Professionell tillväxtPoäng (5 sp)
Kod: SO21ESAP1
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.07.2025 - 31.07.2025
Tajmning
01.08.2025 - 31.12.2028
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Sofia Saloranta
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO25FE-ÅSocionom (YH), h25, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.
Innehåll
- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området
Tid och plats
Kursen pågår under hela studietiden.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Läroplan Socionom YH, https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF25H-%C3%85-USO/year/2025
Kompetenser för socionom YH https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF25H-%C3%85-USO/year/2025
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, rf www.talentia.fi
Talentia. Työolobarometri 2024. https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2024/03/talentia_tyoolobarometri_2024_yhteenveto.pdf
Övrigt material meddelas under kursens gång
Material som stöd för evidensbaserat arbetssätt:
Att arbeta evidensbaserat - Ett stöd för praktiskt arbete. (2020). Socialstyrelsen. (Online)
Backman, J. (2016). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Glasberg, A-L, Höglund-Ingo, P, Liljeroth, P & Silin, C. (2024). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Novia publikation och produktion, serie L: Läromedel 2/2024. https://www.novia.fi/assets/Publikationer/Serie-L-Laromedel/UTV_EA_WEBB_FINAL_form.pdf
Patel, R. & Davidsson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder. Lund: Studentlitteratur.
LibGuides Yrkeshögskolan Novia https://uva.libguides.com/guides/novia
Guide för informationssökning https://uva.libguides.com/informationssokning
Undervisningsmetoder
Introduktion till studierna under närstudiedagar 4-5.9.2025. (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den färdiga portfolion lämnas in tre veckor före studerande gör anhållan om examensbetyg. Examinationen är studerandes sista examination före examen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förhandsuppgift och obligatoriska närstudiedagar 27 h
Deltagande i individuell och grupphandledning (oblgatoriskt deltagande i minst två grupphandledningar under studietiden) & självstudier 108 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
På svenska
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen kan inte tillgodoräknas. Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare:
Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Pia Liljeroth, pia.liljeroth@novia.fi
Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förberedelse inför och deltagande i närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2025.
2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.
3. Portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolion görs i valfritt format. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehoven utgående från kompetenserna för Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion enligt eget val. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion laddas upp under kursen i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 30.09.2024
Tajmning
01.08.2024 - 31.12.2028
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Sofia Saloranta
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.
Innehåll
- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området
Tid och plats
Kursen pågår under hela studietiden.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Läroplan Socionom YH, e-socionom https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF24H-%C3%85-USO/year/2024
Kompetenser för socionom YH https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF24H-%C3%85-USO/year/2024
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, rf www.talentia.fi
Talentia. Työolobarometri 2024. https://www.talentia.fi/wp-content/uploads/2024/03/talentia_tyoolobarometri_2024_yhteenveto.pdf
Övrigt material meddelas under kursens gång
Undervisningsmetoder
Introduktion till studierna under närstudiedagar 5-6.9.2024. (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio
Praktik- och arbetslivssamarbete
Besök av alumner.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den färdiga portfolion lämnas in tre veckor före studerande gör anhållan om examensbetyg. Examinationen är studerandes sista examination före examen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Förhandsuppgift och obligatoriska närstudiedagar 27 h
Deltagande i individuell och grupphandledning & självstudier 108 h
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen kan inte tillgodoräknas. Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare:
Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Pia Liljeroth, pia.liljeroth@novia.fi
Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förberedelse inför och deltagande i närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2024.
2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.
3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna för Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion enligt eget val. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.09.2023 - 31.12.2023
Tajmning
01.09.2023 - 31.12.2026
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Sofia Saloranta
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.
Innehåll
- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området
Tid och plats
Kursen pågår under hela studietiden.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Läroplan Socionom YH, e-socionom https://studieguide.novia.fi/sv/13624/sv/13654/FF23-%C3%85-USO/year/2023
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia, rf www.talentia.fi
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Övrigt material meddelas under kursens gång
Undervisningsmetoder
Introduktion till studierna under närstudiedagar (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den färdiga portfolion lämnas in tre veckor före studerande gör anhållan om examensbetyg. Examinationen är studerandes sista examination före examen.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen kan inte tillgodoräknas.
Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare:
Sofia Saloranta, sofia.saloranta@novia.fi
Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
Johanna Wikgren-Roelofs, johanna.wikgren-roelofs@novia.fi)
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förberedelse inför närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2023.
2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.
3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna för Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion enligt eget val. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.08.2022 - 15.12.2025
Tajmning
01.09.2022 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Sofia Saloranta
- Eva Juslin
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.
