Arbetslivsfärdigheter och medarbetarskapPoäng (3 sp)
Kod: SO21ELED2
Poäng
3 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande:
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet.
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier.
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa.
Studieperiodens (kursens) innehåll
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetsgemenskap
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
- teamarbete
- metoder som stöder samverkan
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2024 - 29.12.2025
Tajmning
01.02.2025 - 31.12.2025
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
- Tommy Björklund
Lärare
Tommy Björklund
Grupper
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet.
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier.
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa.
Innehåll
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetsgemenskap
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
- teamarbete
- metoder som stöder samverkan
Tid och plats
Kursen kan avläggas under tiden 1.2-31.12.2025.
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till inlämningen. Sammanfattad feedback fås efter examination 3 via mejl.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap.
Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och
Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentllitteratur. (ss. 31-43)
Larsson, G, Zander, A, Lönngren, M, Malmqvist Johansson, M. 2022. Utvecklande medarbetarskap.
Lund. Studentlitteratur. (ss.17-23, 31-40)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslut, problem och
konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur.
SOAMK. 2023. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L.2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranchen
Tufvesson, A.2022. Aktivt medarbetarskap. Stockholm.Liber
.
Nätsidor: (läkarna till sidorna finns på kursens moodlesida).
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd
Arbetshälsoinstitutet
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Övergripande modell för arbetshälsa
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet
Suomen työnohjaajat ry - Arbetshandledning
Talentia: Info om arbetslivet
Talentia. Työolobarometri 2024
Työn imu-testi
samt övrigt material på moodle.
Undervisningsmetoder
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i tre delar.
Handledning fås via handlednigsforumet på Moodle.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Diskussion med yrkesverksamma och alumner inom det sociala området.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1: Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
Examinationen ska du ha ett tydligt fokus på medarbetarens skyldigheter och rättigheter. Examinationen ska inte fokusera på ledarens motsvarande roll. Ledarens perspektiv behandlas i kursen Ledarskap och utvecklingsarbete 5 sp. Kurslitteraturen finns på moodle och ska användas för att behandla de givna teman i examinationen. Observera att professionsrelaterad intressebevakning innebär facklig intressebevakning (Se t ex Talentia).
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet och personliga
diskussioner (fråga 2.4)
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
Läs sedan materialet Medarbetarskapets mjuka sidor (se Mappen kursmaterial 2025). Fyll därefter i Medarbetarformuläret som finns i Mappen kursmaterial 2025. Reflektera kring hur du på basen av uppgiften uppfattar dig själv som medarbetare. Inkludera dina reflektioner i 2.3.
2.4 Hur ser andra på dig som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
För uppgiften ska du diskutera med minst två nuvarande eller tidigare kolleger från arbetslivet eller praktiken.
2.5 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.6 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Gå också igenom materialet som fnns på sidan Övergripande modell för arbetshälsa som finns länkat i Mappen kursmaterial 2024. Fyll sedan i "Työn imu testet" där du kan testa på att bedöma din egen arbetshälsa (Se länk i Mappen kursmaterial 2025) och gör testet i relation till en praktik-, eller arbetsplats där du jobbat mycket. Skriv en kort sammanfattande analys utgående från ditt test. Tänk kritiskt. Vad kan testet ge för associationer? Hur ser du på ditt eget testresultat-ger det dig några insikter? Inkludera i punkt 2.6.
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp)
Gör en muntlig presentation i form av en rekryteringsvideo. Presentera dig som en arbetssökande där det framgår dina kompetenser och information om dig som medarbetare. Examination 1 och 2 bör vara avlagda innan Medarbetarprofilen lämnas in. I kommentarsfältet vid inlämning skriver studerande in sin självutvärdering för hela kursen samt förslag till vitsord.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Tommy Björklund
Meddelas senare.
Ifall kursen behöver avläggas under januari 2025 kontaktas utbildningsledare Sofia Saloranta.
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i
examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av
språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1: Arbetslivet (1 sp)
Bedömningsområden
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5.
Examinator: Tommy Björklund
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp)
Bedömningsområden
- förankring i kursmaterial
- proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- förmåga till kritisk självreflektion
- professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5.
Examinator: Tommy Björklund
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp)
Bedömningsområden:
- förmåga att presentera sig själv som en professionell medarbetare inom det sociala området
- förmåga till utvecklingsinriktad självutvärdering
Bedömning 0-5.
Examinator: Tommy Björklund
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2023 - 01.12.2024
Tajmning
01.01.2024 - 31.12.2024
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Susanne Davidsson
Lärare
Susanne Davidsson
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
-
USO24FE-ÅSocionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet.
