Hoppa till innehåll

Ledarskap och utvecklingsarbetePoäng (5 sp)

Kod: SO21ELED3

Poäng

5 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Studieperiodens (kursens) innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2024 - 29.12.2025

Tajmning

01.01.2025 - 31.12.2025

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Sofia Saloranta
Lärare

Sofia Saloranta

Grupper
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

2.1-31.12.2025

Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Axelsson, S. 2014. Ledarbetarskap. Arenor, roller och inflytande i ledningssystemet. Stockholm. Liber.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Krogstrup, H.K. 2017. Utvärderingsmodeller. Lund. Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Niiranen, V et al. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Gaudeamus.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohatmiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
-Valvira om tillsyn och egenkontroll. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden
-Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
-Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/ledningssystem-for-systematiskt-kvalitetsarbete/
- https://thl.fi/sv/forskning-och-utveckling/program

Undervisningsmetoder

Kursen samverkar med kursen SO21EPRA4 Praktik: Arbetsplatsförlagda studier inom ledarskap och utvecklingsarbete. Den studerande som validerat praktiken kan använda arbetserfarenheten som utgångspunkt.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1: Nationella utvecklingsprogram och trender (2 sp)
Uppgift 2: Portfolio om ledarskap (3 sp)
Närmare instruktioner hittar ni på Moodle

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp x 27 h=135 h

Tilläggsuppgifter för studerande

AI: Det är inte tillåtet för studerande att använda artificiell intelligens för att skapa innehållet i examinationerna. Artificiell intelligens får dock användas för idéer, planering och granskning av språkdräkt.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1 Nationella utvecklingsprogram och trender:
- anvisningarna för uppgiften följs
- Novias skrivanvisningar följs
- täckande och relevant innehåll i förhållande till förhandsfrågorna


Uppgift 2 Ledarskapsportfolio:
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Inom tre arbetsveckor efter inlämning ges skriftlig feedback på Moodle

Underkänd (0)

Uppgift 1 och 2
- Uppgiften uppfyller inte kriterierna för godkänt vitsord

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Uppgift 1 och 2
- Uppgiften uppfyller kriterierna på en nöjaktig nivå

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Uppgift 1 och 2
- Uppgiften uppfyller kriterierna på en god nivå

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Uppgift 1 och 2
- Uppgiften uppfyller kriterierna på en berömlig nivå

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2023 - 01.12.2024

Tajmning

01.01.2024 - 31.12.2024

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Sofia Saloranta
Lärare

Sofia Saloranta

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo
  • USO24FE-Å
    Socionom (YH), h24, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

2.1-31.12.2024

Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Axelsson, S. 2014. Ledarbetarskap. Arenor, roller och inflytande i ledningssystemet. Stockholm. Liber.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Krogstrup, H.K. 2017. Utvärderingsmodeller. Lund. Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Niiranen, V et al. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Gaudeamus.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohatmiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
-Valvira om tillsyn och egenkontroll. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden
-Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
-Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/ledningssystem-for-systematiskt-kvalitetsarbete/

Undervisningsmetoder

Kursen samverkar med kursen SO21EPRA4 Praktik: Arbetsplatsförlagda studier inom ledarskap och utvecklingsarbete. Den studerande som validerat praktiken kan använda arbetserfarenheten som utgångspunkt.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1: Rapport om verksamhetsutveckling, implementering och utvärdering (2 sp)
Uppgift 2: Portfolio om ledarskap (3 sp)
Närmare instruktioner hittar ni på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp x 27 h=135 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1 Verksamhetsutveckling:
-substanskunskap
-integrering av teoretisk och praktisk kunskap

Uppgift 2 Ledarskapsportfolio:
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Inom tre arbetsveckor efter inlämning ges skriftlig feedback på Moodle

Förkunskapskrav

Inga

Anmälningstid

02.12.2022 - 15.12.2023

Tajmning

01.01.2023 - 31.12.2023

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk
  • Svenska
Utbildning
  • Sociala området
Lärare
  • Lilian Nordell
  • Pia Liljeroth
Lärare

Lilian Nordell

Grupper
  • USO21FE-Å
    Socionom (YH), h21, e-socionom, Åbo
  • USO22FE-Å
    Socionom (YH), h22, e-socionom, Åbo
  • USO23FE-Å
    Socionom (YH), h23, e-socionom, Åbo

Lärandemål

Studerande:
- har färdigheter att leda arbetssamfund - kan tillämpa kvalitetsledning.
- känner till utmaningar, trender och aktuella utvecklingsprojekt inom det sociala området.
- kan kritiskt granska och utveckla verksamhet inom det sociala området.

