Hoppa till innehåll

Forsknings- och utvecklingsmetodikPoäng (5 sp)

Kod: SO21ESAII1

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Pia Liljeroth
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.

Innehåll

- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

2.1-31.12.2025
Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Valfria kursböcker i forskningsmetodik. Nedan finns förslag på litteratur:

Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: A practical guide (Fourth edition.). Open University Press.
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to Research. McGraw-Hill/Open University Press. (e-book)
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3). Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur.
Eriksson, L. T. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera (10. uppl.). Liber.
Gerrish, K. & Lathlean, J. (2015). Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-book)
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1). Studentlitteratur.
Jacobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
May, T. (2011). Social research: issues, methods and process. McGraw-Hill Education (e-book)
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4). Liber AB.
Patel, R. & Davidson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 upplagan, eller tidigare). Studentlitteratur.

OCH
Glasberg, A-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2023). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Opublicerad källa (på Moodle).
TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier.
Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design (Quiz 1)
Modul 2: Etik och dataskydd (Quiz 2)
Modul 3: Tillförlitlighet (granskning av artikel) (Quiz 3)
Modul 4: Datainsamling och dataanalys
Modul 5: Utvecklingsinriktat examensarbete
Modul 6: Artikelanalys

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modulerna 1-3 examineras genom 3 quizar.
Quizarna (3 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 15 % (5 % per quiz) av vitsordet.
Bedömning av quizarna: 6 p = 1, 7 p = 2, 8 p = 3, 9 p = 4, 10 p = 5

Modulerna 4-6 examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig rapport.
Inlämningsuppgifterna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, och ger 60 % (15 % per uppgift) av vitsordet.
Rapporten bedöms enligt skalan 0-5, och ger 25 % av vitsordet.

Bedömningen av inlämningsuppgifterna och den skriftliga rapporten baseras på:
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

Underkänd (0)

- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Quizar: < 6 p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömning av quizarna:
6 p = 1
7 p = 2

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god

Bedömning av quizarna:
8 p = 3
9 p = 4

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk

Bedömning av quizarna:
10 p = 5

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Pia Liljeroth
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.

Innehåll

- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

2.1-31.12.2024
Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Valfria kursböcker i forskningsmetodik. Nedan finns förslag på litteratur:

Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: A practical guide (Fourth edition.). Open University Press.
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to Research. McGraw-Hill/Open University Press. (e-book)
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3). Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur.
Eriksson, L. T. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera (10. uppl.). Liber.
Gerrish, K. & Lathlean, J. (2015). Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-book)
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1). Studentlitteratur.
Jacobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
May, T. (2011). Social research: issues, methods and process. McGraw-Hill Education (e-book)
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4). Liber AB.
Patel, R. & Davidson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 upplagan, eller tidigare). Studentlitteratur.

OCH
Glasberg, A-L., Höglund-Ingo, P., Liljeroth, P. & Silin, C. (2023). Handbok för utvecklingsinriktade examensarbeten. Opublicerad källa (på Moodle).
TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier.
Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design (Quiz 1)
Modul 2: Etik och dataskydd (Quiz 2)
Modul 3: Tillförlitlighet (granskning av artikel) (Quiz 3)
Modul 4: Datainsamling och dataanalys
Modul 5: Utvecklingsinriktat examensarbete
Modul 6: Artikelanalys

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modulerna 1-3 examineras genom 3 quizar.
Quizarna (3 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 15 % (5 % per quiz) av vitsordet.
Bedömning av quizarna: 6 p = 1, 7 p = 2, 8 p = 3, 9 p = 4, 10 p = 5

Modulerna 4-6 examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig rapport.
Inlämningsuppgifterna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, och ger 60 % (15 % per uppgift) av vitsordet.
Rapporten bedöms enligt skalan 0-5, och ger 25 % av vitsordet.

Bedömningen av inlämningsuppgifterna och den skriftliga rapporten baseras på:
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

Underkänd (0)

- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Quizar: < 6 p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömning av quizarna:
6 p = 1
7 p = 2

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god

Bedömning av quizarna:
8 p = 3
9 p = 4

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk

Bedömning av quizarna:
10 p = 5

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Andel virtuell undervisning

5 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Utbildning till socionom
Lärare
  • Ralf Lillbacka
  • Pia Liljeroth
Lärare

Pia Liljeroth

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- känner till utvecklingsarbetets grunder.
- känner till och förstår forskningsmetodiska grundbegrepp och forskningsprocessen.
- känner till och förstår centrala datainsamlings-, analys- och rapporteringsmetoder och kan tillämpa dem inom det egna vetenskaps- och yrkesområdet.
- kan tillämpa och värdera forskningsetik i forsknings- och utvecklingsverksamhet
- kan skriva och argumentera vetenskapligt.

