Socialt arbete i skolanPoäng (5 sp)
Kod: SO22SAI3
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2024 - 14.03.2025
Tajmning
14.03.2025 - 01.06.2025
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1.5 op
FUI-andel
1.5 op
Prestationssätt
70 % Kontaktundervisning, 30 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.
Innehåll
- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder
Tid och plats
Gripen 14.3-1.6.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
.
Obligatorisk litteratur till den reflekterande uppsatsen:
Hietala-Peltonen, M. et al. (2018). Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Johannson, M. (2022). Risk- och skyddsfaktorer - vad vet vi och vad kan göras med kunskapen. Social & Healt Impact Center. https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1656234/FULLTEXT01.pdf
.
Laitinen, K., Haanpää, S., Francke, L. & Lahtinen, M. (2020) Antimobbningsarbete i skolor och läroanstalter. Helsingfors: Utbildningsstyrelsen.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/antimobbningsarbete_i_skolor_och_laroanstalter.pd
Socialstyrelsen. (2018). Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Litteraturtips för den reflekterande uppsatsen
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.
Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.
Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40
Sergejeff, J. red. (2023). Vår gemensamma skolväg : Handbok för att stödja elevernas närvaro och minska frånvaron inom den grundläggande utbildningen. Helsingfors: Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2023:40 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165220/OKM_2023_40.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.
Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
.
Examination 1, Närstudier, 0,5 sp
- Examination 1 avläggs genom aktivt deltagande på närstudietillfällena
- Närstudier omfattar 17 h
- 100 % av närstudierna är obligatoriska och högst 25 % av närstudierna kan kompenseras
- Om du har varit frånvarande från ett närstudietillfälle så ska du göra de kompensationsuppgifter som publiceras på Moodle. I kompensationsuppgifterna ligger fokus på reflektion. AI får inte användas. Kom ihåg att lämna in alla kompensationsuppgifterna, medan kursen pågår
Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013
- Quizet är öppet 14-17.4. Studerande väljer när hen avlägger quizet på Moodle under den här tiden
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 70 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizen på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök
- Bedömning GK/UK
Examination 3, PowerPoint-presentation med ljud 1,5 sp
Studerande gör PowerPointen i par. Paret väljer en problematik att fokuserar på. Alternativen som studerande får välja mellan räknas upp i de detaljerade anvisningarna som finns på Moodle.
I den här uppgiften ska tyngdpunkten ligga på det generella förebyggande arbetet. Skyddsfaktorerna och de det förebyggande konceptet är det mest centrala. Slutresultatet ska vara en PowerPoint-presentation med ljud. Tänk att målgruppen för det förebyggande konceptet är elever på årskurserna 7-9 i grundskolan och möjligen deras vårdnadshavare. PowerPoint-presentationen ska omfatta 10-12 slides och den ska innehålla:
- bakgrund till problematiken
- risker och tecken på problematiken
- skyddsfaktorer
- aktuell forskning som visar på vilka förebyggande insatser som vekar ha effekt
- förebyggande insatser som används i Norden
- åtgärder för tidigt ingripande
- era förslag till hur en skolkurator i samarbete med en skolhälsovårdare kunde arbeta förbyggande med den här problematiken på årskurs- eller skolnivå. Idén är att ni presenterar ett förbyggande koncept, som ni har baserat på sådan teori och forskning som ni har presenterat tidigare i PowerPoint-presentationen. Tänk också på att konceptet ska vara genomförbart.
- Utgå från relevanta och färska källor. Minst 5 källor.
- AI får endast används för att bolla idéer inte för att producera innehåll.
- Kom ihåg att göra källhänvisningar på varje slide och en källförteckning i slutet.
- Deadlinen är 10.5. Inlämning på Moodle.
- Bedöms på skalan 0-5
- Feedback publiceras på Moodle
Examination 4, Reflekterande uppsats 2 sp
- Studerande skriver individuellt en reflekterande uppsats om skolkuratorns arbetsbild
- Studerande skriver den reflekterande uppsatsen utgående från givet material (se litteraturlistan), relevanta och tillförlitliga källor som studerande har valt och utgående från en skolkurators muntliga redogörelse av sitt arbete. Studerande intervjuar en skolkurator. Intervjun behöver inte ske ansikte mot ansikte.
- Tanken är att studerande jämför relevant teori med skolkuratorns beskrivning av sitt arbete
- Mer detaljerade anvisningar publiceras på Moodle
- I uppsatsen ligger fokus på att berätta om egna insikter och om kopplingar mellan teori och praktik
- Studerande gör genomgående källhänvisningar i den löpande texten
- Minst 5 källor
- Omfattning: 6-7 sidor löpande text (titelblad, innehållsförteckning och källförteckning räknas inte med i sidantalet)
- AI får inte användas för att producera innehåll.
