Interprofessionell social- och hälsovårdPoäng (5 sp)
Kod: SO22SAP3
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 10.09.2024
Tajmning
10.09.2024 - 21.11.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Sofia Saloranta
Lärare
Sofia Saloranta
Grupper
-
USO24D-ÅSocionom (YH), h24, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
Innehåll
- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet
Tid och plats
10.9- 28.11.2024 Henriksgatan och Gripen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur gällande socionomyrket och individuell inlämningsuppgift:
- Raatikainen E. m.fl. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Statsrådets kanslis publikationsserie (2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017
- THL: Personalen inom social- och hälsovården https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik-och-data/statistik-efter-amne/resurserna-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-halso-och-socialvarden
- Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia https://talentia.lukusali.fi/#/reader/93d46e22-da7f-11ec-b195-00155d64030a
- Kompetenser för Socionom (YH).pdf
Finlex:
- Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):
- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016
- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely
- Lagen om välfärdsområden (611/2021)
- Lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021)
- Lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021)
- Lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (615/2021)
+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.
Litteratur i interprofessionellt smågruppsarbete
Studeranden läser valda delar enligt kursansvariges instruktioner av minst en av följande:
- Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Tillgänglig https://www.julkari.fi/handle/10024/141043
- Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö
- Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur
Undervisningsmetoder
Kursen består av två delar, socionomyrket 2,5sp och en individuell inlämnigsuppgift 2,5sp.
Socionomyrket består av föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsträffar, fältbesök, seminarier, konferens och interprofessionellt samarbete tillsammans med sjukskötar- och hälsovårdsstuderande.
Den individuella examinationen görs i form av en skriftlig inlämningsuppgift. I examinationen ingår föreläsningar.
OBS! Undervisningen, smågruppsträffarna, fältbesöken och seminarierna har obligatorisk närvaro och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Fältbesök och gästföreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Socionomyrket 2,5sp (obligatorisk närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhandsuppgifter i smågruppsarbete, seminarier), examination 29.10.2024. Smågrupperna får kort skriftlig feedback i Moodle eller per e-post.
Individuell inlämningsuppgift 2,5sp (obligatorisk undervisning och självstudier) deadline 14.11.2024. Studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Socionomyrket 2,5sp ( 2,5x27h = 67,5h)
Individuell inlämningsuppgift 2,5sp (2,5x 27h = 67,5h)
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande ska i examinationsuppgifterna tillämpa skrivanvisningar för examensarbete.
Mera info finns på Novias intra och kursens Moodlesida.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlämningsuppgift 2,5sp
- rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- teoretisk sakkunskap
- känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
- förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
- professionellt förhållningssätt
Examinator: Sofia Saloranta
Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk
Socionomyrket 2,5sp
- närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
- inlämnade förhandsuppgifter
Examinator Sofia Saloranta
Vitsord gk/uk
Underkänd (0)
Studerande påvisar inte tillräckliga kompetenser
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 05.09.2023
Tajmning
05.09.2023 - 15.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
- Övriga
- Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Peter Edelsköld
- Sofia Saloranta
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO23D-ÅSocionom (YH), h23, dagstudier, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
Innehåll
- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet
Tid och plats
5.9- 15.12.2023 Henriksgatan och Gripen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Litteratur gällande socionomyrket och individuell inlämningsuppgift:
- Raatikainen E. m.fl. (2020). Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Statsrådets kanslis publikationsserie (2017). Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017
- THL: Personalen inom social- och hälsovården https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik-och-data/statistik-efter-amne/resurserna-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-halso-och-socialvarden
- Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia https://talentia.lukusali.fi/#/reader/93d46e22-da7f-11ec-b195-00155d64030a
- Kompetenser för Socionom (YH).pdf
Finlex:
- Socialvårdslag 1301/2014 + Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):
- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
- Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016
- Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely
- Lagen om välfärdsområden (611/2021)
- Lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021)
- Lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021)
- Lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (615/2021)
+ Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
och övrig litteratur enligt lärarnas instruktioner publiceras på kursens Moodlesida.
Litteratur i interprofessionellt smågruppsarbete
Studeranden läser valda delar enligt kursansvariges instruktioner av minst en av följande:
- Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä. Tillgänglig https://www.julkari.fi/handle/10024/141043
- Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö
- Thylefors, I. (2013) Babels torn. Om tvärprofessionellt teamsamarbete. Stockholm:Natur & Kultur
Undervisningsmetoder
Kursen består av tre delar, socionomyrket 2sp, individuell inlämnigsuppgift 2sp och interprofessionellt smågruppsarbete 1sp
Socionomyrket består av föreläsningar, förhandsuppgifter, smågruppsträffar, fältbesök och seminarier.
Den individuella examinationen görs i form av en skriftlig inlämningsuppgift. I examinationen ingår föreläsningar.
