Hoppa till innehåll

Yrkesetik och professionell interaktionPoäng (3 sp)

Kod: SO22SAP4

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 07.11.2025

Tajmning

07.11.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
  • Tommy Björklund
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO25F-Å
    Socionom (YH), h25, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

Åbo och distans 7.11 - 31.12.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Uppdateras fram till kursstart.

Undervisningsmetoder

Distansstudier och workshops

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlärningsportfolio, deadline 15.12.2025 eller 31.12.2025 och närstudierna 7.11.2025, 11.12 och 12.12.2025
Bedömning och kort skriftlig feedback för den individuella inlärningsportfolion ges på kursens Moodlesida.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlärningsportfolio + närvaro (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 75 h
Närstudier 6 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Närmare instruktioner om kursens uppgifter och material finns på kursens Moodlesida. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys

Underkänd (0)

Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2025 - 18.09.2025

Tajmning

18.09.2025 - 16.11.2025

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Åbo Socionom
  • Tommy Björklund
Lärare

Tommy Björklund

Grupper
  • USO25D-Å
    Socionom (YH), h25, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

9.10 kl. 13 – 16 Start (lärarna med)

10.10 kl. 10 – 11.30 Övningar (lärarna med)

16.10 kl. 13 – 16 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

17.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

23.10 kl. 13 – 16stödföreläsningar + grupparbete (lärarna med)

24.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

30.10 kl. 13 – 16 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

31.10 kl. 9 – 11.30 Tid för grupparbete, inget utrymme behövs (lärarna inte med)

6.11. kl. 13 – 15 Slutseminarium (lärarna med)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. 2013. Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, O. H. 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. 2020. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift 1sp (bed. 0-5)
- Studerande läser Talentias publikation; Vardagen, värderingar och etiken samt materialet från närstudietillfällena
- Studerande intervjua muntligt en yrkesverksam person inom det sociala området
- Därefter skriver studerande en reflekterande text kring intervjusvaren utgående från materialet
- Uppgiften ska vara 4-6 A4 sidor text och skrivs enligt Novias skrivanvisningar.
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- individuell skriftlig feedback publiceras på Moodle i samband med bedömning


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
- Studerande gör flera gruppuppgifter i blandade grupper med studerande från Åbo yrkeshögskola. i grupperna kommer det att ingå både vård och socionomstuderande.

Uppgift 1 och 2 öppnas 9.10 kl. 8 och inlämnas 17.10.2025 senast kl. 20
Uppgift 3 och 4 öppnas 17.10 kl. 8 och inlämnas 31.10.2025 senast kl. 20
Formen och temat för gruppernas seminarieframförande publiceras 31.10.2025 kl. 8och uppgiften ska vara klar att framföras den 06.11.2025

Kursen är reviderad utgående från studerandes svar i tidigare kursutvärderingar.

Studerandes beräknade arbetsmängd samt hur studerande får feedback på examinationer framgår i kursens förverkligande.

Studerande ska följa Novias skrivanvisningar för examensarbeten då så anges i kursens förverkligande.
- Skriver ett individuellt reflektionsdokument som ska lämnas in på Moodle senast 16.11
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppgifterna, presentationen och reflektionsdokumentet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- De mer detaljerade anvisningarna publiceras på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 18 h
Självstudier ca 45 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
Bedömningskriterierna finns på Moodle

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 16.09.2024

Tajmning

16.09.2024 - 22.11.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Sofia Saloranta
  • Carolina Silin
Lärare

Carolina Silin

Grupper
  • USO24D-Å
    Socionom (YH), h24, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

16.9-22.11.2024 i Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. 2013. Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, O. H. 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. 2020. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift 1sp (bed. 0-5)
- Studerande läser Talentias publikation; Vardagen, värderingar och etiken samt materialet från närstudietillfällena
- Studerande intervjua muntligt en yrkesverksam person inom det sociala området
- Därefter skriver studerande en reflekterande text kring intervjusvaren utgående från materialet
- Uppgiften ska vara 4-6 A4 sidor text och skrivs enligt Novias skrivanvisningar.
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- Anvisningarna för uppgiften finns på Moodle
- individuell skriftlig feedback publiceras på Moodle i samband med bedömning


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
- Studerande gör flera gruppuppgifter i blandade grupper med studerande från Åbo yrkeshögskola. i grupperna kommer det att ingå både vård och socionomstuderande.
- Uppgift 1 och 2 öppnas 3.10 kl. 8 och inlämnas 13.10.2024 senast kl. 20
- Uppgift 3 och 4 öppnas 13.10 kl. 8 och inlämnas 3.11.2024 senast kl. 20
Formen och temat för gruppernas seminarieframförande publiceras 2.11.2024 och uppgiften ska vara klar att framföras den 7.11.2024
- Skriver ett individuellt reflektionsdokument som ska lämnas in på Moodle senast 16.11
- AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i uppgifterna, presentationen och reflektionsdokumentet. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.
- De mer detaljerade anvisningarna publiceras på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 18 h
Självstudier ca 45 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursansvarig, Carolina Silin, carolina.silin@novia.fi

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1, Individuell inlämningsuppgift (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.