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier.
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa.
Innehåll
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetsgemenskap
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
- teamarbete
- metoder som stöder samverkan
Tid och plats
Kursen kan avläggas under tiden 2.1-31.12.2024.
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till den sista uppgiften.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarksapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Jordan, T. 2013. Konfliktlösningens ABC. version 2. Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap. Göteborgs universitet.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentllitteratur. (ss. 31-43)
Larsson, G, Zander, A, Lönngren, M, Malmqvist Johansson, M. 2022. Utvecklande medarbetarskap. Lund. Studentlitteratur. (ss.17-23,31-40)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslt, probllem och konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur
SOAMK. 2023. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranchen
Tufvesson, A.2022. Aktivt medarbetarskap. Stockholm.Liber
Nätsidor: (läkarna till sidorna finns på mursens moodlesida).
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd
Arbetshälsoinstitutet
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Övergripande modell för arbetshälsa
Hyvinvoiva hoiva. Välmående omsorg. Medarbetaren som främjare av det egna välbefinnandet
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet
Suomen työnohjaajat ry - Arbetshandledning
Talentia: Info om arbetslivet
Työn imu-testi
samt övrigt material på moodle.
Undervisningsmetoder
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i tre delar.
Praktik- och arbetslivssamarbete
Diskussion med yrkesverksamma inom det sociala området.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1: Arbetslivet (1 sp)
Sammanfatta kursmaterialet utgående från (ett medarbetarperspektiv ) följande kursinnehåll :
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning (arbetsmetod som främjar yrkesmässigt lärande och som främjar organisationens verksamhet)
- professionsrelaterad intressebevakning (Facklig intressebevakning Se t ex Talentia)
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp)
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet och personliga diskussioner (fråga 2.4)
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
Läs sedan materialet Medarbetarskapets mjuka sidor (se Mappen kursmaterial 2024). Fyll därefter i Medarbetarformuläret som finns i Mappen kursmaterial 2024. Reflektera kring hur du på basen av uppgiften uppfattar dig själv som medarbetare. Inkludera dina reflektioner i 2.3.
2.4 Hur ser andra på dig som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden? För uppgiften ska du diskutera med minst två nuvarande eller tidigare kolleger från arbetslivet eller praktiken.
2.5 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.6 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Gå också igenom materialet som fnns på sidan Övergripande modell för arbetshälsa som finns länkat i Mappen kursmaterial 2024. Fyll sedan i "työn imu testet" där du kan testa på att bedöma din egen arbetshälsa (Se länk i Mappen kursmaterial 2024) och gör testet i relation till en praktikplats eller arbetsplats där du jobbat mycket. Skriv en kort sammanfattande analys utgående från ditt test. Tänk kritiskt. Vad kan testet ge för associationer? Hur ser du på ditt eget testresultat-ger det dig några insikter? Inkludera i punkt 2.6.
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp)
Gör en muntlig presentation i form av en rekryteringsvideo. Presentera dig som en arbetssökande där det framgår dina kompetenser och dig som medarbetare.
Examination 1 och 2 bör vara avlagda innan Medarbetarprofilen lämnas in. I kommentarsfältet vid inlämning skriver studerande in sin självutvärdering för hela kursen samt förslag till vitsord.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursansvarig: Susanne Davidsson, susanne.davidsson@novia.fi
AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt. Studerande anger i text i slutet på examinationen hur och var AI använts.
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Examination 1: Arbetslivet (1 sp)
Bedömningsområden
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5.
Examinator: Susanne Davidsson
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp)
Bedömningsområden
- förankring i kursmaterial
- proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- förmåga till kritisk självreflektion
- professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5.
Examinator: Susanne Davidsson
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp)
Bedömningsområden:
- förmåga att presentera sig själv som en professionell medarbetare inom det sociala området
- förmåga till utvecklingsinriktad självutvärdering
Bedömning 0-5.
Examinator: Susanne Davidsson
Förkunskapskrav
Inga
Anmälningstid
02.12.2022 - 15.12.2023
Tajmning
01.01.2023 - 31.12.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till socionom
Lärare
- Janina Dahla
Lärare
Janina Dahla
Grupper
-
USO21FE-ÅSocionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
-
USO22FE-ÅSocionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
-
USO23FE-ÅSocionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
Lärandemål
Studerande:
- har kännedom om medarbetarens rättigheter och skyldigheter i arbetssamfundet.
- kan följa och verka för organisationens mål och strategier.