Det interprofessionella smågruppsarbetet görs tillsammans med hälsovårds- och sjukskötarstuderanden. Studeranden deltar i den interprofessionella konferansen den 4.10 och gör utgående från den och litteratur en förhandsuppgift. Denna förhandsuppgift ligger som grund för smågruppsarbetet. Smågruppsarbetet förverkligas vk. 46-48.
OBS! Undervisningen, smågruppsträffarna, fältbesöken och seminarierna har obligatorisk närvaro och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Fältbesök och gästföreläsningar
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlämningsuppgift 2sp (obligatorisk undervisning och självstudier) deadline v. 44. Studeranden får kort skriftlig feedback på Moodle.
Socionomyrket 2sp (obligatorisk närvaro i undervisning och smågruppsarbete, inlämning av förhandsuppgifter i smågruppsarbete, seminarier) examination v. 42 Smågrupperna får kort skriftlig feedback i Moodle eller per e-post.
Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (obligatorisk närvaro i undervisning) förhandsuppgift och konferans v. 40, smågruppsarbeten förverkligas v. 37-41 Studeranden får kort muntlig feedback när smågruppsarbetet framförs.
Studerandes tidsanvändning och belastning
Individuell inlämningsuppgift 2sp (2x 27h = 54h, föreläsning & handledning 6h, självstudier 48h)
Socionomyrket 2sp ( 2x27h = 54h, smågruppsträffar 12h, föreläsningar 7h, fältbesök 8h, seminarier 4h, självstudier 23h)
Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp (27h, seminarier, konferens och självstudier)
Tilläggsuppgifter för studerande
Studerande ska i examinationsuppgifterna tillämpa skrivanvisningar för examensarbete.
Mera info finns på Novias intra och kursens Moodlesida.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Individuell inlämningsuppgift 2sp
- rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- teoretisk sakkunskap
- känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
- förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
- professionellt förhållningssätt
Vitsord: 0
Studerande påvisar inte tillräckliga kompetenser
Vitsord: 1
• Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Vitsord: 2
Studerande påvisar en ytligt kompetens och grundläggande förståelse för ämnet och det egna kritiska tänkandet syns begränsad utsträckning
Vitsord 3
• Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen
• Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Vitsord 4:
•Studerande påvisar en kompetens som står i relation till litteraturen och kan analysera det på en djupare nivå.
•Studerande reflekterar och motivera egna synpunkter.
Vitsord 5
• Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Examinator: Sofia Saloranta
Vitsord enligt skala 0-5, vid validering gk/uk
Socionomyrket 2sp
- närvaro i undervisning, fältbesök, smågruppsarbeten och seminarier
- inlämnade förhandsuppgifter
Examinator Sofia Saloranta
Vitsord gk/uk
Interprofessionellt smågruppsarbete 1sp
- närvaro i föreläsningar
- deltagande i seminarier
Examinator Sofia Saloranta
Vitsord gk/uk
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
15.06.2023 - 02.09.2023
Tajmning
02.09.2023 - 20.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
- Övriga
- Åbo, Henriksgatan 7
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Sofia Saloranta
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO23F-ÅSocionom (YH), h23, flerform, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om det egna yrkesområdet och dess grundbegrepp.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens uppbyggnad, servicesystem, organisering och framtidsvisioner.
- har kunskaper i social- och hälsovårdens lagstiftning.
- har grundläggande färdigheter i interprofessionellt arbete.
- ser social- och hälsovården som en grundläggande rättighet för att främja jämlik hälsa och välfärd.
Innehåll
- det sociala området
- socionomyrket
- förvaltningsstrukturer och servicesystem
- socialrättens grunder
- allmänna lagar inom social- och hälsovården
- interprofessionellt arbete
- social- och hälsovårdens relation till hållbar utveckling och ansvarsfullhet
Tid och plats
2.9- 20.12.2023 Gripen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Obligatorisk litteratur, välj en av följande böcker:
- Mönkkönen, K. m.fl 2019. Moniammatillinen yhteistyö
- Helminen m.fl (toim.) 2017. Moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Thylefors 2013. Babels torn om tvärprofessionellt teamsamarbete
(även annan litteratur kan vara möjlig, men bör godkännas av examinator på förhand)
Tryckta källor:
Tuori, K & Kotkas,T 2016. Sosiaalioikeus.
Arajärvi, P. 2011. Johdatus sosiaalioikeuteen. Talentum.
