Socialhandledning med grupperPoäng (3 sp)
Kod: SOV22UVR103
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn
Studieperiodens (kursens) innehåll
-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
15.06.2024 - 27.10.2024
Tajmning
21.10.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Viktor Matintupa
Lärare
Viktor Matintupa
Grupper
-
USO23D-VSocionom (YH), h23, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn
Innehåll
-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper
Tid och plats
21.10.2024 12.30 - 14.00 Hela gruppen - Kursintroduktion
30.10.2024 13.00 - 15.30 Grupp A
31.10.2024 13.00 - 15.30 Grupp B
19.11.2024 12.00 - 14.00 Grupp A
20.11.2024 12.00 - 14.00 Grupp B
25.11.2024 09.00 - 12.30 Grupp A
28.11.2024 09.00 - 12.30 Grupp B
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete och övningar i samarbete med Efö
Presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med EFÖ
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Portfolio, deadline 1.12.2024
Studerandes tidsanvändning och belastning
Enligt tidtabell för examinationer
Periodisering av innehållet
Enligt tidtabell för examinationer
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
Underkänd (0)
Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 29.10.2023
Tajmning
30.10.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Carita Blomström
Lärare
Carita Blomström
Grupper
-
ÖH22REGSMPED-VÖppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp
Lärandemål
Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn
Innehåll
-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper
Tid och plats
Allegro enligt schema.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Helminen, J. (2020). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä (1. painos.). Edita
Folkhälsans Park material https://www.folkhalsan.fi/globalassets/kunskap/utbildning/park/park_att-vaxa-tillsammans.pdf
Övrigt studiematerial enligt anvisningar i Moodle.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar och praktiska övningar.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Folkhälsan
Tilläggsuppgifter för studerande
Närvaro under PARK- dagarna obligatoriska för att få Folkhälsans intyg över genomgången kurs.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Underkänd (0)
Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 29.10.2023
Tajmning
30.10.2023 - 05.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Jessica Emaus
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
SO22BSO22B
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
-
SO22ASO22A
Lärandemål
Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn
Innehåll
-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper
Tid och plats
enligt schema
Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen 2014
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete
Simulering
Presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
Simuleringsövning tillsammans med vårdutbildningen samt Vamk
Samarbete med föreningspunkten och POHY
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Grupp presentation (Sosiaaliohjaus (Helminen) och föreningsverksamhet) vecka 47
Deltagande i simulering vecka 48
Deltagande vid case studier vecka 49
Inlämning av litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation vecka 50-51
Studerandes tidsanvändning och belastning
Enligt tidtabell för examinationer
Periodisering av innehållet
Enligt tidtabell för examinationer
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
- deltagande i gruppens sammafattning av kapitel ur Sosiaaliohjaus
- närvaro och deltagande vid simulering
- godkänd litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation
Underkänd (0)
Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav
Anmälningstid
15.06.2023 - 10.09.2023
Tajmning
15.09.2023 - 30.11.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Jessica Emaus
- Johanna Sigfrids
Lärare
Johanna Sigfrids
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn
Innehåll
-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper
Tid och plats
enligt schema
Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen 2014
Undervisningsmetoder
Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete
Gästföreläsning/studiebesök
Presentation
Praktik- och arbetslivssamarbete
Samarbete med tredje sektorn kring föreningsverksamhet
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Obligatorisk närvaro vid schemalagd undervising 15 h (deltagande i presentation, gruppdiskussioner, case, övningar)
Delexamination 1: Grupp presentation socialhandledning vid närstudietillfälle 14.10
Delexamination 2: Socialhandledingsprocessen MindMap 21.10
Delexamination 3: Litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation 18.11
Studerandes tidsanvändning och belastning
Enligt tidtabell för examinationer
Periodisering av innehållet
Enligt tidtabell för examinationer
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
- deltagande i gruppens presentation av socialhandledning
- godkänd inlämning på socialhandledningsprocessen
- godkänd litteraturstudie
Underkänd (0)
Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,
Förkunskapskrav
Inga förkunskapskrav