Innehåll

- nationella utvecklingsprogram och trender
- ledarskapsteorier och ledarskapsstilar
- strategiskt ledarskap: vision, mission och strategi, verksamhetsplanering
- kvalitetsledning och -arbete
- personalledning och -utveckling
- arbetarskydd och säkerhets- och krisplanering

Tid och plats

2.1-31.12.2023

Kursen utförs på distans enligt egen tidtabell.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Kursens referenslitteratur:
Ahl, H., Bergmo-Prvulovic, I. & Kilhammar, K. (red) 2017. HR. Att ta tillvara mänskliga resurser. Lund. Studentlitteratur.
Alvesson, M., Blom, M. & Sveningsson, S. 2017. Reflexivt ledarskap. Lund. Studentlitteratur.
Angelöw, B. 2017. Ledarskapshandboken. Att utveckla och stärka ledarskapet. Stockholm. Natur och Kultur.
Axelsson, S. 2014. Ledarbetarskap. Arenor, roller och inflytande i ledningssystemet. Stockholm. Liber.
Blomquist, C. & Röding, P. 2016. Ledarskap. Personen, reflektionen, samtalet. Lund. Studentlitteratur.
Bornemark, J. 2018. Det omätbaras renässans – en uppgörelse med pedanternas världsherravälde. Stockholm. Volante.
Heide, M., Johansson, C. & Simonsson, C. 2011. Kommunikation & organisation. Malmö. Liber.
Hilmarsson, H. T. 2016. Coachande ledarskap för samarbete, effektivitet och hälsa. Lund. Studentlitteratur.
Juuti, P. 2017. Jaetun johtajuuden taito. Jyväskylä. PS-Kustannus.
Kirkhaug, R. 2015. Värdebaserat ledarskap. Förutsättning för ett modernt ledarskap. Lund Studentlitteratur.
Krogstrup, H.K. 2017. Utvärderingsmodeller. Lund. Studentlitteratur.
Lundin, K. & Sandström, B. 2016. Ledarskap inom vård och omsorg. Lund. Studentlitteratur.
Niiranen, V et al. 2010. Johtaminen sosiaalialalla. Helsinki. Gaudeamus.
Pakarinen, T. & Kananoja, A. 2017. Sosiaalihuollon ja sosiaalityön johtaminen. I Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki. Tietosanoma. (ss. 471-484)
Rissanen, S & Lammintakanen, J. 2017. Sosiaali- ja terveydenhuolto johtamisympäristönä. I Rissanen, S. & Lammintakanen, J. (red). Sosiaali- ja terveysjohtaminen. Helsinki. Sanoma Pro (ss. 15-37)
Romppanen, B. & Kallasvuo, A. 2011. Johtajuuden rakentuminen. Eväitä lähijohatmiseen. Helsinki. Kansanvalistusseura.
Svedberg, L. 2016. Gruppsykologi. Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund. Studentlitteratur.

E-böcker:
Holroyd, J, Field, R. 2012. Performance Coaching Skills for Social Work. Sage Publications
Scourfield, P. 2018. Putting Professional Leadership into Practice in Social Work. UK. Sage Publications

Material på internet:
- Arbetarskyddsförvaltningens webtjänst. https://www.tyosuojelu.fi/web/sv
- Evidensbaserad praktik. https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/evidensbaserad-praktik/
- Kasvun tuki: Implementointi. https://kasvuntuki.fi/implementointi/tietoa-implementoinnista/
-Valvira om tillsyn och egenkontroll. https://www.valvira.fi/web/sv/socialvard/tillsyn-over-socialvarden
-Riskhantering och säkerhetsplanering. Handbok för ledningen och säkerhetsexperterna inom social- och hälsovården. Social och hälsovårdsministeriet 2011 (finns på nätet)
-Ledningssystem för systematiskt kvalitetsarbete https://kunskapsguiden.se/omraden-och-teman/verksamhetsutveckling/ledningssystem-for-systematiskt-kvalitetsarbete/

Undervisningsmetoder

Kursen samverkar med kursen SO21EPRA4 Praktik: Arbetsplatsförlagda studier inom ledarskap och utvecklingsarbete. Den studerande som validerat praktiken kan använda arbetserfarenheten som utgångspunkt.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1: Rapport om verksamhetsutveckling, implementering och utvärdering (2 sp)
Uppgift 2: Portfolio om ledarskap (3 sp)
Närmare instruktioner hittar ni på Moodle.

Studerandes tidsanvändning och belastning

5 sp x 27 h=135 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Uppgift 1 Verksamhetsutveckling:
-substanskunskap
-integrering av teoretisk och praktisk kunskap

Uppgift 2 Ledarskapsportfolio:
- professionell utformning
- teoretisk sakkunskap och praktisk tillämpning
- tydligt framställda inlärningsresultat
- mångsidig och utvecklingsinriktad reflektion
- professionellt förhållningssätt och självstyrdhet

Inom tre arbetsveckor efter inlämning ges skriftlig feedback på Moodle.

Förkunskapskrav

Inga