Nykänen E, Kalliomaa-Puha L, Mattila Y. 2017 Sosiaaliset oikeudet - näkökulmia perustaan ja toteutumiseen. THL
Tillgänligt på nätet:
Statsrådets kanslis publikationsserie 2017. Svenskt lagspråk i Finland Slaf Ruotsinkielinen lakikieli. https://vnk.fi/documents/10616/3457865/Svenskt+lagspr%C3%A5k+i+Finland+2017
Kalliomaa-Puha, L; Kotkas, T; Rajavaara, M; toim. Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Osoitteessa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/45435
Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä” (THL:s publikation och gratis på nätet): https://www.julkari.fi/handle/10024/141043 (främst kap. 2 och 6)
Kangasniemi m.fl. 2019 Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus https://www.researchgate.net/publication/330760524_Optimoitu_sote-ammattilaisten_koulutus-_ja_osaamisuudistus
STM: Social- och hälsovårdstjänster
Processhandbok för lagberedning. http://lainvalmistelu.finlex.fi/sv/aloite/#esittely
Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33. Helsingfors, 2011
Kärnkompetens i kyrkans andliga arbete 2010 (2010). Kyrkostyrelsen (Nätpublikation)
Helminen, Jari (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa-
Lagen om yrkesutbildade personer inom socialvården. 1.3.2016
Landgrén, Saara & Pesonen, Tiia (2017) Vastavalmistuneiden urapolut 2017. Vuosina 2015-2016 valmistuneiden Talentian jäsenten sijoittuminen työelämään. Talentia
Personalen inom social- och hälsovården https://thl.fi/sv/web/thlfi-sv/statistik/statistik-efter-amne/personalen-inom-social-halso-och-sjukvarden/personalen-inom-social-och-halsovarden
SOAMK 2016: Kärnkompetenser för Socionom YH.
Länk till Talentias publikationer: https://talentia.e-julkaisu.com/julkaisut/
Talentia-lehti, Sosiaalialan edunvalvonta- ja ammattilehti, www.talentia-lehti.fi
Työelämään! Opas työuraa sosiaalialalla aloittaville (2017). Talentia
Vardagen, värden, livet, etiken. Etiska regler för yrkesmänniskor inom socialbranschen.
Isoherranen, Kaarina (2012) Uhka vai mahdollisuus - moniammatillista yhteistyötä kehittämässä. Helsingin yliopisto, Sosiaalitieteiden laitoksen julkaisuja 2012:18
Juslin, E, Liljeroth, P & Vaartio-Rajalin, H. (2013) Resursförstärkande mångprofessionell yrkespraxis; social- och hälsovårdsutbildning i utveckling. YH Novia. SERIE R: rapporter, 3/2013. http://www.novia.fi/assets/filer/Publikationer/Serie-R-rapporter/Resursfrstrkande-yrkespraxis-3.2013.pdf
Quinney, Anne & Hafford-Letchfiled, Trish (2012) Interprofessional Social Work: Effective Collaborative Approaches. SAGE Publications.
Crawford, Karin (2012) Interprofessional Collaboration in Social Work Practice. SAGE Publications
Finlex:
- Socialvårdslag 1301/2014
- Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
- Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
- Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992
- Tillämpningsguide för socialvårdslagen (SHM, publikationer 2017:8):
- Svenskt lagspråk i Finland (Statsrådets kanslis publikationsserie 1/2017)
- Lagen om välfärdsområden (611/2021)
- Lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021)
- Lagen om indelningen i välfärdsområden och landskap (614/2021)
- Lagen om ordnande av social- och hälsovården och räddningsväsendet i Nyland (615/2021)
Samt andra publikationer från offentliga sektorn och andra relevanta lagar inom social- och hälsovården
Undervisningsmetoder
Närstudier, självstudier, grupparbete
Praktik- och arbetslivssamarbete
Fältbesök till arbetslivet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgift 1 inlämnas senast 3.10.2023, förhandsuppgift 2 inlämnas senast 7.12.2023
2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 14.11.2023
3 Parrapport inlämnas senast 14.12.2023
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 1,5 sp
2 Individuell inlämningsuppgift 1,5 sp
3 Parrapport 2 sp
Studerandes tidsanvändning och belastning
Närstudier 15 h
Självstudier 120 h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
1 Individuell inlämningsuppgift 1,5 sp (bed 0-5)
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta relevant teori
- Förmåga till reflektion och analys
- Tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- Professionellt förhållningssätt
2 Obligatorisk närvaro, förhandsuppgift 1 och förhandsuppgift 2, 1,5 sp
- aktivt deltagande
- förhandsuppgifter följer givna instruktioner
- professionellt förhållningssätt
3 Parrapport 2 sp (bed. 0-5)
- rapporten följer givna instruktioner och Novias skrivanvisningar för vetenskapligt skrivande
- teoretisk sakkunskap
- känner till och kan hänvisa till relevant lagstiftning
- förmåga att reflektera kring eget lärande och nya insikter
- professionellt förhållningssätt
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för uppgifterna 1 och 3 som inlämnats inom utsatt tid
Bedömningskriterierna gäller uppgift 1 och 3
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och uppgiften består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter
Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val.
Förkunskapskrav
Inga