Hoppa till innehåll

Corporate Sustainability and Quality ManagementPoäng (4 sp)

Kod: FEK22LT2

Poäng

4 op

Studieperiodens (kursens) lärandemål

Studerande
- kan beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
- känner till och kan argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
- kan analysera marknader, kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- känner till olika kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperspektiv

Studieperiodens (kursens) innehåll

- företagsansvar
- hållbar utveckling
- kvalitetsledning
- kvalitetssystem

Förkunskapskrav

- Inga

Anmälningstid

02.07.2025 - 07.09.2025

Tajmning

08.09.2025 - 19.12.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Svenska
Lärare
  • Företagsekonomi Vasa 1
Grupper
  • ÖH23FEK-FLEX
    Öppna YH, Flexibelt till tradenom

Lärandemål

Studerande
- kan beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
- känner till och kan argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
- kan analysera marknader, kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- känner till olika kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperspektiv

Innehåll

- företagsansvar
- hållbar utveckling
- kvalitetsledning
- kvalitetssystem

Vitsordsskala

H-5

Förkunskapskrav

- Inga

Anmälningstid

15.06.2024 - 13.01.2025

Tajmning

13.01.2025 - 13.04.2025

Antal studiepoäng

4 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för företagsekonomi

Undervisningsspråk
  • Englanti
Utbildning
  • Utbildning i företagsekonomi
Lärare
  • Kajsa From
  • Jörgen Strid
Grupper
  • FEK22D-V
    Tradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
- känner till och kan argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
- kan analysera marknader, kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- känner till olika kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperspektiv

Innehåll

- företagsansvar
- hållbar utveckling
- kvalitetsledning
- kvalitetssystem

Tid och plats

Våren 2025

Studiematerial och rekommenderad litteratur

B. Bergman, B. Klefsjö. Kvalitet – från behov till användning. Studentlitteratur.
T. Borglund, H. De Geer, S. Sweet. CSR och hållbart företagande. Sanoma Utbildning.

Undervisningsmetoder

- föreläsningar
- övningsarbeten
- presentationer
- självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Meddelas vid kursstart

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Godkända övningsarbeten och presentationer samt godkänd tentamen

Studerandes tidsanvändning och belastning

108 arbetstimmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

- Analytisk och logisk kompetens
- Intraprenöriell och extraprenöriell kompetens
- Mångkunnighetskompetens
- Internationell kompetens
- Interaktions- och nätverkskompetens
- Kvalitet, marknad och framgång
- Kvalitet i utveckling och produktion
- Kvalitetsledning och kvalitetssystem

Kunskap i och förståelse för:
- Internationella och nationella direktiv för CSR
- Etiska aspekter av företagsansvar
- Olika typer av intressenter
- Socialt ansvarstagande
- Miljöansvar
- Ekonomiskt ansvar och koppling till CSR i företagsstrategi
- Affärsnytta av CSR och hållbarhet
- Företag som drivkraft för social förändring
- CSR-rapportering

Underkänd (0)

- känner inte till uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- saknar förståelse för hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- saknar förståelse för individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- saknar förståelse för att företags verksamhet har internationella dimensioner
- saknar förståelse för de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- saknar förståelse för betydelsen av produktkvalitet och kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- saknar förståelse för kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- saknar förståelse för betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem

- saknar förståelse för begreppet CSR definierat enligt ovan

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

- känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- förstår hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- förstår att företags verksamhet har internationella dimensioner
- förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- förstår vikten av produktkvalitet, kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- förstår kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- förstår betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

- kan namnge och beskriva olika mätsystem för företagsansvar
- förstår samhällsansvarets roll i att vara framgångsrik både på marknaden för produktionsfaktorer och marknaden för prestationer
- förstår företagens möjligheter och begränsningar i strävan efter hållbar utveckling
- kan beskriva hur företag påverkar och påverkas av beslut med sociala och ekologiska dimensioner i en global ekonomi
- kan beskriva kopplingen mellan företag och dess intressenter
- kan analysera marknader och kundbeteenden ur ett kvalitetsperspektiv
- kan analysera produktutveckling, konstruktion och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- kan beskriva vikt och användning av kvalitetssystem i olika organisationers ledning

Bedömningskriterier, berömliga (5)

- kan redogöra för val och användning av olika mätare gällande företagsansvar
- kan sakligt formulera och argumentera för sin ståndpunkt gällande ansvarsfrågor
- kan diskutera det komplexa sambandet mellan individer, samhällen och näringsliv
- kan argumentera för sin ståndpunkt i etiska och miljömässiga frågor
- kan argumentera i frågor gällande hantering av relationer till intressenter
- kan tillämpa kvalitetsrelaterade metoder och verktyg i analyser av och beslut om produkter och marknader
- kan beakta och tillämpa olika kvalitetsdimensioner i produktutveckling och produktionsplanering
- kan tillämpa kvalitetsaspekter och kvalitetssystem i ledarskapsrelaterade frågor och beslut

Förkunskapskrav

- Inga