Barnskydd, ungdomsvård och familjearbetePoäng (5 sp)
Kod: SO21ESAI2
Poäng
5 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.01.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Lilian Nordell
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.
Innehåll
- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation
Tid och plats
2.1-31.12.2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
UPPGIFT 1
Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Holm Ivarsson, B. 2016. MI - motiverande samtal: Praktisk handbok för socialt arbete.
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.
UPPGIFT 2
Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014
Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu. (Eller tidigare upplaga från 2016)
Räty, T. 2023. Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Edita
Handbok för barnskyddet. Institutet för hälsa och välfärd
Lapset, nuoret ja perheet - Kasvun kumppanit. Institutet för hälsa och välfärd
Skapa förtroende-skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd (2017)
Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Institutet för hälsa och välfärd (2017)
Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu. Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelussa. Institutet för hälsa och välfärd 42/2016.
Bruno, L. & Becevic, Z. (2020) Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Liber: Stockholm
Mer material hittas på Moodle.
Undervisningsmetoder
Självständiga studier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1) Inlämningsuppgift på Moodle (2 sp)
2) Hemtentamen på Moodle (3 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
2 sp=54h
3 sp=81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1)
- Sakkunskap i barnskyddets metoder
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av metoderna
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Examination 2)
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Inom tre arbetsveckor efter att båda examinationerna är gjorda ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Lilian Nordell
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.
Innehåll
- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation
Tid och plats
2.1-31.12.2024
Studiematerial och rekommenderad litteratur
UPPGIFT 1
Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Holm Ivarsson, B. 2016. MI - motiverande samtal: Praktisk handbok för socialt arbete.
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.
UPPGIFT 2
Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000, kapitel 3-4
Araneva, M. 2022. Lapsen suojelu. (Eller tidigare upplaga från 2016)
Räty, T. 2019. Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Edita
Handbok för barnskyddet. Institutet för hälsa och välfärd
Lapset, nuoret ja perheet - Kasvun kumppanit. Institutet för hälsa och välfärd
Skapa förtroende-skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd (2017)
Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Institutet för hälsa och välfärd (2017)
Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu. Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelussa. Institutet för hälsa och välfärd 42/2016.
Bruno, L. & Becevic, Z. (2020) Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Liber: Stockholm
Mer material hittas på Moodle.
Undervisningsmetoder
Självständiga studier
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1) Inlämningsuppgift på Moodle (2 sp)
2) Hemtentamen på Moodle (3 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
2 sp=54h
3 sp=81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1)
- Sakkunskap i barnskyddets metoder
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av metoderna
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Examination 2)
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Inom tre arbetsveckor efter att båda examinationerna är gjorda ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
5 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Lilian Nordell
Lärare
Lilian Nordell
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- kan identifiera risker och resurser i utsatta barns, ungas och familjers vardag.
- har kunskaper i barnskyddets juridik och service.
- kan tillämpa resursförstärkande metoder och omfattar ett barncentrerat arbetssätt.
- kan arbeta systemiskt och interprofessionellt inom barnskyddets serviceformer.
Innehåll
- riskperspektivet, familjevåld, barnmisshandel, vanvård, brister i föräldraskap
- det resursförstärkande perspektivet, skyddsfaktorer, resiliens
- barnskyddslagen och klientprocessen
- barnskyddets servicesystem
- systemiskt arbetssätt
- barnskyddets öppna vård och metoder, familjearbete
- familjevården och institutionsvårdens uppbyggnad och metoder
- barnskyddets eftervård
- att möta barnet som klient, barnroller, samtalsmetodik
- föräldrastöd
- dokumentation
Tid och plats
2.1-31.12.2023
Studiematerial och rekommenderad litteratur
UPPGIFT 1
Andergren, L. 2017. Samtal i socialt arbete
eller
Holm Ivarsson, B. 2016. MI - motiverande samtal: Praktisk handbok för socialt arbete.
eller
Nelson-Jones, R. 2005. Grundläggande samtalsmetodik - en handbok för hjälpare
eller
Eide, T. 2011. Kommunikation i praktiken - relationer, samspel och etik i socialt arbete, vård och omsorg.
UPPGIFT 2
Barnskyddslag 417/2007
Socialvårdslag 1301/2014
Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000, kapitel 3-4
Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu.
Räty, T. 2019. Lastensuojelulaki - Käytäntö ja soveltaminen. Edita
Handbok för barnskyddet. Institutet för hälsa och välfärd
Lapset, nuoret ja perheet - Kasvun kumppanit. Institutet för hälsa och välfärd
Skapa förtroende-skydda barnet. Institutet för hälsa och välfärd (2017)
Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Institutet för hälsa och välfärd (2017)
Ihmissuhteita rakentava ja ylläpitävä lastensuojelu. Hackneyn malli ja systeeminen käytäntö lastensuojelussa. Institutet för hälsa och välfärd 42/2016.
Kaltoinkohdeltu lapsi-Käsikirja kaltoinkohdellun lapsen kanssa työskenteleville. Tammerfors stad
Bruno, L. & Becevic, Z. (2020) Barn & unga i utsatta livssituationer - perspektiv från forskning och praktik. Liber: Stockholm
Mer material hittas på Moodle.
Undervisningsmetoder
Kursen görs i sin helhet på Moodle.
Förverkligandets alternativa prestationssätt
1) Inlämningsuppgift på Moodle (2 sp)
2) Hemtentamen på Moodle (3 sp)
Studerandes tidsanvändning och belastning
2 sp=54h
3 sp=81h
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1)
- Sakkunskap i barnskyddets metoder
- Förmåga att reflektera kring tillämpningen av metoderna
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Examination 2)
- Kännedom om juridik och serviceformer
- Barn- och familjecentrerat angreppssätt
- Vetenskaplig förankring
- Tillämpning av ett professionellt förhållningssätt
Inom tre arbetsveckor efter att båda examinationerna är gjorda ges skriftlig feedback på Moodle.
Förkunskapskrav
Inga