Examination 2, Gruppexamination (bed GK/UK)
Bedömningskriterierna finns på Moodle

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 11.09.2023

Tajmning

11.09.2023 - 19.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO23D-Å
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

11.9-19.11.2023 Åbo

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Fler länkar och tips finns på Moodle

Undervisningsmetoder

Självstudier
Föreläsningar och interaktiva övningar
Interprofessionellt grupparbete med seminarier

Praktik- och arbetslivssamarbete

Soteplask samarbetet (smågruppsarbete, skriftlig rapport och framförande) utgör ett interprofessionellt arbete med socionom- och sjukskötarstuderande från YH Novia och studerande från olika utbildningar inom hälsa och välfärd från Turun ammattikorkeakoulu

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell inlärningsportfolio 19.11.2023 (1 sp)
2 Gruppexaminationer i Soteplask inlämningar 13.10.2023 och 3.11.2023 framförande den 9.11.2023 samt individuellt reflektionsdokument (2 sp).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Närstudier 18 h
Grupparbete ca 15 h
Självstudier ca 48 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

1 Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att knyta an teori och praktik
- förmåga till reflektion
Studerande får kort skriftlig feedback i Moodle för den individuella examinationen som inlämnats inom utsatt tid.

2 Gruppexamination (bed GK/UK)
bedömningskriterierna finns på Moodle

Underkänd (0)

Individuell inlärningsportfolio:
- uppgiften når inte kriterierna för vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas vagt och smalt
- Källan refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsportfolio:
- Givna teman behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsportfolio
- Givna teman behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- Berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

15.06.2023 - 01.09.2023

Tajmning

01.09.2023 - 08.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Daniela Sundell
Lärare

Daniela Sundell

Grupper
  • USO23F-Å
    Socionom (YH), h23, flerform, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till de juridiska och etiska grunderna i patient- och klientarbetet.
- har förmåga till professionell interaktion i interprofessionella team.
- omfattar det sociala områdets etiska värdegrund.

Innehåll

- klientens/patientens ställning och rättigheter
- den professionella interaktionens dimensioner
- etiska rekommendationer
- professionellt bemötande

Tid och plats

Åbo och distans 1.9 - 8.12.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Etene 2011; Den etiska grunden för social- och hälsovården. ETENE-publikationer 33;
Talentia; Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området; https://talentia.e-julkaisu.com/2018/etiska-riktlinjer/#page=3
Blennberg, E. (2013). Bemötandes etik. Lund: Studentlitteratur
Kalliola, Tiina, Kurki, Arja, Salmi, Marjaana, Tamminen-Vesterbacka, Tutta 2010. Matkalla ohjaajuuten
Røkenes, Odd Harald 2016. Bära eller brista: kommunikation och relationer i arbetet med människor. Malmö: Gleerups Utbildning AB
Laaksonen H, Laitinen, H & Hiilamo, H (toim.). Sosiaali- ja terveyshuollon järjestelmä. Sanomapro
Raatikainen, E, Rahikka, A, Saarnio, T & Vepsä P. Ammattina Sosionomi. Sanomapro.

Undervisningsmetoder

Distansstudier och workshops

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlärningsportfolio, deadline 31.10.2023 och närstudierna 1.9.2023 och 8.12.2023
Bedömning och kort skriftlig feedback för den individuella inlärningsportfolion ges senast 3 veckor efter inlämning på kursens Moodlesida

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Inlärningsportfolio + närvaro (3 sp) med givna uppgifter/teman. Instruktioner och material hittas på kursens moodlesida

Studerandes tidsanvändning och belastning

Självstudier 75 h
Närstudier 6 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Närmare instruktioner om kursens uppgifter och material finns på kursens Moodlesida. Handledning fås via kursens handledningsforum av kursansvarig i regel på måndagar under tiden då kursen är öppen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Individuell inlärningsportfolio (bed. 0-5)
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- förmåga att följa givna instruktioner
- förmåga att sammanfatta relevant teori och knyta an till praktik
- förmåga till kritisk reflektion och analys

Underkänd (0)

Individuell inlärningsportfolio:
- kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Individuell inlärningsportfolio:
- de givna ämnena behandlas vagt och smalt
- Källorna refereras, utan analys och motiveringar
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Individuell inlärningsportfolio:
- De givna ämnena behandlas
- Källorna tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Den tekniska utformningen är god

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Individuell inlärningsportfolio
- De givna ämnena behandlas uttömmande och mångsidigt
- Källorna analyseras och tillämpas
- Reflektionen är analytisk
- Uppgiften lämnas in i rätt form inom utsatt tid
- berömlig teknisk utformning

Förkunskapskrav

Inga