Klientarbete och servicehandledningPoäng (5 sp)
Kod: SO20SOS2
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- har kännedom om klientgrupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
- kan arbeta med klientprocesser, kartläggning av stödåtgärder och serviceplanering
- har kunskap i strukturerad dokumentering inom socialvården
- kan på ett delaktighetsfrämjande sätt bemöta och handleda individer och grupper i behov av social servicehandledning och social rehabilitering
Studieperiodens (kursens) innehåll
- Begrepp och teoretiska referensramar
- Central lagstiftning, servicesystem och sociala förmåner
- Service- och klientplaner
- Klientprocessen
- Kartläggning av servicebehov (ICF)
- Principer för strukturerad dokumentering
- Klientrelaterad intressebevakning och förmyndarskap
- Yrkesroll och personlig professionalitet
- Kommunikation och samtalsteknik
- Klientcentrerat, resursförstärkande och delaktighetsfrämjande arbetssätt
- Relations- och handledningskompetens
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav