Hoppa till innehåll

Ledarskap och utvecklingsarbetePoäng (5 sp)

Kod: SO22LED3

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.07.2025 - 01.09.2025

Tajmning

01.09.2025 - 17.10.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Lilian Nordell
  • Sofia Saloranta
  • Tommy Björklund
Lärare

Sofia Saloranta

Grupper
  • UT2526USO-Å
    Inkommande utbytesstuderande, USO Åbo 2024-2025
  • USO22D-Å
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Referenslitteratur:
Northouse, P. G. (2018). Leadership: Theory and Practice (8th ed.) Thousand Oaks. Sage Publications
Yukl, G. (2010). Leadership in Organizations (7th ed.) Boston. Pearson
Kouzes, James M and Barry Z. Posner (2017) The Leadership Challenge. San Francisco
Nikula Susa and Malkki Eva (2023). Leadership promises. Ansumaa oy. Helsinki

E-böcker:
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications

Material på internet:
Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst:
https://tyosuojelu.fi/en/safety-and-health-in-workplace/cooperation/occupational-safety-and-health-personnel/representative
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
https://valvira.fi/en/frontpage
Institutet för hälsa och välfärd
https://thl.fi/en/research-and-development/programmes
Suomi.fi – information och tjänster i livets olika skeden
https://www.suomi.fi/company/developing-the-business/quality-management/guide/quality-development
Megatrender, Sitra
https://www.sitra.fi/en/topics/megatrends/#tools-to-use-1

Undervisningsmetoder

Självstudier, föreläsningar, smågruppsarbete, konferens och individuell inlärningsuppgift utgör de centrala arbetsformerna.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Konferens

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examiation 1: Obligatorisk närvaro vid planering av och deltagande i konferensen (2 sp), Examinatorer Lilian Nordell och Tommy Björklund
Examination 2: Obligatorisk närvaro vid föreläsningarna och smågruppsarbete (2 sp) Examinator Sofia Saloranta
Examination 3: Portfolio (1 sp) deadline 17.10.2025 Examinator Sofia Saloranta

Tilläggsuppgifter för studerande

AI:Resultatet måste skapas utan hjälp av artificiell intelligens. Studenten ska endast använda sin egen kunskap, förståelse och färdigheter. Användning av AI är förbjuden av grundad anledning och kommer att tolkas som fusk.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Bedömningskriterier för examination 1 (GK/UK):
- närvaro vid planering av och deltagande i konferensen

Bedömningskriterier för examination 2 (GK/UK):
- närvaro vid föreläsaningarna och deltagande i smågruppsarbetet

Bedömningskriterier för examination 3 (0-5)
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Studerande får feedback på inlärningsuppgiften inom tre arbetsveckor från kursens slutdatum

Underkänd (0)

- brister i den tekniska utformningen
- kurslitteraturen används inte
- koppling mellan teori och praktisk tillämpning saknas
- inlärningsresultat saknas
- reflektioner saknas
- brister i det professionella förhållningssättet och självstyrdheten
- uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- nöjaktig teknisk utformning
- kurslitteraturen används ytligt
- ytlig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- otydligt framställda inlärningsresultat
- ytliga reflektioner
- nöjaktigt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- god teknisk utformning
- kurslitteraturen används mångsidigt
- god koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- goda reflektioner
- gott professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- berömlig teknisk utformning
- kurslitteraturen används uttömmande och mångsidigt
- mångsidig koppling mellan teori och praktisk tillämpning
- berömligt framställda inlärningsresultat
- vetenskaplig och analytisk reflektion
- berömligt professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Förkunskapskrav

Inga