Innehåll

- utvecklingsarbetets och forskningsprocessens delar och betydelse för det egna yrkesområdet
- forskningsmetodiska grundbegrepp
- kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och -analysmetoder
- vetenskaplig rapportering
- forskningsetiska principer
- vetenskapligt skrivande och resonemang

Tid och plats

2.1-31.12.2023
Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Valfri kursbok i forskningsmetodik. Nedan finns förslag på litteratur:

Aveyard, H. (2019). Doing a literature review in health and social care: A practical guide (Fourth edition.). Open University Press.
Bell, J., Waters, S. & Nilsson, B. S. (2016). Introduktion till forskningsmetodik (Femte upplagan.). Studentlitteratur.
Blaxter, L., Hughes, C. & Tight, M. (2010). How to Research. McGraw-Hill/Open University Press. (e-book)
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (Upplaga 3). Liber.
Denscombe, M. (2018). Forskningshandboken – för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Studentlitteratur.
Eriksson, L. T. & Wiedersheim-Paul, F. (2014). Att utreda forska och rapportera (10. uppl.). Liber.
Gerrish, K. & Lathlean, J. (2015). Research process in nursing (Seventh edition.). Wiley Blackwell. (e-book)
Henricson, M. (2012). Vetenskaplig teori och metod: Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Höglund-Nielsen, B. & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård (Upplaga 3:1). Studentlitteratur.
Jacobsen, D.I. (2012). Förståelse, beskrivning och förklaring. Introduktion till samhällsvetenskaplig metod för hälsovård och socialt arbete. Studentlitteratur.
Kristensson, J. (2014). Handbok i uppsatsskrivande och forskningsmetodik för studenter inom hälso- och vårdvetenskap. Natur & Kultur.
May, T. (2011). Social research: issues, methods and process. McGraw-Hill Education (e-book)
Nyquist, H. & Bränberg, K. (2021). Statistikens grunder: Vetenskap, empiriska undersökningar och statistisk analys (Andra upplagan.). Studentlitteratur AB.
Olsson, H. & Sörensen, S. (2021). Forskningsprocessen: Kvalitativa och kvantitativa perspektiv (Upplaga 4). Liber AB.
Patel, R. & Davidson, B. (2020). Forskningsmetodikens grunder: Att planera, genomföra och rapportera en undersökning (5 upplagan, eller tidigare). Studentlitteratur.

OCH

Kostamo, P., Airaksinen T. & Vilkka H. (2022). Kirjoita itsesi asiantuntijaksi - Opas toiminnalliseen opinnäytetyöhön. Art House.

TENK: https://www.tenk.fi/sv

Undervisningsmetoder

Självstudier.
Kursens upplägg och närmare anvisningar finns på Moodle.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursens examinationer görs enligt studerandes studieplan.

Periodisering av innehållet

Modul 1: Forsknings- och utvecklingsprocessen och -design (Quiz 1)
Modul 2: Etik och dataskydd (Quiz 2)
Modul 3: Tillförlitlighet (granskning av artiklar) (Quiz 3a och 3b)
Modul 4: Datainsamling
Modul 5: Dataanalys
Modul 6: Forskningsbaserat utvecklingsarbete (funktionellt arbete)

Tilläggsuppgifter för studerande

Alla skriftliga inlämningar plagiatkontrolleras (Ouriginal)

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Modulerna 1-3 examineras genom 4 quizar.
Quizarna (4 st.) bedöms enligt skalan 0-5, ger 20 % (5 % per quiz) av vitsordet.
Bedömning av quizarna: 6 p = 1, 7 p = 2, 8 p = 3, 9 p = 4, 10 p = 5

Modulerna 4-6 examineras genom inlämningsuppgifter och en skriftlig rapport.
Inlämningsuppgifterna bedöms enligt skalan gk/uk, och ger 30 % av vitsordet.
Rapporten bedöms enligt skalan 0-5, och ger 50 % av vitsordet.

Bedömningen av den skriftliga rapporten baseras på:
- Förmåga att kunna analysera och sammanfatta relevant data
- Förmåga att besvara alla delar i uppgiften
- Användning av vetenskapliga källor
- Användning av Novias skrivanvisningar

För godkänt kursvitsord bör alla deluppgifter vara godkända

Underkänd (0)

- Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte
- Texten är fragmentarisk
- Vetenskapliga källor används inte eller i lite grad
- Reflektioner framförs inte
- Den tekniska utformningen brister
- Uppgiften innehåller inte alla krävda delar

Quizar: < 6 p

Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators anvisningar.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- Frågorna besvaras vagt och smalt
- Källor refereras men kopplas inte
- Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning
- Kopplingen mellan uppgiftens olika delar är bristfällig
- Den tekniska utformningen är nöjaktig

Bedömning av quizarna:
6 p = 1
7 p = 2

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- Frågorna besvaras
- Källor tillämpas
- Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns
- Goda kopplingar och motiveringar mellan uppgiftens olika delar
- Den tekniska utformningen är god

Bedömning av quizarna:
8 p = 3
9 p = 4

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt
- Källor analyseras och tillämpas
- Motiveringar till olika val i processen är uttömmande och arbetets alla delar är kongruenta
- Reflektionen är vetenskapligt analytisk

Bedömning av quizarna:
10 p = 5

Förkunskapskrav

Inga