Hoppa till innehåll

Integrationsstödjande socialt arbetePoäng (3 sp)

Kod: SO22SAII2

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 12.09.2024

Tajmning

12.09.2024 - 31.10.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • UT2425USO-Å
    Inkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025
  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har kunskaper i servicesystem och lagstiftning gällande invandring och integration.
- kan arbeta kultursensitivt och integrationsfrämjande.
- kan främja interkulturella möten och miljöer.

Innehåll

- invandring, integration, flyktingskap och asyl
- kulturell sensitivitet och kulturell kompetens
- integrationslagstiftning
- integrationsprocessen
- servicesystemet för asylsökande och kvotflyktingar

Tid och plats

17.9 8.15-16
18.9 8.15-16
online 25.9 9.15 -12
1.10 8.15-16
2.10 8.15-16

If not able to attend the first lecture, inform teacher
All lessons are mandatory

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Refugee’s Journey to the Municipality training, IOM
Paloma training THL
My story, workbook Centre for Psychotraumatology
Act on the Promotion of Immigrant Integration
(1386/2010)
Aliens Act
(301/2004)
Act on the Integration of Immigrants and Reception of Asylum Seekers
https://www.finlex.fi/en/laki/kaannokset/1999/en19990493.pdf

Undervisningsmetoder

Kursen börjar med ett quiz i Moodle som öppnar den 12/9 Quizen görs individuellt av studenterna och helst innan den första föreläsningen den 17/9.

Kursen inkluderar föreläsningar, workshops, samarbete med lokala organisationer samt litteraturstudier.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Quiz 18.9
Mindmap 9.10
Integration assignment 25.10

Studerandes tidsanvändning och belastning

Mandatory attendance at all lectures

Dare to! 2.10 all participate

Tilläggsuppgifter för studerande

The Course is conducted in English but Assignments can be written in Swedish.
Language skills are also not assessed and do not affect the Grade.

Direct copy from AI such as chatgtp or copilot are prohibited when making essay or other text documents.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Assessment on a scale 1-5

Assessment criteria

Ability to apply Theoretical Framework on Multicultural Practice, comprehending the Level of Complexity in working with Immigrants and Good Ethical and Professional Approach and Attitude.

Feedback will be provided in Moodle within 3 weeks of all Assignments being handed in.

Förkunskapskrav

Inga