- Texten ska vara bearbetad och reflketerande
- Deadlinen är 1.6 (man får gärna lämna in tidigare)
- Bedömning med skalan 0-5
- Skriftlig feedback presenteras på Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Närstudier, 0,5 sp
- Aktivt deltagande
Examination 2, Lagstiftningsquizen
- 70 % av svaren ska vara rätt
- Bedöms som GK/UK
Examination 3, Powerpoint-presentation med ljud, 2 sp
Bedömningskriterier:
• tydlighet
• att instruktionerna har följts
• källorna är relevanta och tydlig utskrivna
• att innehållet är relevant, åldersrelaterat och täckande i relation till uppgiften
• att det generella, förbyggande konceptet som studerande presenterar är relevant och genomförbar med tanke på målgruppen och med tanke på den teori och forskning som studerande har presenterat
Examination 4, Reflekterande uppsats
Vid bedömningen beaktas följande:
- I vilken mån studerande har följt anvisningarna
- Att innehållet är täckande i förhållande till de namgivna ämnesområdena
- Innehållets relevans. Att det finns ett fokus på skolkuratorns arbetsbild
- I vilken mån uppsatsen innehåller reflektion och insikter
- Tydlighet
Bedöms med skalan 0-5
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 07.01.2025
Tajmning
07.01.2025 - 06.03.2025
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
1 op
FUI-andel
1 op
Prestationssätt
80 % Kontaktundervisning, 20 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Åbo – timlärare Socionom
- Jaana-Sofia Tengström
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.
Innehåll
- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder
Tid och plats
7.1-6.3.2025
På Henriksgatan och i Gripen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Den litteratur som studerande ska läsa inför närstudietillfällena och som examinseras med hjälp av hemtenten publiceras på Moodle
Här är exempel på litteratur som används under kursen:
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.
Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.
Lag om elev och studerandevård 30.12.2013/1287
Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40
Sergejeff, J. red. (2023). Vår gemensamma skolväg : Handbok för att stödja elevernas närvaro och minska frånvaron inom den grundläggande utbildningen. Helsingfors: Undervisnings- och kulturministeriets publikationer 2023:40 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165220/OKM_2023_40.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.
Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.
Undervisningsmetoder
Flipped Learning där förjande ingår:
Förhandsmaterial
Dialog
Verkstäder
Föreläsningar
Gästföreläsningar
Interprofessionellt grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 2, Lagstiftningsquiz
- Quizet hålls på Moodle 23-24.1. Studerande väljer när hen avlägger quizet under den här tiden
- Omtentamen hålls 7.2 på Moodle
Examination 4, Hemtentamen
- Hemtenten hålls på Moodle 21.2
- Omtentamen hålls enligt överenskommelse
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, Närstudier och förhandsarbete inför närstudierna 2 sp
- Studerande avlägger examinationen genom att ta del av förhandsmaterial inför varje närstudietillfälle (23 h) och genom att delta aktivt i närstudietillfällena (31 h)
- Det är obligatoriskt att delta i minst 11/13 närstudietillfällen
- Om studerande är frånvarande från mer än 2 närstudietillfällen, så behöver hen kompensera för frånvaron. Alla kompensationsuppgifter ska vara inlämnade inom kurstiden
- Bedömning som GK/UK
Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 och genom att delta i närstudietillfället den
- Quizet hålls på Moodle 23-24.1. Studerande väljer när hen avlägger quizet under den här tiden.
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 65 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt. Studerande behöver svara rätt på minst 13/20 frågor
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizet på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök. Första omtentamen för Lagstiftningsquiz hålls: 7.2 på Moodle
- Bedömning med vitsord 0-5
Examination 3, Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Pågår 13-15.1, obligatorisk närvaro
- Grupparbetet förutsätter aktivt deltagande i alla faser av grupparbetet: informationssökning, skrivprocessen och presentationen
- Gruppuppgiften görs i blandade grupper med hälsovårdsstuderande
- Mer detaljerade anvisningar ges muntligt den 13.1
- Bedömning GK/UK
- Skriftlig feedback på texten inom tre veckor efter inlämning
- Muntlig feedback på presentationen
Examination 4, Hemtentamen, 1 sp
- Studerande utför examinationen individuellt på Moodle
- Hemtenten består i huvudsak av essäfrågor
- Maxtid för att besvara frågorna är 3 h
- Hemtenten hålls på Moodle 21.2 kl. 9.00-12.00. Den som har uppvisat sin tillgänglighetsplan får skriva kl. 9.00-13.00.
