Corporate Sustainability and Quality ManagementPoäng (4 sp)
Kod: FEK22LT2
Poäng
4 op
Studieperiodens (kursens) lärandemål
Studerande
- kan beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
- känner till och kan argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
- kan analysera marknader, kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- känner till olika kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperspektiv
Studieperiodens (kursens) innehåll
- företagsansvar
- hållbar utveckling
- kvalitetsledning
- kvalitetssystem
Förkunskapskrav
- Inga
Anmälningstid
02.07.2025 - 07.09.2025
Tajmning
08.09.2025 - 19.12.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Svenska
Lärare
- Företagsekonomi Vasa 1
Grupper
-
ÖH23FEK-FLEXÖppna YH, Flexibelt till tradenom
Lärandemål
Studerande
- kan beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
- känner till och kan argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
- kan analysera marknader, kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- känner till olika kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperspektiv
Innehåll
- företagsansvar
- hållbar utveckling
- kvalitetsledning
- kvalitetssystem
Vitsordsskala
H-5
Förkunskapskrav
- Inga
Anmälningstid
15.06.2024 - 13.01.2025
Tajmning
13.01.2025 - 13.04.2025
Antal studiepoäng
4 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för företagsekonomi
Undervisningsspråk
- Englanti
Utbildning
- Utbildning i företagsekonomi
Lärare
- Kajsa From
- Jörgen Strid
Grupper
-
FEK22D-VTradenom (YH), h22, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- kan beskriva företagets samhällsansvar och känner till hur detta kan mätas
- känner till och kan argumentera för etiska och miljömässiga frågor ur ett företagsekonomiskt perspektiv
- kan analysera marknader, kundbeteenden och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- känner till olika kvalitetssystem samt dess betydelse ur ett ledningsperspektiv
Innehåll
- företagsansvar
- hållbar utveckling
- kvalitetsledning
- kvalitetssystem
Tid och plats
Våren 2025
Studiematerial och rekommenderad litteratur
B. Bergman, B. Klefsjö. Kvalitet – från behov till användning. Studentlitteratur.
T. Borglund, H. De Geer, S. Sweet. CSR och hållbart företagande. Sanoma Utbildning.
Undervisningsmetoder
- föreläsningar
- övningsarbeten
- presentationer
- självstudier
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Meddelas vid kursstart
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Godkända övningsarbeten och presentationer samt godkänd tentamen
Studerandes tidsanvändning och belastning
108 arbetstimmar
Vitsordsskala
H-5
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
- Analytisk och logisk kompetens
- Intraprenöriell och extraprenöriell kompetens
- Mångkunnighetskompetens
- Internationell kompetens
- Interaktions- och nätverkskompetens
- Kvalitet, marknad och framgång
- Kvalitet i utveckling och produktion
- Kvalitetsledning och kvalitetssystem
Kunskap i och förståelse för:
- Internationella och nationella direktiv för CSR
- Etiska aspekter av företagsansvar
- Olika typer av intressenter
- Socialt ansvarstagande
- Miljöansvar
- Ekonomiskt ansvar och koppling till CSR i företagsstrategi
- Affärsnytta av CSR och hållbarhet
- Företag som drivkraft för social förändring
- CSR-rapportering
Underkänd (0)
- känner inte till uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- saknar förståelse för hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- saknar förståelse för individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- saknar förståelse för att företags verksamhet har internationella dimensioner
- saknar förståelse för de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- saknar förståelse för betydelsen av produktkvalitet och kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- saknar förståelse för kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- saknar förståelse för betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem
- saknar förståelse för begreppet CSR definierat enligt ovan
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
- känner till olika uppföljningssystem som hjälper företagen att öka insikten om deras samhällsansvar
- förstår hur samhällsansvar är kopplat till lönsamhet och framgång
- förstår individens ansvar till att medverka till en hållbar utveckling
- förstår att företags verksamhet har internationella dimensioner
- förstår de olika aspekterna av ett företags samhällsansvar: ekonomiskt, miljömässigt, socialt och etiskt
- förstår vikten av produktkvalitet, kundfokusering, samt kopplingen mellan kvalitet och lönsamhet
- förstår kvalitetsfrågornas betydelse i produktutveckling, produktion och processtyrning
- förstår betydelsen av kvalitetsfokuserat ledarskap och användningen av kvalitetssystem
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
- kan namnge och beskriva olika mätsystem för företagsansvar
- förstår samhällsansvarets roll i att vara framgångsrik både på marknaden för produktionsfaktorer och marknaden för prestationer
- förstår företagens möjligheter och begränsningar i strävan efter hållbar utveckling
- kan beskriva hur företag påverkar och påverkas av beslut med sociala och ekologiska dimensioner i en global ekonomi
- kan beskriva kopplingen mellan företag och dess intressenter
- kan analysera marknader och kundbeteenden ur ett kvalitetsperspektiv
- kan analysera produktutveckling, konstruktion och produktion ur ett kvalitetsperspektiv
- kan beskriva vikt och användning av kvalitetssystem i olika organisationers ledning
Bedömningskriterier, berömliga (5)
- kan redogöra för val och användning av olika mätare gällande företagsansvar
- kan sakligt formulera och argumentera för sin ståndpunkt gällande ansvarsfrågor
- kan diskutera det komplexa sambandet mellan individer, samhällen och näringsliv
- kan argumentera för sin ståndpunkt i etiska och miljömässiga frågor
- kan argumentera i frågor gällande hantering av relationer till intressenter
- kan tillämpa kvalitetsrelaterade metoder och verktyg i analyser av och beslut om produkter och marknader
- kan beakta och tillämpa olika kvalitetsdimensioner i produktutveckling och produktionsplanering
- kan tillämpa kvalitetsaspekter och kvalitetssystem i ledarskapsrelaterade frågor och beslut
Förkunskapskrav
- Inga