehåll

Praktikinformation

Praktikanvisningar

Tystnadsplikt

Handledning

Utvärdering

Praktikseminarium

Tid och plats

7.10-8.11.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Bökberg, C. (2013). Omvårdnad i primärvården (1. uppl.). Studentlitteratur.
Aaltonen, J., Heikkilä, T. I., Larivaara, P., Manninen, I., Lindroos, S. & Heikkilä, T. (2009). Potilas, perhe ja perusterveydenhuolto. Duodecim.
Hälsovårdscentaler: https://stm.fi/sv/halsovardscentraler
Edwinson Månsson, M. & Enskär, K. (2008). Pediatrisk vård och specifik omvårdnad (Andra upplagan.). Studentlitteratur.
Hallström, I. & Lindberg, T. (2009). Pediatrisk omvårdnad (1. uppl.). Liber.
Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. & Alfvén, G. (2020). Barnmedicin (Femte upplagan.). Studentlitteratur AB.
Rajantie, J., Heikinheimo, M., Renko, M. & Alapulli, H. (2016). Lastentaudit (6. uudistettu painos.). Duodecim.

Undervisningsmetoder

Introduktion till kursen (obligatorisk).

Studerande söker själv praktikplats, fördelning enligt lista på Teams och Hanna Limnell eller Michaela Jalava godkänner och bekräftar praktikplatsen till fältet beroende på vilken praktik det är frågan om.

Praktikhandledaren bör vara sjukskötare eller hälsovårdare.

Praktikanvisningar på Teams, Praktikbro

Praktikseminarium i december 2024

1) Studerande formulerar sina individuella kompetenser/mål.
En måldiskussion sker tillsammans med praktikhandledaren och studerande. Studerande laddar upp på kursens Moodle-sida sina individuella skriftliga kompetenser/mål till kursansvarig lärare för godkännande i slutet av den första praktikveckan.

2) Mellanutvärdering hålls i mitten av praktikperioden. Studerande, praktikhandledare och lärare deltar

3) Studerande skriver under den sista praktikveckan en självutvärdering i relation till kursens kompetenser/mål och de individuella målen.

4) Det ifyllda arbetstidsschemat med praktikhandledarens underskrift och den ifyllda utvärderingsblanketten laddas upp på moodle före praktikseminariet.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Handledd praktik inom primärhälsovården eller hemsjukvård(8 sp) eller praktik inom barnsjukvård eller motsvarande (8sp)

Totala arbetstiden är 38 h/vecka varav 2 timmar reserveras för individuellt arbete. Arbetsturerna planeras tillsammans med praktikhandledaren och studerande gör i mån av möjlighet samma turer som praktikhandledaren.

Tilläggsuppgifter för studerande

Mer information och anvisningar finns i Praktikanvisningarna på Teams i Praktikbron.
Studerande introducerar och handleder praktikhandledaren i användning av Praktikbron
Tystnadsplikt
Vaccineringar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro under praktiken (38 h /vecka)
Bedömning av praktiken sker i skalan GK-UK i relation till kursens och studerandes individuella kompetenser/mål.

Förkunskapskrav

Kurser Läkemedelsbehandling I, Läkemedelsbehandling II och farmakologi, Praktik, inre medicinskt vårdarbete I, Praktik, inre medicinskt vårdarbete II