- har färdigheter i professionell interaktion och kan aktivt verka för egen och arbetssamfundets arbetshälsa.
Innehåll
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetsgemenskap
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
- teamarbete
- metoder som stöder samverkan
Tid och plats
Kursen kan avläggas under tiden 1.1-31.12.23
Studerande får feedback på uppgifterna i anslutning till den sista uppgiften.
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Angelöw, B. 2017. Ledarskpashandboken. Att utveckla och stärka ledarksapet. Kapitel 4: Medarbetarskapet (ss.36-53). Kapitel 5: Arbetsgruppen (ss. 44-53). Lund. Studentlitteratur.
Kilmar K. 2017, Att utveckla medarskapet i organisationer. Ingår i Ahl, H, Bergmo-Prvulovic, I och Kilhammar, K (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentllitteratur. (ss. 31-43)
Nilsson, B. 2009. Samspel i grupp. Kapitel 10: Att arbeta i grupp - samarbete, beslt, probllem och konflikt (ss. 145-169). Lund. Studentlitteratur
SOAMK. 2016. Kompetenser för Socionom YH.
Svedberg L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Kapitel 18: Arbetsgruppens identitet. (ss. 169-191). Lund. Studentlitteratur.
Talentia: Eden för yrkespersoner inom socialbranchen
Nätsidor:
Social- och hälsovårdsministeriet: Arbetslivet https://stm.fi/sv/arbetslivet
Arbetarskyddsförvaltningen: Arbetarskydd https://www.tyosuojelu.fi/web/sv/forsta-sidan
Arbetshälsoinstitutet https://www.ttl.fi/sv
Talentia: Infor om arbetslivet https://www.talentia.fi/sv/info-om-arbetslivet/
Arbetarskyddcentralen: Gott uppförande tillåtet - osaklig behandling förbjuden https://ttk.fi/oppaat_ja_ohjeet/ladattavat_julkaisut/gott_uppforande_tillatet_-_osaklig_behandling_forbjuden#fecfa43e
Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården https://finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2015/20150817
Undervisningsmetoder
Kursen avläggs genom självstudier och examineras i tre delar.
Examination 1: Arbetslivet (1 sp) Examinator Janina Dahla
Sammanfatta kursmaterialet utgående från följande kursinnehåll:
- arbetstagarens rättigheter och skyldigheter
- arbetsavtal
- arbetshälsa
- arbetshandledning
- professionsrelaterad intressebevakning
Bedömningsområden
- innehållsmässig sakkunskap
- förmåga att sammanfatta och strukturera material ur ett medarbetarperspektiv
Bedömning 0-5
Examination 2: Medarbetarskap (1,5 sp) Examinator Janina Dahla
Bearbeta och reflektera kring följande frågeställningar utgående från kursmaterialet och personliga diskussioner (fråga 2.4)
2.1 Vad innebär ett aktivt och ansvarstagande medarbetarskap?
2.2 Vad betyder Eden för yrkespersoner inom socialbranschen för dig? Hur kommer du att konkretisera edens principer i arbetslivet?
2.3 Hur ser du på dig själv som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden?
2.4 Hur ser andra på dig som medarbetare? Vilka är dina styrkor, svagheter och utvecklingsområden? För uppgiften ska du diskutera med minst två nuvarande eller tidigare kolleger från arbetslivet eller praktiken.
2.5 Vad kännetecknar ett bra arbetsteam? Vilket är ditt och andra medarbetares ansvar för arbetsteamets mål, effektivitet, utveckling, välmående och arbetsklimat?
2.6 Hurdana planer har du för utveckling av din kompetens, arbetsförmåga och arbetshälsa?
Bedömningsområden
- förankring i kursmaterial
- proaktivt och medvetet medarbetaransvar
- förmåga till kritisk självreflektion
- professionellt förhållningssätt
Bedömning 0-5
Examination 3: Medarbetarprofil och självutvärdering (0,5 sp) Examinatorer: Janina Dahla
Gör en muntlig presentation i form av en rekryteringsvideo. Presentera dig som en arbetssökande där det framgår dina kompetenser och dig som medarbetare.
Examination 1 och 2 bör vara avlagda innan Medarbetarprofilen lämnas in. I kommentarsfältet vid inlämning skriver studerande in sin självutvärdering för hela kursen samt förslag till vitsord.
Bedömningsområden:
- förmåga att presentera sig själv som en professionell medarbetare inom det sociala området
- förmåga till utvecklingsinriktad självutvärdering
Bedömning 0-5
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp = 81 h
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
Inga