- I hemtenten examineras det förhandsmaterial som studerande fått inför varje närstudietillfälle och allt det som behandlats under tillfällena
- Källohänvisningar ska göras genomgående
- AI får inte användas i någon form
- Bedömning med vitsord 0-5
- Studerande får muntlig feedback under närstudietillfället 6.3
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Närstudier och förhandsarbete inför närstudierna 2 sp
För att bli godkänd behöver studerande vara förberedd, närvarande, delta i gruppdiskussioner och gruppuppgifter
Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
För att bli godkänd behöver studerande svara rätt på minst 13/20 frågor
Examination 3, Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Studerande ha deltagit i grupparbetet under hela veckan
- Både texten och presentationen ska vara godkänd för att examinationen ska bli godkänd
Examination 4, Hemtentamen
För vitsord 5 förutsätts att:
- Texten är tydlig och bearbetad (inte kopierad)
- Källhänvisningarna är korrekta
- Innehållet är korrekt
- Innehållet stämmer för finländska förhållanden
- Svaren stämmer överens med det som behandlats under kursen
- Studerande har visat att hen kan tillämpa teori
- Studerande har visar att hen förstår att förebyggande arbete kan göras på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Studerande har visat att hen förstår skillnaden mellan främjande, förbyggande, ingripande och rehabiliterande arbete
AI får inte användas.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.12.2023 - 06.02.2024
Tajmning
02.01.2024 - 08.03.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
2 op
FUI-andel
1 op
Prestationssätt
60 % Kontaktundervisning, 40 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carolina Silin
Lärare
Carolina Silin
Grupper
-
USO22D-ÅSocionom (YH), h22, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i elevers och studerandes vardag.
- har kunskaper i elev- och studerandevårdens juridik och servicesystem.
- har kännedom om skolkuratorns och skolcoachens arbetsbild.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder på individ och gruppnivå samt omfattar ett elev- och studerandecentrerat arbetssätt.
- kan arbeta interprofessionellt inom elev- och studerandehälsan.
Innehåll
- skolkuratorns yrkesbild
- skolans yrkesgrupper, aktörer och samarbetsparter
- elev- och studerandevårdslagstiftning
- hälsofrämjande arbete i skolan
- förebyggande arbete i skolan
- samarbete med vårdnadshavare
- risker och resurser i skolbarns och tonåringars vardag
- förebyggande av och ingripande i mobbning
- samtalsmetodik
- elevcentrerade arbetsmetoder
Tid och plats
2.1-8.3.2024
På Henriksgatan och i Gripen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Den litteratur som studerande sak läsa inför närstudietillfällena och som examinseras med hjälp av hemtenten publiceras på Moodle
Här är exempel på litteratur som används under kursen:
Backlund, Å., Spånberger Weitz, S. & Högdin, Y (red.) 2017. Skolsocialt arbete : skolan som plats för och del i det sociala arbetet. Gleerups Utbildning.
Hietala-Peltonen, M. et al. 2018. Välbefinnande genom generellt inriktat arbete – elevhälsogruppen inom den grundläggande utbildningen http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137137/URN_ISBN_978-952-343-206-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hietala-Peltonen, M. et al. 2019. Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Isaksson C., Blom B. och Nygren L. (red.) 2020. Socialt arbete i skolan : villkor, innehåll och utmaningar. Lund: Studentlitteratur.
Kiusaamisen vastaisen työn lähtökohdat perusopetuksessa, toisella asteella ja varhaiskasvatuksessa. 2017. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/79773/okm12.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kurki, L., Nivala, E. & Sipilä-Lähdekorpi, P. 2006. Sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa. Helsinki: FINN LECTURA.
Laaksonen, P. & Hytönen, E. (toim.) 2000. Osallistava oppilashuolto: systeemisen ajattelumallin soveltaminen oppilashuoltoryhmässä, kouluyhteisössä ja nuorten ympäröivissä verkostoissa. Helsinki: Eteleä-Suomen lääninhallistus.
Lag om elev och studerandevård 30.12.2013/1287
Pippuri, T. 2014. Koulun sosiaalityön asiakkuudet ja asiakasprosessit. Tampereen yliopisto http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=f649c044-5af8-4736-85eb-f1e21e211f40
Sipilä-Lähdekorpi, P. 2004. Hirveesti tekijänsä näköistä - Koulukuraattorin työ peruskoulun yläluokilla. Helsinki: FINN LECTURA.
