Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)
Kod: SOV22PUF102
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt
Studieperiodens (kursens) innehåll
-utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang
Förkunskapskrav
Forskninsmetodik och projektverksamhet
Bedömningskriterier, tillräcklig (1)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Anmälningstid
02.12.2024 - 31.12.2024
Tajmning
06.01.2025 - 31.05.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Jakobstad, Köpmansgatan 10
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Terese Herrgård-Backlund
- Ralf Lillbacka
Lärare
Ralf Lillbacka
Grupper
-
USO24F-JSocionom (YH), h24, flerformstudier, Jakobstad
Lärandemål
Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt
Innehåll
-utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Ejlertsson, Göran. 2019 eller tidigare. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. Tredje upplagan eller tidigare.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen eller alternativa examinationsformen sker senast i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Forskningsmetodik, (4 sp):
Denna del av kursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftliga examinationsuppgifter, eller övningsuppgifter.
Svenska(1 sp):
Denna del av kursen bedöms GK/U.
Bedömningen viktas enligt deluppgifterna andel av examinationen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng, totalt 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsmetodik, (4 sp):
- Studerande ska genom examination uppvisa kunskap i vetenskaplig metodologi, inklusive att genomföra en enklare statistisk analys.
Svenska (1 sp):
-Den studerande ska genom examination uppvisa kunskap i akademiskt skrivande. För att erhålla ett godkänt betyg måste reglerna för akademiskt skrivande följas i en skriftlig uppgift.
Underkänd (0)
Forskningsmetodik (4 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik, samt kan ej genomföra en enklare form av statistisk analys.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder. Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Forskningsmetodik, allmän del (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Förkunskapskrav
Forskninsmetodik och projektverksamhet
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.10.2024
Tajmning
11.11.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Terese Herrgård-Backlund
- Ralf Lillbacka
Lärare
Ralf Lillbacka
Grupper
-
USO22D-VSocionom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt
Innehåll
-utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Ejlertsson, Göran. 2019 eller tidigare. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. Tredje upplagan eller tidigare.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen eller alternativa examinationsformen sker senast i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Forskningsmetodik, (4 sp):
Denna del av kursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftliga examinationsuppgifter, eller övningsuppgifter.
Svenska(1 sp):
Denna del av kursen bedöms GK/U.
Bedömningen viktas enligt deluppgifterna andel av examinationen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng, totalt 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsmetodik, (4 sp):
- Studerande ska genom examination uppvisa kunskap i vetenskaplig metodologi, inklusive att genomföra en enklare statistisk analys.
Svenska (1 sp)
-Den studerande ska genom examination uppvisa kunskap i akademiskt skrivande. För att erhålla ett godkänt betyg måste reglerna för akademiskt skrivande följas i en skriftlig uppgift.
Underkänd (0)
Forskningsmetodik (4 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik, samt kan ej genomföra en enklare form av statistisk analys.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder. Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Forskningsmetodik, allmän del (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Förkunskapskrav
Forskninsmetodik och projektverksamhet
Anmälningstid
15.06.2024 - 31.08.2024
Tajmning
02.09.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Terese Herrgård-Backlund
- Ralf Lillbacka
Lärare
Ralf Lillbacka
Grupper
-
USO22F-VSocionom (YH), h22, flerform, Vasa
Lärandemål
Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt
Innehåll
-utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang
Tid och plats
Se veckoschema
Studiematerial och rekommenderad litteratur
1. Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur.
2. Kvale, S. (1997) Kvalitativ forskningsintervju. Lund: Studentlitteratur.
3. Ejlertsson, Göran. 2019 eller tidigare. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. Tredje upplagan eller tidigare.
Undervisningsmetoder
Föreläsningar, övningar, litteraturstudier, deltagande i seminarier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Tentamen eller alternativa examinationsformen sker senast i slutet av kursen, med beaktande av studerandes övriga kurser.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Forskningsmetodik, (4 sp):
Denna del av kursen bedöms enligt skalan 1-5 baserad på tentamen eller skriftliga examinationsuppgifter, eller övningsuppgifter.
Svenska(1 sp):
Denna del av kursen bedöms GK/U.
Bedömningen viktas enligt deluppgifterna andel av examinationen.
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h per studiepoäng, totalt 135 h.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen
Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Forskningsmetodik, (4 sp):
- Studerande ska genom examination uppvisa kunskap i vetenskaplig metodologi, inklusive att genomföra en enklare statistisk analys.
Svenska (1 sp):
-Den studerande ska genom examination uppvisa kunskap i akademiskt skrivande. För att erhålla ett godkänt betyg måste reglerna för akademiskt skrivande följas i en skriftlig uppgift.
Underkänd (0)
Forskningsmetodik (4 sp):
- Studerande har bristfällig kunskap om vetenskaplig metodik, samt kan ej genomföra en enklare form av statistisk analys.
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en grundläggande men mycket svag kunskap om vetenskapliga metoder. Det föreligger stora svagheter i studerandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Forskningsmetodik (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en god kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Forskningsmetodik, allmän del (4 sp):
Studerande har i examinationen visat en utmärkt kunskap om vetenskapliga metoder. Studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Förkunskapskrav
Forskninsmetodik och projektverksamhet