Hoppa till innehåll

Barnskydd, ungdomsvård och familjearbetePoäng (5 sp)

Kod: SO21ESAI2

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Lilian Nordell
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.

Innehåll

- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation

Tid och plats

2.1-31.12.2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

UPPGIFT 1

Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Holm Ivarsson, B. 2016. MI - motiverande samtal: Praktisk handbok för socialt arbete.
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.

UPPGIFT 2

Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014

Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu. (Eller tidigare upplaga från 2016)
Räty, T. 2023. Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Edita

Handbok för barnskyddet. Institutet för hälsa och välfärd
Lapset, nuoret ja perheet - Kasvun kumppanit. Institutet för hälsa och välfärd

Skapa förtroende-skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd (2017)

Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Institutet för hälsa och välfärd (2017)

Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu. Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelussa. Institutet för hälsa och välfärd 42/2016.

Bruno, L. & Becevic, Z. (2020) Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Liber: Stockholm

Mer material hittas på Moodle.

Undervisningsmetoder

Självständiga studier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1) Inlämningsuppgift på Moodle (2 sp)
2) Hemtentamen på Moodle (3 sp)

Studerandes tidsanvändning och belastning

2 sp=54h
3 sp=81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1)
- Sakkunskap i barnskyddets metoder
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av metoderna
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt

Examination 2)
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt

Inom tre arbetsveckor efter att båda examinationerna är gjorda ges skriftlig feedback på Moodle.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Lilian Nordell
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.

Innehåll

- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation

Tid och plats

2.1-31.12.2024

Studiematerial och rekommenderad litteratur

UPPGIFT 1

Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Holm Ivarsson, B. 2016. MI - motiverande samtal: Praktisk handbok för socialt arbete.
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.

UPPGIFT 2

Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000, kapitel 3-4

Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu. (Eller tidigare upplaga från 2016)
Räty, T. 2019. Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Edita

Handbok för barnskyddet. Institutet för hälsa och välfärd
Lapset, nuoret ja perheet - Kasvun kumppanit. Institutet för hälsa och välfärd

Skapa förtroende-skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd (2017)

Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Institutet för hälsa och välfärd (2017)

Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu. Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelussa. Institutet för hälsa och välfärd 42/2016.

Bruno, L. & Becevic, Z. (2020) Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Liber: Stockholm

Mer material hittas på Moodle.

Undervisningsmetoder

Självständiga studier

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1) Inlämningsuppgift på Moodle (2 sp)
2) Hemtentamen på Moodle (3 sp)

Studerandes tidsanvändning och belastning

2 sp=54h
3 sp=81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1)
- Sakkunskap i barnskyddets metoder
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av metoderna
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt

Examination 2)
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt

Inom tre arbetsveckor efter att båda examinationerna är gjorda ges skriftlig feedback på Moodle.

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Lilian Nordell
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.

Innehåll

- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation

Tid och plats

2.1-31.12.2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

UPPGIFT 1

Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Holm Ivarsson, B. 2016. MI - motiverande samtal: Praktisk handbok för socialt arbete.
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.

UPPGIFT 2

Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000, kapitel 3-4

Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu.
Räty, T. 2019. Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Edita

Handbok för barnskyddet. Institutet för hälsa och välfärd
Lapset, nuoret ja perheet - Kasvun kumppanit. Institutet för hälsa och välfärd

Skapa förtroende-skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd (2017)

Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Institutet för hälsa och välfärd (2017)

Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu. Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelussa. Institutet för hälsa och välfärd 42/2016.

Kaltoinkohdeltu lapsi-Käsikirja kaltoinkohdellun lapsen kanssa työskenteleville. Tammerfors stad

Bruno, L. & Becevic, Z. (2020) Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Liber: Stockholm

Mer material hittas på Moodle.

Undervisningsmetoder

Kursen görs i sin helhet på Moodle.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

1) Inlämningsuppgift på Moodle (2 sp)
2) Hemtentamen på Moodle (3 sp)

Studerandes tidsanvändning och belastning

2 sp=54h
3 sp=81h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examination 1)
- Sakkunskap i barnskyddets metoder
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av metoderna
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt

Examination 2)
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt

Inom tre arbetsveckor efter att båda examinationerna är gjorda ges skriftlig feedback på Moodle.

Förkunskapskrav

Inga