Innehåll
- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området
Tid och plats
Kursen pågår under hela studietiden.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Läroplan Socionom YH, e-socionom https://studieguide.novia.fi/index.php/sv/13624/sv/13654/FF22E-%C3%85-USO/year/2022
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Övrigt material meddelas under kursens gång
Undervisningsmetoder
Introduktion till studierna under närstudiedagar (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning med handledande lärare
Arbete med portfolio
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den färdiga portfolion inlämnas tre veckor innan studerande gör anhållan om examensbetyg som sista inlämnade examination.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen kan inte tillgodoräknas.
Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare: (Eva Juslin, eva.juslin@novia.fi, Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi, Johanna Wikgren-Roelofs, johanna.wikgren-roelofs@novia.fi)
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förberedelse inför närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2022.
2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.
3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna från Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
01.09.2021 - 01.12.2024
Tajmning
01.09.2021 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Andel virtuell undervisning
5 op
Prestationssätt
Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Pia Liljeroth
- Susanne Davidsson
- Sofia Saloranta
- Eva Juslin
- Johanna Wikgren-Roelofs
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- känner till den egna utbildningens krav och resurser.
- förstår den egna utbildningens koppling till agendan för hållbar utveckling, ansvarsfullhet och kolneutrallitet.
- kan under handledning planera, följa upp och utvärdera egna studier och studiegång.
- kan under studietiden definiera egen kompetens och utvecklingsbehov i växelverkan med utbildningen och arbetslivet.
- känner till grunderna i ett vetenskapligt förhållningssätt och kan söka samt granska vetenskaplig information.
- kan fungera hållbart och ansvarsfullt i professionella sammanhang.
- har ett utvecklingsinriktat, interprofessionellt förankrat och professionellt förhållningssätt.
Innehåll
- studier och resurser för digitala studier
- hållbarhet, ansvarsfullhet och kolneutralitet inom det sociala området
- individuell studieplanering och vägledning
- vetenskapligt arbetssätt
- professionellt förhållningssätt
- professionell utveckling
- hållbarhet och ansvarsfullhet inom det sociala området
Tid och plats
Kursen pågår under hela studietiden.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Läroplan Socionom YH, e-socionom
Moodle: Socionom Åbo - Information
Novias skrivanvisningar https://intra.novia.fi/studier/examensstuderande-yh/examensarbete/skrivanvisningar/
ETENE. Den etiska grunden för social- och hälsovården.
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia rf
Agenda 2030 https://kestavakehitys.fi/sv/agenda20301
Övrigt material meddelas under kursens gång
Undervisningsmetoder
Introduktion till studierna under närstudiedagar (obligatorisk närvaro)
Förberedda handledningssamtal enskilt och i grupp med handledande lärare
Karriärvägledning
Arbete med portfolio
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Den färdiga portfolion inlämnas tre veckor innan studerande gör anhållan om examensbetyg som sista inlämnade examination.
Bedömningskriterier, godkänt/underkänt
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen kan inte tillgodoräknas.
Kursen kan uppdateras under kursens gång.
Handledande lärare: (Eva Juslin, eva.juslin@novia.fi, Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi, Johanna Wikgren-Roelofs, johanna.wikgren-roelofs@novia.fi)
Vitsordsskala
Godkänd/Underkänd
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1. Förberedelse inför närstudiedagarna 1 sp
Studerande utför de uppgifter som finns beskrivna i informationsbrevet som sänts ut i augusti 2020.
2. Karriärvägledning 2 sp
Handledande samtal i professionell tillväxt med handledande lärare. Samtalen hålls individuellt eller i grupp.
3. Digital portfolio 2 sp
Studeranden utgår från kursens lärandemål och bygger fortlöpande upp en portfolio som behandlar den egna professionella tillväxten under hela utbildningstiden. Portfolions första del är en inledning där studerande definierar och reflekterar kring de individuella inlärnings- och utvecklingsbehov utgående från kompetenserna från Socionom YH. Studerande tematiserar innehållet i portfolion. I portfolion ingår också reflektioner kring de handledande samtalen. Portfolion avslutas med en sammanfattande analys av den professionella tillväxten och framtida utvecklingsbehov. Portfolion görs i digitalt format och laddas upp under kursen i Moodle.
Studerande
- har förmåga att beskriva, reflektera kring och sammanfatta den egna professionella tillväxten och kompetensutvecklingen
- följer yrkesområdets etiska principer och kan beakta hållbar utveckling i sin yrkesutövning
Förkunskapskrav
Inga