Socialstyrelsen. 2018. Att samtala med barn. Socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2018-11-14.pdf
Wallin, A. 2011. Sosiaalityö koulussa : Avaimia hyvinvointiin. Helsinki: Tietosanoma.
Undervisningsmetoder
Flipped Learning där förjande ingår:
Förhandsmaterial
Dialog
Verkstäder
Föreläsningar
Gästföreläsningar
Interprofessionellt grupparbete
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Omtentamen för Examination 2, Lagstiftningsquiz hålls: 26.1 och 9.2
Omtentamen för Examination 4, Hemtentamen hålls: 15.3 och 5.4
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Examination 1, Närstudier och förhandsarbete inför närstudierna 2 sp
- Studerande avlägger examinationen genom att ta del av förhandsmaterial inför varje närstudietillfälle (23 h) och genom att delta aktivt i närstudietillfällena (31 h)
- Det är obligatoriskt att delta i minst 10/12 närstudietillfällen
- Om studerande är frånvarande från mer än 2 närstudietillfällen, så behöver hen kompensera för frånvaron. Alla kompensationsuppgifter ska vara inlämnade inom kurstiden
- Bedömning som GK/UK
Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
- Studerande förbereder sig till examinationen genom att flera gånger läsa igenom Lag om elev- och studerandevård 1287/2013 och genom att delta i närstudietillfället den 8.1.2024
- Studerande kan själv välja när hen gör quizet på Moodle under perioden 9.1-12.1.2024
- Studerande har endast 30 min till sitt förfogande då hen besvarar frågorna
- 65 % av svaren skall vara rätt för att quizet ska bli godkänt. Studerande behöver svara rätt på minst 13/20 frågor
- Studerande ha rätt till två omtentamenstillfällen
- Om studerande blir underkänd, kan hen göra quizet på nytt tidigast två veckor senare. Tanken är att studerande ska hinna sätta sig ordentligt in i lagstiftningen innan hen gör ett nytt försök. Omtentamen för Examination 2, Lagstiftningsquiz hålls: 26.1 och 9.2.
- Bedömning med vitsord 0-5
Examination 3, Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Pågår 15-18.1.2024, obligatorisk närvaro
- Grupparbetet förutsätter aktivt deltagande i alla faser av grupparbetet: informationssökning, skrivprocessen och presentationen
- Gruppuppgiften görs i blandade grupper med hälsovårdsstuderande
- Mer detaljerade anvisningar ges muntligt den 15.1.2024
- Bedömning GK/UK
- Skriftlig feedback på texten inom tre veckor efter inlämning
- Muntlig feedback på presentationen
Examination 4, Hemtentamen
- Studerande utför examinationen individuellt på Moodle
- Hemtenten består i huvudsak av essäfrågor
- Maxtid för att besvara frågorna är 3 h
- Hemtenten hålls 1.3 kl. 9.00-12.00
- I hemtenten examineras det förhandsmaterial som studerande fått inför varje närstudietillfälle och allt det som behandlats under tillfällena
- Källohänvisningar ska göras genomgående
- AI får endast användas som språkstöd inte för att producera innehåll.
- Bedömning med vitsord 0-5
- Studerande får muntlig feedback under närstudietillfället 7.3
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1, Närstudier och förhandsarbete inför närstudierna 2 sp
För att bli godkänd behöver studerande vara förberedd, närvarande, delta i gruppdiskussioner och gruppuppgifter
Examination 2, Lagstiftningsquiz 1 sp
För att bli godkänd behöver studerande svara rätt på minst 13/20 frågor
Examination 3, Det interprofessionella grupparbetet 1 sp
- Studerande ha deltagit i grupparbetet under hela veckan
- Både texten och presentationen ska vara godkänd för att examinationen ska bli godkänd
Examination 4, Hemtentamen
För vitsord 5 förutsätts att:
- Texten är tydlig och bearbetad (inte kopierad)
- Källhänvisningarna är korrekta
- Innehållet är korrekt
- Innehållet stämmer för finländska förhållanden
- Svaren stämmer överens med det som behandlats under kursen
- Studerande har visat att hen kan tillämpa teori
- Studerande har visar att hen förstår att förebyggande arbete kan göras på individ-, grupp- och organisationsnivå
- Studerande har visat att hen förstår skillnaden mellan främjande, förbyggande, ingripande och rehabiliterande arbete
AI får endast användas som språkstöd inte för att producera innehåll.
Förkunskapskrav
Inga