Hoppa till innehåll

Socialhandledning med grupperPoäng (3 sp)

Kod: SOV22UVR103

Poäng

3 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn

Studieperiodens (kursens) innehåll

-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Bedömningskriterier, tillräcklig (1)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Anmälningstid

15.06.2024 - 27.10.2024

Tajmning

21.10.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Viktor Matintupa
Lärare

Viktor Matintupa

Grupper
  • USO23D-V
    Socionom (YH), h23, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn

Innehåll

-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper

Tid och plats

21.10.2024 12.30 - 14.00 Hela gruppen - Kursintroduktion
30.10.2024 13.00 - 15.30 Grupp A
31.10.2024 13.00 - 15.30 Grupp B
19.11.2024 12.00 - 14.00 Grupp A
20.11.2024 12.00 - 14.00 Grupp B
25.11.2024 09.00 - 12.30 Grupp A
28.11.2024 09.00 - 12.30 Grupp B

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete och övningar i samarbete med Efö
Presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med EFÖ

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Portfolio, deadline 1.12.2024

Studerandes tidsanvändning och belastning

Enligt tidtabell för examinationer

Periodisering av innehållet

Enligt tidtabell för examinationer

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro

Underkänd (0)

Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 29.10.2023

Tajmning

30.10.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Carita Blomström
Lärare

Carita Blomström

Grupper
  • ÖH22REGSMPED-V
    Öppna yh, regionalt till socionom inom småbarnspedagogik, 120sp

Lärandemål

Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn

Innehåll

-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper

Tid och plats

Allegro enligt schema.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Helminen, J. (2020). Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä (1. painos.). Edita
Folkhälsans Park material https://www.folkhalsan.fi/globalassets/kunskap/utbildning/park/park_att-vaxa-tillsammans.pdf

Övrigt studiematerial enligt anvisningar i Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar och praktiska övningar.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Folkhälsan

Tilläggsuppgifter för studerande

Närvaro under PARK- dagarna obligatoriska för att få Folkhälsans intyg över genomgången kurs.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Underkänd (0)

Studerandes förståelse är på en ytterst allmän och ytlig nivå. Underkända inlämningsuppgifter och hemtentamen. Frånvaro/ingen kompensation vid obligatoriska närstudietillfällen. Använder sig inte av Novias skrivanvisningar då de enligt examinationsuppgiften ska användas.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har på ett grundläggande sätt förmått observera och analysera kunskapen och kunnat göra egna tillämpande reflektioner.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har förmått observera och analysera kunskapen och utöver detta visat klarhet över centrala begrepp och definitioner. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse, utöver det vanliga. Kan reflektera kring de olika fenomenen på ett djupgående sätt och kan koppla dem till arbetslivet. Studerande visar engagemang i sin uppgift.

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 29.10.2023

Tajmning

30.10.2023 - 05.12.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Jessica Emaus
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • SO22B
    SO22B
  • USO22D-V
    Socionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
  • SO22A
    SO22A

Lärandemål

Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn

Innehåll

-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper

Tid och plats

enligt schema
Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen 2014

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete
Simulering
Presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

Simuleringsövning tillsammans med vårdutbildningen samt Vamk
Samarbete med föreningspunkten och POHY

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grupp presentation (Sosiaaliohjaus (Helminen) och föreningsverksamhet) vecka 47
Deltagande i simulering vecka 48
Deltagande vid case studier vecka 49
Inlämning av litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation vecka 50-51

Studerandes tidsanvändning och belastning

Enligt tidtabell för examinationer

Periodisering av innehållet

Enligt tidtabell för examinationer

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
- deltagande i gruppens sammafattning av kapitel ur Sosiaaliohjaus
- närvaro och deltagande vid simulering
- godkänd litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation

Underkänd (0)

Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav

Anmälningstid

15.06.2023 - 10.09.2023

Tajmning

15.09.2023 - 30.11.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Jessica Emaus
  • Johanna Sigfrids
Lärare

Johanna Sigfrids

Grupper
  • USO22F-V
    Socionom (YH), h22, flerform, Vasa

Lärandemål

Studerande:
-kan målinriktat med resursförstärkande och
delaktighetsfrämjande metoder planera, utföra och utvärdera gruppverksamhet med målgrupper inom det sociala området
-har beredskap att systematiskt leda och koordinera frivilligverksamhet inom offentliga och tredje sektorn

Innehåll

-kommunikation, delaktighet och reflektion
-gruppmetoder
-grupphandledning
-frivilligverksamhet
-målinriktad verksamhet och aktivitet med grupper

Tid och plats

enligt schema
Obligatorisk närvaro vid undervisningstillfällen

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Aktivitet och relation - mål och medel inom psykosocial rehabilitering Mona Eklund
Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä Jari Helminen
Socialvårdslagen 2014

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Litteraturstudier
Övningar
Smågruppsarbete
Gästföreläsning/studiebesök
Presentation

Praktik- och arbetslivssamarbete

Samarbete med tredje sektorn kring föreningsverksamhet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Obligatorisk närvaro vid schemalagd undervising 15 h (deltagande i presentation, gruppdiskussioner, case, övningar)

Delexamination 1: Grupp presentation socialhandledning vid närstudietillfälle 14.10
Delexamination 2: Socialhandledingsprocessen MindMap 21.10
Delexamination 3: Litteraturstudie på boken Aktivitet och Relation 18.11

Studerandes tidsanvändning och belastning

Enligt tidtabell för examinationer

Periodisering av innehållet

Enligt tidtabell för examinationer

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

För en godkänd prestation
- uppfyllda kvar på närvaro
- deltagande i gruppens presentation av socialhandledning
- godkänd inlämning på socialhandledningsprocessen
- godkänd litteraturstudie

Underkänd (0)

Uppfyller inte krav på godkänd prestation på någon av de under bedömningskriterier nämnda delprestationerna

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande uppvisar en grundläggande om än något allmän förståelse för principerna som främjar socialhandledning med grupper

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande uppvisar en god förståelse att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande uppvisar en synnerligen god förståelse och beredskap att i verksamhet och reflektion tillämpa principerna för socialhandlending med grupper,

Förkunskapskrav

Inga förkunskapskrav